نقد کتاب در ایران بر پایه اصول و قواعد استوار نیست

شهر بیست/ نویسنده و منتقد کتاب کودک گفت: نقد کتاب در کشور ما بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه‌ای و ذوقی انجام می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقد کتاب در ایران بر پایه اصول و قواعد استوار نیست
شناسه : 17029 | انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری نمایشگاه کتاب استان قم، مجید عمیق در نشست تخصصی کتاب کودک و نوجوان که در حاشیه نمایشگاه کتاب استان قم برگزار شد به تبیین موضوع آثار مثبت و فوائد نقد کتاب پرداخت و اظهار کرد: در حوزه نقد کتاب اندکی فقیر هستیم و این موضوع نیاز به کالبد شکافی دارد تا در نهایت در ارتقای کیفیت آثاری که داریم موثر باشد.

وی ادامه داد: نقد نوعی پالایش و تمیز دادن خوب و بد و ارزش و غیر ارزش است، نقد کتاب از گزافه گویی جلوگیری کرده و در این خصوص افشاگری می کند. نقد باید به دور از غرض ورزی صورت بگیرد تا ارزش را از غیر ارزش جدا کند.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه منتقد باید مجهز به دانش نقد باشد، گفت: نقد کتاب در کشور ما از عمق زیادی برخوردار نیست، نقد در ادبیات ما بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه ای و ذوقی انجام می شود.

عمیق افزود: در ادبیات کودک و نوجوان محدودیت موضوعی داریم و به همین دلیل در این حوزه تکرار درون مایه و محتوی داریم و موضوعی مانند مهربانی با تفاسیر و دیدگاه های مختلف بارها و بارها دستمایه تولید اثر شده است.

وی گفت: اثر زمانی موثر است که درون مایه و جوهره در ساختار کل اثر پخش شده باشد. در نگارش آثار کودکان می بینیم برخی نویسنده ها پیام را از ساختار جدا می بینند و این پیام در نهایت خشک و بی روح شده و حتی اگر از اثر کم شود مشکلی ایجاد نمی کند.

این مترجم کتاب کودک با تاکید بر اینکه شخصیت پردازی کتاب کودک نیز موضوعی اثرگذار است، ابراز کرد: برخی نویسنده ها در آثاری که برای کودکان خلق می کنند درون مایه و طرح را از موضوع جدا می کنند در حالی که اثر زمانی موفق است که موضوع و درون مایه با هم آمیخته شده باشد.

وی افزود: در نقد باید تمام این مسائل با هم بررسی و ارزیابی شود تا نقدی سالم و بدون جهت گیری و اثرگزار داشته باشیم.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.