توصیه‌های آتش‌نشانی قم به شهروندان در هنگام وزش طوفان‌های شدید

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره احتمال وقوع طوفان و وزش باد شدید در روزهای ۵ و ۶ فروردین‌ماه، شهروندان را نسبت به رعایت نکات ایمنی توصیه کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توصیه‌های آتش‌نشانی قم به شهروندان در هنگام وزش طوفان‌های شدید
شناسه : 34450 | انتشار : ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری با اشاره به پیش‌بینی وقوع باد شدید در روزهای آینده، اظهار داشت: شهروندان قمی در این دو روز که احتمال وقوع وزش باد شدید است، در خانه بمانند و از ترددهای غیر‌ضروری پرهیز کنند و اجسام معلق مانند گلدان و اشیاء رهاشده در محوطه تراس و پشت‌بام را تثبیت یا جمع‌آوری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اظهار داشت: به شهروندان توصیه می‌شود از تردد و نشستن در زیر درختان بلند در معابر و بوستان‌های شهری پرهیز کنند.

جعفری با بیان اینکه بهترین اقدام حضور در فضاهای سرپوشیده تا پایان طوفان و استفاده از دستمال مرطوب برای تنفس راحت‌تر و جلوگیری از ورود گردوغبار به دهان و بینی است، ابراز کرد: شهروندان درصورتی‌که در خانه هستند ضمن حفظ خونسردی، از شیشه پنجره‌ها فاصله بگیرند، چراغ‌قوه یا شمع در دسترس داشته باشند، مقداری آب ذخیره کرده و به دلیل احتمال قطع برق، از آسانسور استفاده نکنند و همچنین تمام درب‌ها، دریچه‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

وی با اشاره به برخی دیگر از توصیه‌های عمومی در هنگام وزش طوفان‌های شدید، اضافه کرد: عدم استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه، عدم تردد در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت، تابلوهای تبلیغاتی و مستقر در سطح شهر، تیرهای برق، کابل‌های فشارقوی، دیوارها، بنرها، داربست‌های فلزی، عدم تجمع در محدوده و محل وقوع حوادث احتمالی از این موارد است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم افزود: شهروندان با دوری از پنجره‌های فلزی، وسایل هادی برق و انرژی، کشیدن دو شاخه وسایل برقی از پریز، عدم تردد در محدوده تراس و پشت‌بام، در خانه بمانند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

جعفری گفت: شهروندانی که در معابر و فضای باز هستند، لازم است از دویدن پرهیزکرده و ضمن حفظ خونسردی و دوری از حصارها، دیوارها، تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، داربست‌های فلزی، کابل‌های برق و از توقف در این مکان‌ها جداً خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای، پرهیز از رفتن به نقاط بلند و دوری از درختان هنگام وقوع صاعقه و رعدوبرق، فاصله گرفتن از سیم‌های رهاشده برق و عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در صورت تشدید توفان از دیگر مواردی است که شهروندان باید نسبت به رعایت آن اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: همچنین به شهروندان مستقر در خودرو نیز توصیه می‌شود هنگام رانندگی در طوفان از درختان و تیرهای برق فاصله گرفته و داخل خودرو بمانند، رادیو را روشن نگه‌داشته، سرعت خودروی خود را به‌خصوص در بزرگراه‌ها کاهش داده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند، در صورت شدید بودن طوفان، خودرو را سمت راست خیابان و در جهت وزش باد متوقف کنند.

جعفری یادآور شد: برای حفظ تعادل فشار هوای داخل خودرو نیز شیشه پنجره را پایین کشیده، چراغ‌های مه‌شکن را روشن کرده، فاصله طولی و جانبی مطمئن را از سایر خودروها حفظ و همچنین رانندگان مراقب عابران پیاده باشند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همچنین به شهروندان توصیه کرده است، به شایعات و اطلاعات غیرموثق توجه نکرده و اخبار را از طریق رسانه‌های  معتبر دنبال کنند و در صورت هرگونه حادثه می‌توانند به‌صورت شبانه‌روز با شماره ۱۳۷ برقرار کنند.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.