جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با بیان اینکه امسال جشنواره در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و عکس تئاتر برگزار می‌شود، گفت: ۹ نمایش صحنه‌ای و ۸ نمایش خیابانی به مدت سه روز رقابت خواهند کرد و شش اثر برگزیده راهی جشنواره منطقه‌ای فجر می‌شوند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم
شناسه : 77550 | انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، صدیقه مشایخی عصر امروز در نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم که در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد، اظهار کرد: امسال جشنواره در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و عکس تئاتر برگزار می‌شود.

وی به فرایند اجرایی این جشنواره اشاره کرد و گفت: بعد از انتشار فراخوان جشنواره در شهریورماه، ۳۶ گروه نمایشی برای حضور در بخش صحنه‌ای این جشنواره اعلام آمادگی کرده و متون نمایشی خود را به دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد، ۲۴ نمایشنامه برای راهیابی به مرحله بازبینی مورد تأیید قرار گرفت.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم تصریح کرد: در ادامه، امکانات تمرین برای گروه‌ها فراهم شد و در مرحله بازبینی نهایی، ۹ نمایش «شکارچی»، «مرضیه»، «مجلس پنبه‌زنی» ،«سمفونی نحس»، «روایت راستی»، «ماه گرفتگی»، «ترنا»، «آقای مجنون خانم لیلی» و «استخوان‌های هملت در دهان سگ خانگی مرده» به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

تصاویر/ نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم

مشایخی به بخش خیابانی جشنواره استانی تئاتر قم نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش، از میان ۱۸ نمایشنامه متقاضی، ۱۵ نمایشنامه مورد تأیید اعضای هیئت بازخوانی متون قرار گرفت و در نهایت هشت نمایش «بانو خیری»، «کوآرتت»، «طوقی و مسافر»، «بازسازی»، «آرش کمانگیر»، «۱۹۶.۸۳۷»، «لالایی دریا برای ماهی‌ها» و «نا» به بخش مسابقه راه یافتند.

وی تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار چهار نمایش از اتباع غیر ایرانی نیز در بخش بازبینی جشنواره حضور داشت که اگرچه این آثار به بخش مسابقه راه پیدا نکرد اما پیوند خوبی میان هنرمندان ایرانی و غیرایرانی شکل گرفت.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم با بیان اینکه در این دوره از جشنواره‌ها برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است، گفت: امسال آیین افتتاحیه حدود ۲۵ روز قبل از اجرای نمایش‌ها برگزار شد تا امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز فراهم باشد.

تصاویر/ نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم

مشایخی تصریح کرد: در راستای ارتقای سطح آموزشی هنرمندان و هنرجویان تئاتر قم، کارگاه‌های «ایده‌پردازی و کارگردانی تئاتر خیابانی» با تدریس «شهرام نوشیر» مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی، «طراحی صحنه» با تدریس مهدی نیک‌روش، «تبلیغات» با تدریس مرتضی عقیقی و «بازیگری» با حضور جلال تهرانی برگزار شد.

وی افزود: همچنین دو نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در روز پنجشنبه ۲۵ آبان و «نمایشنامه‌نویسی» در روز جمعه ۲۶ آبان در تالار فرهنگ و هنر از ساعت ۱۰ تا ۱۴ برگزار خواهد شد و تمامی علاقه‌مندان می‌توانند در این کارگاه‌ها حضور پیدا کنند.

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در خصوص زمان اجرای عمومی نمایش‌ها نیز عنوان کرد: امسال با توجه به محدودیت زمانی، امکان اجرای عمومی نمایش‌ها تا پیش از شروع جشنواره وجود نداشت و به همین خاطر، بعد از ایام فاطمیه شاهد اجرای عمومی نمایش‌ها در شهر قم خواهیم بود.

مشایخی در خصوص حمایت‌های مادی و معنوی انجام شده از گروه‌های نمایشی نیز گفت: بعد از اعلام فراخوان جشنواره، نشست مشترکی با هنرمندان و فعالان هنر تئاتر در قم داشتیم و تلاش کردیم نظرات این عزیزان را در فرایند اجرایی جشنواره دخیل کنیم.

وی افزود: همچنین نشست مشترک دیگری نیز با کارگردانان آثار راه‌یافته به بخش مسابقه برگزار کردیم و به دنبال این هستیم با ایجاد یک فضای تعاملی و درک مشترک، امور اجرایی را پیش ببریم.

تصاویر/ نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم تصریح کرد: امسال کمک هزینه ۲۵ میلیون تومانی به نمایش‌های بخش صحنه‌ای و کمک هزینه ۱۰ میلیون تومانی به نمایش‌های خیابانی اختصاص خواهد یافت.

مشایخی در خصوص جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم نیز گفت: ۹ نمایش صحنه‌ای و ۸ نمایش خیابانی از روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه تا روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه اجرا خواهند داشت و مراسم اختتامیه نیز در روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه برگزار می‌شود و سه نمایش برگزیده در بخش صحنه‌ای و خیابانی راهی جشنواره منطقه‌ای خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر اثر نمایشی در طول جشنواره فقط یک بار اجرا خواهد شد، گفت: نمایش‌های بخش صحنه‌ای در ساعت ۱۶، ۱۸ و ۲۰ به روی صحنه می‌روند و آثار خیابانی نیز در ساعت ۱۶:۴۵، ۱۹ و ۲۱ اجرا خواهند شد.

وی افزود: نمایش‌های این دوره از جشنواره در تالار فرهنگ و هنر، تالار شهید آوینی و پلاتو ماه به روی صحنه می‌روند.

تصاویر/ نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر قم

دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم افزود: تمامی بلیت‌های این دوره از جشنواره از طریق سایت «بیلیتاما» به فروش می‌رسد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت، بلیت‌های جشنواره را خریداری کنند.

مشایخی همچنین به بخش عکس تئاتر نیز اشاره کرد و گفت: نمایشگاه عکس تئاتر بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در تالار فرهنگ و هنر دایر خواهد شد.

وی در پایان از حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، سازمان فرهنگی شهرداری قم و انجمن هنرهای نمایشی در همراهی و برگزاری این رویداد هنری قدردانی کرد.

نوشته های مشابه
حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
ساخت ۱۷ بوستان جدید در قم
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی تا پایان سال تکمیل می‌شود
شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
احتمال عزل چند مدیر استانی/ شرایط واگذاری زمین به مردم تسهیل شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.