توضیحات شهرداری قم در واکنش به انتقادات از مشکلات بدرقه شهدای مقاومت/ متولی مراسم ما نبودیم

شهر بیست/ اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در پیامی، ضمن قدردانی از حضور بی‌سابقه مردم ولایتمدار در این مراسم، گزارشی را در خصوص اقدامات مجموعه مدیریت شهری و همچنین توضیحاتی را درباره برخی از انتقادات طرح شده در رسانه‌های عمومی منتشر کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توضیحات شهرداری قم در واکنش به انتقادات از مشکلات بدرقه شهدای مقاومت/ متولی مراسم ما نبودیم
شناسه : 17054 | انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، در پی برخی گلایه‌های شهروندان و اصحاب خبر و رسانه استان قم در خصوص کاستی‌های مراسم بدرقه شهدای اخیر جبهه مقاومت اسلامی و علی‌الخصوص سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در پیامی، ضمن تقدیر و سپاس از حضور بی‌سابقه مردم ولایتمدار در این مراسم، گزارشی را در خصوص اقدامات مجموعه مدیریت شهری و همچنین توضیحاتی را پیرامون برخی از انتقادات طرح شده در رسانه‌های عمومی منتشر کرد.

حسب دستور شهردار محترم در ساعات ابتدایی روز پس از برگزاری مراسم وداع با پیکرهای مطهر شهدای مقاومت جلسه‌ای درون سازمانی با حضور مسئولین مربوطه تشکیل و نقاط ضعف و قوت با توجه به تماس‌های تلفنی با سامانه ۱۳۷، مطالب منعکس شده در رسانه‌ها و کانال‌ها بررسی گردید.

ذکر چند نکته در خصوص مراسم با شکوه و پر ابهت وداع با شهدای مقاومت در شهر مقدس قم بسیار مهم و ضروری است که در ارزیابی‌ها و بیان حقایق و به حول و قوه الهی تجربه‌اندوزی برای برنامه‌های آتی نیز مؤثر خواهد بود:

۱-  کمتر موقعیتی بوده است که شهر مقدس قم سابقه میزبانی این چنین مراسمی را داشته باشد. لذا بسیاری از محاسبات بی‌تردید بنا به دلایلی که اشاره خواهد شد دچار اختلال گردید.

۲- تغییرات جدی در برنامه از سوی مسئولین برگزاری مراسم (به هر دلیلی) خدمات عوامل شهرداری قم را نیز تحت تاثیر جدی قرار داد (خاصه جابجایی مکان و تأخیر در ورود پیکر مطهر به قم). لازم به ذکر است تغییر مکان اجرای برنامه به بلوار معنوی پیامبر اعظم(ص) از تدابیر خوب و شایسته بود که با پیگیری‌های مکرر محقق گردید.

۳- در یک برنامه این چنینی قطعاً مسئولیت واحد برنامه و تقسیم‌بندی دقیق شرح وظایف و همکاری تنگاتنگ مجموعه‌ها بسیار مهم است که این امر با مشکل جدی همراه بود.

طبیعتاً بخش عمده‌ای از خدمت رسانی مجموعه شهرداری وابستگی شدید به مهیا نمودن شرایط از سوی دستگاه‌های همکار دارد (از جمله زمینه‌سازی تردد سریع و آسان‌تر اتوبوس‌ها جهت سرویس دهی از سوی همکاران راهنمایی و رانندگی و دیگر خدمات که در ادامه بدان اشاره می‌گردد.)

۴- مشارکت مردمی (حضور و همکاری) اصلی ورای تمامی تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها و خدمات نهادها و دستگاه‌هاست که با شور و شکوه خاصی انجام شد و جای قدردانی از امت خداجو و همیشه در صحنه دارد.

۵- ضمن قدردانی از بیان انتقادها و تقدیر و تشکرها، برخی قضاوت های عجولانه، احساسی و غیر عالمانه از سوی برخی رسانه‌ها و کانال‌ها عادلانه نبوده و بدلیل عدم پاسخگویی مسئولین مراسم در استان، توضیحات مواردی که به نوعی مرتبط با عملکرد شهرداری می‌باشد به اختصار تقدیم می‌گردد:

شهروندان معزز و اصحاب محترم خبر و رسانه:

مسئولیت برنامه و ساماندهی و به خط کردن توانمندی‌های استانی و ملی با برادران عزیزمان در سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) بود و مسئولیت کمیته اجرایی که حجم عمده‌ای از کارها بر عهده این کمیته بود با دوستانمان در فرمانداری بود. تمامی مصوبات درج شده در صورت جلسه که مربوط به وظایف شهرداری می باشد انجام شده است. طبق صورت‌جلسات، مسئولیت هیچ یک از کمیته‌ها به صورت مستقیم با شهرداری قم نبوده و شهرداری برخی وطایف را در قالب کمیته های مختلف بر عهده داشته است. از سویی عوامل شهرداری قم حسب وظیفه ذاتی و انقلابی خود با تمام قوا در عرصه حضور پیدا کرده‌اند که برخی از این خدمات به شرح ذیل اعلام می گردد:

  • اعزام ۲۳۰ دستگاه اتوبوس (نهایت ظرفیت اعزام از ناوگان اتوبوسرانی) که بدلیل ازدحام بالای جمعیت و فراهم نبودن مسیر مناسب جهت تردد از سوی مسئولین مربوطه، زمینه خدمت گسترده فراهم نگردید.
  • برپایی ایستگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی از سوی شهرداری با همکاری سپاه در عمود ۱۰ یعنی ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) (تامین صوت محدوده، ایجاد سازه، تأمین نور و روشنایی محدوده، مداحی، اجرای برنامه، دعوت از گروه های سرود و …) بدلیل عدم وجود صوت واحد در طول مسیر که از وظایف شهرداری نبوده و نمی باشد، امکان انعکاس و اطلاع رسانی در تمام مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) وجود نداشت. بخش عمده‌ای از تفکیک و هدایت خواهران و برادران با اعلام های مکرر و همکاری شایسته نیروهای مردمی در این مکان انجام می‌پذیرفت.
  • استقرار ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی از سوی شهرداری قم و پشتیبانی تامین آب، نظافت و هدایت پساب. لازم به ذکر است ظرفیت تأمین آب برای هر سرویس، میانگین ۳۰۰ لیتر بوده است ولی بدلیل طولانی شدن برنامه (از ۲ ساعت به حدود ۱۱ ساعت) برای هر سرویس علی‌رغم ازدحام شدید جمعیت بیش از ۱۰۰۰ لیتر آب تامین گردید. (تأمین و تکمیل کمبود سرویس‌های بهداشتی نیاز به عزم استانی دارد)
  • علی رغم اینکه تامین در این برنامه ها آب از شرح وظایف شهرداری نبوده است و یا لااقل صرفا وظیفه شهرداری نیست، ولی حسب تکریم شرکت کنندگان و همکاری با مسئولین امر، ۵ تانکر ۱۸۰۰۰ لیتری در بلوار مستقر گردید.
  • توزیع بیش از ۶۰۰۰۰ بسته پذیرایی و هماهنگی و صدور مجوز ۵۰ ایستگاه صلواتی در مسیر به موکب‌داران
  • به‌کارگیری تمامی ظرفیت ناوگان تاکسی‌رانی جهت حمل و نقل میهمانان برنامه در مسیرهایی که امکان سرویس‌دهی وجود دارد.
  • انجام تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی از طریق فضاسازی شهر توسط ریسه‌های مشکی و نصب بنر در بیش از ۲۰۰ نقطه شهر (بیلبورد، پرتابل، استرابورد، آویز) و صدور مجوزهای متعدد جهت نصب بنر از سوی مجموعه های دولتی و مردمی
  • برخی گلایه‌ها از روشنایی نامناسب مسیر بود که بدلیل طولانی شدن برنامه و تداخل با تاریکی هوا حادث شد و طبیعتاً دستگاه متولی تامین روشنایی شهرداری نخواهد بود. هرچند شهرداری قم روشنایی بخشی از مسیر را توسط برج نوری و نورافکن‌ها تأمین نمود.

محدود بودن مسیر بوسیله فنس‌ها دیگر گلایه همشهریان عزیز بود. بدلیل انجام عملیات عمرانی در بلوار پیامبر اعظم(ص)، گودبرداری‌های عمقی پشت فنس‌ها انجام شده است و جهت حفظ جان شرکت‌کنندگان و جلوگیری از سقوط در گودبرداری‌های عمیق پروژه‌های عمرانی حفظ حفاظ‌های کشیده شده امری لازم و ضروری بوده است.

لازم به ذکر است بنا به ضرورت، برخی گودبرداری‌هایی که طی روزهای گذشته از سوی شهرداری برای هدایت آب‌های سطحی و پیش‌بینی بارندگی‌های شدید ایجاد شده بود، بدلیل رعایت حال شرکت‌کنندگان و جلوگیری از سقوط افراد در آن‌ها در روز قبل از مراسم کاملا پر شده و مسطح گردید.

  • ترافیک در کلیه مسیرهای منتهی به مکان برنامه با توجه به حجم وسایل نقلیه و شرکت‌کنندگان امری طبیعی است که ترمیم آن نیاز به زیرساخت‌های جدی‌تری دارد، ولی با این حال کلیه پارکینگ‌های در اختیار در محدوده‌های معرفی شده خدمت‌گزاری خود را انجام دادند.
  • حساسیت نسبت به برخی از جملات درج شده بر روی بنرهای سطح شهر نیز از دیگر مطالب منتقل شده بود که به هیچ عنوان وارد نمی‌باشد زیرا جملات برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در قالب پیام ایشان در پی شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است.
  • شست و شوی مسیر و نظافت مستمر آن با حضور بیش از ۵۰۰ نیروی خدماتی و اجرایی دیگر خدمت شهرداری بود که در بخش نظافت حجم گسترده جمعیت اجازه فعالیت را تا پس از پایان مراسم به این نیروها نداد.
  • حضور مؤثر تیم‌های آتش نشانی در طول مسیر برنامه
  • جمع‌آوری بتن‌های سیمانی مسیر برپایی برنامه با هدف حرکت سهل‌تر شرکت‌کنندگان.
  • برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در طول مسیر با هدف ارائه خدمات فرهنگی، تبلیغی
  • در اختیار قرار دادن ۱۰ دستگاه بالابر جهت انعکاس تصاویر شکوه مراسم از سوی اصحاب رسانه در ارتفاع

در پایان از همراهی مردم عزیز و شهید پرور قدردانی نموده و امیدواریم دست در دست هم جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی کوشش نموده و قدردان و پاسدار خون پاک شهیدان باشیم.

شهرداری قم به سهم خود از مشکلات پیش آمده و کوتاهی‌ها عذرخواهی نموده و از مسئولین برنامه می‌خواهد که جلسات بررسی و نقد و ارزیابی برنامه را به جد در دستور کار خود قرار دهند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.