بوستان هزار هکتاری نگینی در شهر برای تفریح قمی‌ها

شهر بیست/ طی سال‌های اخیر شهرداری قم تصمیم به احداث مجموعه بوستان‌هایی در جنوب شهر قم در قالب بوستان هزارهکتاری کرده تا بتواند از این درگاه بخشی از کمبودهای این شهر در زمینه‌های تفریحی و گردشگری را جبران کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بوستان هزار هکتاری نگینی در شهر برای تفریح قمی‌ها
شناسه : 22234 | انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همان‌طور که آینده کشور، امروز در دست جوانان است، کودکان نیز آینده سازان این مرز و بوم هستند. میانسالان ارزش‌های کشور و خانواده‌ها نماد فرهنگ ایرانمان هستند. نظر به این موضوع باید نیاز تمامی اقشار جامعه اعم از کودک، جوان و پیر برطرف شود و برای این مسئله نیاز است منابع مورد نظر برای پاسخگویی به نیاز جامعه را افزایش داد. باید توجه داشت نیازها تنها به خوراک، پوشاک، مسکن ختم نمی‌شوند و بلکه بسیاری موارد دیگر به عنوان نیازهای روانی و جسمی وجود دارد که شاید کمتر از مسائل دیگر به آن توجه شود؛ مانند تفریح.

تفریح لازمه زندگی هر انسان است تا او را از بیماری‌های روانی مانند افسردگی، بی حوصلگی نجات دهد و همچنین در کنار آن زمانی برای شاد بودن به آن دهد. برای گذراندن تعطیلات تابستانی، تعطیلات آخر هفته، اوقات فراغت، برای دوری از کسلی و خستگی همه نیازمند گردش و تفریح هستند. این موضوع در ارتباط با جوانان بسیار حساس تر است.

اگرچه مردم فرصت دارند در تعطیلات طولانی مدت به مسافرت و فضاهای تفریحی در شهرها و کشورهای دیگر بروند اما این دلیل بر عدم وجود و یا کمبود فضای تفریحی درون یک شهر نمی‌شود. چرا که برای تعطیلات کوتاه مدت به فضای تفریحی درون شهر نیاز است، جوانان و میانسالان می‌توان گفت به صورت مداوم به فضای تفریحی احتیاج دارند و جدای از این‌ها، فضاهای تفریحی روح یک شهر هستند. زیبا سازی شهر، پاکیزه نگه داشتن هوا توسط پارک‌ها و فضای سبز از فواید دیگر فضاهای تفریحی است. لذا نیاز است در هر شهر فضاهای تفریحی متعدد و متنوع وجود داشته باشد. به صورتی که دسترسی به آن برای شهروندان آسان باشد. مانند سینما، پارک، موزه، استخر، شهربازی، اماکن تاریخی، اماکن مذهبی. حفاظت از اماکن تاریخی و نگهداری آن‌ها نیز جدای از وظیفه ملی، یکی از راه‌های ایجاد فضای تفریحی است.

در کشور عزیزمان ایران شهرهای بسیاری وجود دارند که بار اماکن تاریخی که نشان از تمدن کشورمان است را به دوش می‌کشند مانند شیراز، همدان، اصفهان و… کویر و کوه از یک سو، دریا و جنگل از سوی دیگر به ایرانمان رنگ بخشیده‌اند. شهرهای مقدس و قم و مشهد هم بار مذهبی کشور اسلامی مان را بر دوش دارند. می‌توان گفت ایران از لحاظ محیط تفریحی کشوری غنی و ثروتمند است. همین موجب جذب گردشگر از جای جای جهان و نشان دادن یکی دیگر از فواید وجود فضاهای تفریحی و گردشی هست.

اگر ذره‌بین نگاهمان را بر روی شهر مقدس قم بگیریم این شهر را شهری با رنگ و بوی اسلامی و دینی می‌بینیم. حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، امامزاده‌های کوچک و بزرگ جزو مکان‌های شناخته شده و معروف این شهر و همچنین جزو اماکن تفریحی به حساب می‌آیند. اما باید گفت این کافی نیست. شهر قم از کمبود فضاهای تفریحی رنج می‌برد، وجود چند بوستان و سینما و استخر و کوه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان قمی باشد. خصوصاً که قم به دلیل موقعیت جغرافیایی و جدا از آن به دلیل دومین شهر مذهبی ایران هرساله میزبان تعداد چشم گیری زائر و گردشگر از نقاط مختلف جهان است. بنابراین می‌توان با جدیت گفت که این میزان از فضای سبز، بوستان و سینما و استخر و موزه پاسخگوی نیاز جمعیت ثابت و متحرک قم نیست.

عدم وجود یک شهربازی مناسب، کودک قمی را افسرده و غریب با بازی‌های هیجان انگیز بار می‌آورد. سخت بودن دسترسی به چند پارک معروف قم خانواده‌ها را به اجبار در خانه نگه می‌دارد و جوان‌ها را به انحراف می‌کشاند. به همین خاطر می‌شود گفت یکی از نیازهای اساسی این شهر افزایش فضاهای تفریحی متنوع برای شهروندان و زائرین است. از این رو شهرداری قم از سال ۹۷ برای اجرای طرح ” پارک هزار هکتاری ” به پا خواست.

بوستان هزار هکتاری قم که مساحتی از میدان مفید تا کوه دو برادران را در برمی‌گیرد شامل باغ پرندگان، باغ گیاهشناسی، بوستان قدس، بوستان کوثر، بوستان مرجعیت و چند بوستان دیگر است. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در این باره گفت: بوستان هزار هکتاری از اراضی شهرک قدس و صفاشهر شروع و تا کوه دوبرادران ادامه می‌یابد.

پیام جوادیان تصریح کرد: باغ پرندگان، فاز یک و دو بوستان  خضر نبی‌، بوستان زائر، بوستان کوهسار، بوستان مرجعیت و باغ گیاه‌شناسی از جمله پارک‌های این بوستان هستند و بوستان قدس و کوثر نخستین بوستان‌های این محور هستند.

وی در خصوص مساحت بوستان‌ها اضافه کرد: بوستان کوهسار ۱۱۵ هکتار، زائر ۲۳۵ هکتار، مرجعیت ۴۸۰ هکتار، فاز دو بوستان خضر نبی ۳۰ هکتار، فاز یک بوستان خضر نبی ۸۰ هکتار، باغ گیاه شناسی ۱۸ هکتار، باغ پرندگان ۱۴ هکتار، کوثر ۳۵ و بوستان قدس ۲۵ هکتار است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، مجموعاً هزار و ۳۸ هکتار اراضی را مربوط به بوستان هزار هکتاری قم دانست و گفت: نزدیک به ۴۰ هکتار از عملیات کاشت و سیستم آبیاری در بوستان مرجعیت تکمیل و در بوستان کوهسار این عملیات به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: بوستان زائر درختکاری و طراحی فاز یک باغ گیاهشناسی تأیید شده و فاز دو و مناقصه در حال انجام است. همچنین عملیات ۷۰ درصد فاز یک بوستان خضر نبی در حال انجام و فاز دو آن هنوز شروع نشده است.

پیام جوادیان بیان کرد: عملیات عمرانی بوستان کوثر در حال اجرا است و بوستان قدس هم حد فاصل صفاشهر تا شهرک قدس درختکاری شده است. همچنین باغ پرندگان هم عملیاتی با پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی دارد.

جوادیان همچنین با توجه به شرایط فضای سبز و فضای تفریحی شهر قم گفت: با توجه به شرایط آبی سختی که استان قم با آن روبه‌روست، رویکرد اصلی ما در توسعه فضای سبز شهری مدیریت و بهره‌وری از آب است که در این زمینه سالانه ۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای را اجرا و در ۹۲ درصد بوستان غدیر این آبیاری اجرا شده است همچنین در فضای سبز جنگلی تا ۹۰ درصد و در فضای سبز شهری ۸۰ درصد از آبیاری تحت فشار استفاده شده است و در ۴۷ پارک شهری آبیاری کاملاً از آب شرب خارج شده است.

به گفته وی، ۱۲ درصد مصرف آب کاهش یافته است و با به‌کارگیری گل‌های زینتی سازگار با اقلیم قم هزینه‌های کاشت گل‌های زینتی شهری هم کاهش یافته است.

امید است هرچه زودتر این پروژه به بهره‌ برداری برسد، تا شاهد بوستانی جدید و وسیع در شهر مقدس قم باشیم. این شهر لایق بهترین و جدیدترین فضاهای تفریحی و سرگرمی برای شهروندان و مسافران است و درست این است پس از این بوستان عملیات افزایش فضاهای تفریحی در قم به همکاری دیگر مسئولین ادامه یابد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.