شناسایی پاساژهای ناایمن در قم/ بهره‌برداری از ساختمان‌های بدون پایان‌کار غیرقانونی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه مجتمع‌های غیر ایمن شناسایی شده‌اند اما باید اقدام عملیاتی برای مقاوم‌‌سازی آنها صورت گیرد، گفت: موضوع پایان‌کار ساختمان‌ها بسیار مهم است و اگر ساختمانی پایان‌کار نداشته باشد، سکونت در آن غیرقانونی است و ممکن است تبعاتی برای ساکنین به دنبال داشته باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
شناسایی پاساژهای ناایمن در قم/ بهره‌برداری از ساختمان‌های بدون پایان‌کار غیرقانونی است
شناسه : 79482 | انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، امین مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به سالگرد واقعه زلزله بم و جان‌باختن تعداد قابل توجهی از مردم این شهر در اثر ویرانی‌های ناشی از زلزله، اظهار کرد: کشور ما زلزله‌خیز است و هر چند مدت یک‌بار شاهد وقوع این پدیده هستیم که البته در سالیان اخیر به دلیل پیشرفت‌هایی که در حوزه مهندسی و صنعت ساختمان صورت گرفته، خسارت‌های جانی ناشی از زلزله بسیار کاهش یافته اما جان‌باختن حتی یک نفر از هموطنان در این‌گونه حوادث نیز زیاد است.

مقومی با اشاره به مأموریت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در امر ساخت‌وساز گفت: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی، این سازمان در سه عرصه طراحی، نظارت و اجرا دارای وظایفی است و مهندسان ناظر موظف هستند در طی اجرای عملیات ساختمانی گزارش‌های مرحله‌ای را به مراجع صدور پروانه ارائه کنند تا در صورت بروز تخلف در راستای رفع آن اقدام شود.

*آحاد جامعه نسبت به ساخت بنای مستحکم و مقاوم مطالبه دارند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: در سالیان گذشته تلاش شد تا اهمیت موضوع ایمنی و استحکام بنا برای مردم تبیین و به فرهنگ عمومی تبدیل شود که خوشبختانه امروز آحاد جامعه نسبت به ساخت بنای مستحکم و مقاوم مطالبه دارند و امروز باید تلاش شود تا به موضوعاتی در مراحل نازک‌کاری، معماری و تأسیسات و بخش‌های داخلی ساختمان توجه لازم صورت گیرد و اصول ایمنی در آن رعایت شود.

مقومی با اشاره به اینکه متأسفانه مشکلی که امروز وجود دارد بهره‌برداری از ساختمان‌ها بدون دریافت پایان‌کار است افزود: موضوع پایان‌کار ساختمان‌ها بسیار مهم است و اگر ساختمانی پایان‌کار نداشته باشد، سکونت در آن غیرقانونی است و ممکن است تبعاتی برای ساکنین به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: متأسفانه در یکی از مجتمع‌های مسکونی در شهر قم که افراد بدون دریافت پایان‌کار ساکن شده بودند با بروز حادثه ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی، شاهد جان باختن تعدادی از شهروندان بودیم که این حادثه اهمیت دریافت پایان‌کار به منظور رفع نواقص ساختمان قبل از سکونت را نشان می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در ساخت‌وساز از افرادی که دارای صلاحیت‌های لازم باشند استفاده شود؛ این افراد در صورت بروز حادثه می‌بایست پاسخگوی عملکرد خود باشند و متأسفانه یکی از چالش‌های عرصه ساخت‌وساز در استان قم دخالت افراد فاقد صلاحیت در ساخت‌وساز است که شهروندان باید از مجریان ذی‌صلاح استفاده کنند.

شهروندان در نقل و انتقالات ساختمانی شناسنامه فنی و ملکی را از فروشنده مطالبه کنند

مقومی با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت می‌گیرد، افزود: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و انتظار داریم تا شهروندان در نقل و انتقالات ساختمانی این شناسنامه را مطالبه کنند تا از کیفیت و مشخصات ساختمانی که خریداری می کنند مطلع شوند چرا که در این شناسنامه چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و نیز ضوابط کیفیت فنی ساختمان قید می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: اگر ساختمانی پایان‌کار داشته باشد در این صورت در حوزه نگهداری و بیمه ساختمان نیز می‌توان اقداماتی انجام داد و موضوع الزامی‌شدن دریافت پایان‌کار قبل از سکونت نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های متولی امر ساخت‌وساز است.

مقومی بیان کرد: برخی از ساختمان‌های قدیمی نیز در شهر قم وجود دارند که نیازمند مقاوم‌سازی هستند و مالکان می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام مهندسی ساختمان از خدماتی که در این بخش و توسط مهندسان خبره ارائه می‌شود استفاده کنند تا در صورت بروز حادثه، ساختمان آنها از آسیب در امان بماند و دچار حداقل خسارت‌ها شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر در عرصه اجرا، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد است، افزود: به دلیل گستردگی ساخت‌وسازها در سطح استان قم، کنترل استفاده از مصالح استاندارد ساختمانی دشوار است و اگر شهروندان از مجریان ذی‌صلاح استفاده کنند در این صورت موضوعاتی همانند استفاده از مصالح استاندارد در راستای افزایش عمر و کیفیت ساختمان ملاک عمل قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه بعد از حادثه پلاسکو و متروپل حساسیت‌ها نسبت به کیفیت و مقاوم بودن ساختمان‌ها به خصوص مجتمع‌ها افزایش پیدا کرده است، افزود: بر اساس دستورالعملی که از وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شده بود؛ شناسایی مجتمع‌های غیر ایمن در استان قم در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون فهرست این بناها مشخص است اما این اقدام کافی نیست و باید اقدامات جدی در عرصه عملیاتی در یک بازه زمانی مشخص صورت گیرد و هیئت امنای این مجتمع‌ها باید اقدامات لازم در زمینه مقاوم‌سازی انجام دهند.

نوشته های مشابه
جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم برگزار می‌شود
حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
ساخت ۱۷ بوستان جدید در قم
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی تا پایان سال تکمیل می‌شود
شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.