المان‌سازی و مسیری که شهرداری پیش رو دارد/ افزایش تنوع و کیفیت برای طراوت‌بخشی به محیط شهری

شهر بیست/ کمبود فضاهای سبز و عدم دسترسی آسان به طبیعت، آلودگی محیط، شلوغی، ترافیک، کار زیاد، آپارتمان‌نشینی و عادت به رانندگی از جمله همان مشکلات است که باز هم می‌توان گفت زیباسازی شهری راه حلی برای کمتر شدن پیامدهای منفی این مشکلات برای شهروندان است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
المان‌سازی و مسیری که شهرداری پیش رو دارد/ افزایش تنوع و کیفیت برای طراوت‌بخشی به محیط شهری
شناسه : 21057 | انتشار : ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همه ما با شعار «شهر ما خانه ما» آشنا هستیم ولی آیا می‌دانیم چند درصد مردم این جمله را به معنای واقعی احساس می‌کنند؟ به نظر شما چه تعداد از شهروندان هر شهری یقیناً شهر را مانند فضای خانه خود می‌دانند؟ احتمالاً آمار شهروندانی با این تفکرات کم است؛ اما چرا؟ همیشه مشکل از نوع تربیت خانواده‌ها و خود فرد است؟ برای باورپذیر شدن این واقعیت که شهر ما خانه ماست چه کسانی مسئول چه کارهایی هستند؟

یک شهر، تنها شامل بناها نیست، بلکه فضای بین ساختمان‌ها، کوچه‌، میدان، فضای سبز،‌ عناصر پرکننده، کاربری‌ها و حضور و همراهی مردم است که موجودیت شهر را می‌سازد و به آن بها می‌دهد. حال اگر بخواهیم خانه با شهر را مقایسه کنیم می‌بینیم، ابزار و وسایل مختلفی در خانه وجود دارد که هر کدام برای کار خاصی ساخته شده و نیازهای شما را برای انجام فعالیت‌های مختلف برآورده می‌سازد. خانه شما به اصطلاح مبله است، یعنی اثاثیه و تجهیزات لازم برای زندگی در فضای خانه فراهم است. یک شهر مبله نیز همین معنی را دارد، یعنی کلیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای زندگی شهری درآن فراهم است و به آن‌ها امکانات و تسهیلات شهری یا مبلمان شهری گفته می‌شود. وسایلی مانند، آبخوری، نیمکت، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، پل عابر پیاده، تابلوهای شهری، نرده و جداکننده‌ها، سطل زباله، کفپوش و کف‌سازی، المان، نورپردازی، وسایل زمین بازی کودکان و بسیاری دیگر.

تاثیرات هنر و زیبایی شناسی بر روح و روان انسان‌ها اهمیت بسیار دارد. همانگونه که در فضای خانه به تغییر رنگ دیوارها، نصب تابلوهای نقاشی، مجسمه و تزیینات اهمیت می‌دهید، فضای شهری هم برای آرامش و نشاط روحی شهروندان و تاثیر‌گذاری مثبت ، نیازمند آثار فرهنگی، هنری و هویت بخشی است، و باید توجه کرد تمام این موارد نیازهای شهروندان و گردشگران را فراهم می‌کند.

امروزه شهرها، برای برای زیباتر شدن، کارآمد بودن و ارائه هویتی با ارزش، باهم در حال رقابت هستند؛ چرا که در این صورت قادر خواهند بود توجه جهانی، جذب گردشگر و بازار سرمایه و استعداد را به خود اختصاص دهند. و همچنین جمله “شهر ما خانه ما” را از قالب شعاری درآورده و برای شهروندان باورپذیر کنند.

در یک قرن اخیر، با رشد روز افزون شهرنشینی، مشکلات متعددی گریبانگیر مردم شده است؛ مشکلاتی که متاسفانه از وجود آن بی‌خبر و تنها شاهد پیامدهای منفی آن‌ها در زندگی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، شهرنشینی جدا از امکانات مختلفی که در اختیار ما گذاشت، افسردگی را برای ما به ارمغان آورد. کمبود فضاهای سبز و عدم دسترسی آسان به طبیعت، آلودگی محیط، شلوغی، ترافیک، کار زیاد، آپارتمان‌نشینی و عادت به رانندگی از جمله همان مشکلات است که باز هم می‌توان گفت زیباسازی شهری راه حلی برای کمتر شدن پیامدهای منفی این مشکلات برای شهروندان است.

البته باید توجه داشت که این اقدام، با بینش و دقت بسیار صورت گیرد تا نتیجه عکس نداشته باشد. به پایتخت نگاه کنید؛ شهری با وسعت زیاد و جمعیت بسیار بالا که مسلماً نیازمند زیباسازی بیشتر و بهتر است. شهرداری تهران نیز از پس آن برآمده و با افزایش و نگهداری فضاهای سبز، نقاشی‌های دیواری، نورپردازی مناسب، رنگ‌آمیزی پیاده روها و جدول‌ها، ساخت المان‌های جالب، تهران را شهری جذاب‌تر کرده است. اما مسافران اتوبوس‌های درون شهری انتقاداتی نسبت به زیباسازی پایتخت دارند؛ چسباندن برچسب تبلیغات و یا رنگ‌آمیزی سرتاسری اتوبوس‌ها شاید از بیرون برای عابران پیاده جذاب باشد، اما با پوشاندن پنجره‌ها قطعاً بی‌حوصلگی و کسالت را به مسافران اتوبوس هدیه می‌دهد و حتی ممکن است آنان را از استفاده از وسایل نقلیه پشیمان کند.

از تهران که بگذریم اقدام زیباسازی در تمام شهرهای ایران، برای ایجاد شور و نشاط در شهروندان، جذب گردشگران، ایجاد آرامش روحی و روانی و جلوگیری از پیامدهای منفی شهرنشینی، انجام می‌شود. شهرداری شهر مقدس قم نیز مدت‌های زیادی است برای رفع نیازهای شهروندان و زائرین بانو حضرت فاطمه معصومه(س) در حال انجام طرح‌های مختلف برای جلوه دادن بیشتر به شهر است.

در این راستا، اواخر سال ۹۸، شهرداری قم به منظور استقبال از بهار ۹۹، ۵ هزار مترمربع نقاشی دیواری را که برای شاداب سازی و دیوار تکانی در جداره‌های شهری در دستور کار سازمان زیباسازی شهرداری قم قرارداده‌ بود، انجام داد. همچنین به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی بیشتر شهروندان با شهدای بزرگوار، نقاشی دیواری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهر قم صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم در این باره گفت: این پروژه در ۳۰۰ متر مربع مساحت توسط مجرب‌ترین تیم هنری سازمان اجرا شده است.

وی افزود: همچنین در سال‌های اخیر تمثال سردار شهید مهدی زین الدین و شهید عباس اکبری در میدان زین الدین و تصاویر شهیدان جواد دل آذر، محسن حججی و غیره بر دیوارهای شهری نقاشی شده و ان‌شاءالله این روند در سال‌های آتی نیز ادامه دارد.

در حوزه زیباسازی شهری، جذابیت المان‌ها را نباید از قلم انداخت و خوشبختانه المان مشاغل سنتی شهر قم ساخته و در سطح شهر و محل‌های پرتردد اکران شده است. در کنار این جریان، المان‌های سابق نیز تعمیر و بازسازی شده‌ تا نمای اولیه و جالب خود را داشته باشد.

سیدمحمد موسوی منش با بیان اینکه المان‌های ماندگاری در سطح شهر در حال اجرا است، اظهار کرد: در حوزه المان‌های ماندگار برای پایان سال فعالیت‌های داریم و در این راستا المان سلام به حضرت معصومه(س) را در میدان آستانه نصب کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم با تاکید بر برگزاری سومین فراخوان شهرنگار قم با موضوعات المان (ورودی‌های شهر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت) و نقاشی دیواری(نوروز، نیمه شعبان و ماه مهر)، بیان کرد: نصب ۵۰ عدد المان گنجشک بهاری در سطح مناطق هشت گانه به مناسبت شروع سال نو صورت گرفته است.

موسوی منش با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان زیباسازی شهرداری برای ایجاد حال و هوای بهاری در شهر، خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات و برنامه‌های سازمان در آستانه نوروز تحت الشعاع شیوع کرونا در شهر قرار گرفت اما با این حال با محوریت همین مسئله و با تاکید بر حفظ نشاط و شادابی شهر برنامه‌ها را پیگیری کردیم.

وی با اشاره بر اکران ۱۰ المان کاراکتر و شخصیت‌های شکرستان در شهر به مناسبت نوروز تصریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ بودیم به زبان شکرستان پیام‌های نوروزی به مردم ارائه شود که با توجه به شیوع بیماری، تصمیم بر این شد که این المان‌ها با پیام‌های بهداشتی و با محوریت کرونا در شهر اکران شود.

نورپردازی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زیباسازی به حساب می‌آید. امسال چند پروژه نور پردازی در دست شهرداری قم است؛ به کمک پروژه‌هایی که سال پیش اجرا شد و پروژه‌های فعلی نورپردازی سطح شهر، به جز پل معصومیه خوشبختانه در سطح شهر نداریم که نورپردازی نشده باشد.

موسوی منش در این خصوص اذعان کرد: پل رضوی و شهیدرجایی هم نورپردازی شده؛ نورپردازی تقاطع مقداد هم تکمیل شده و به زودی روشن خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های نورپردازی اجراشده در سطح شهر، خاطرنشان کرد: نورپردازی اشجار میدان صدوقی هم انجام شده که با تکمیل تاسیسات آن به زودی روشن می‌شود، المان‌های نوری نیز به روزرسانی خواهد شد و بخش جدیدی هم اضافه می‌شود.

با نگاهی بر به اقدامات صورت گرفته و اقدامات در دست ساخت، متوجه اهمیت زیباسازی در شهر و همچنین توجه مسئولین و شهرداری قم به این موضوع می‌شویم؛ چرا که شهر قم، جدا از شهروندان بایستی پاسخگوی نیاز شمار بالای زائران و مسافرانی که از این شهر می‌گذرند باشند. هرچند در این اقدامات شهرداری نیازمند کمک و همراهی شهروندان در حفظ و نگهداری شهر است. امید می‌رود به زودی جمله «شهر ما خانه ما» معنای حقیقی یابد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.