برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

نمایشگاه آثار «اکوپرینت» سمیه نسیماصفت در گالری «سرو» آغاز به کار کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم
شناسه : 73219 | انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، نمایشگاه آثار «اکوپرینت» سمیه نسیماصفت از هنرمندان استان قم در گالری «سرو» گشایش یافت.

در این نمایشگاه، ۲۸ اثر با تکنیک «اکوپرینت» به نمایش درآمده است. «اکوپرینت» یک شیوه از چاپ با استفاده از عناصر طبیعی همچون گل و برگ و شاخه‌های گیاهان است.

در این روش، برگ‌ها و گیاهان با فرم دلخواه بر روی پارچه‌هایی با ساختار کاملاً اُرگانیک چیده می‌شوند، سپس پارچه را رول کرده و با طناب می‌بندند و در دیگ آب جوش می‌جوشانند و یا گاه بخار می‌دهند، برگ‌ها و گیاهان در اثر حرارت رنگ و نقش خود را روی پارچه رها می‌کنند و بدین ترتیب نقوش بدیع با رنگ‌هایی زیبا بر روی پارچه خلق می‌شود.

سمیه نسیما صفت از هنرمندان قمی است که در رشته گرافیک دانشگاه شریعتی تهران و فلسفه هنر دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرده و در دهه نود در دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم و هنرستان حضرت زهرا(س) تدریس داشته است.   

نسیماصفت در حاشیه برپایی این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر۲۰»، با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه آثار اکوپرینت در قم، اظهار کرد: نخستین نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد و در دومین نمایشگاه که در قم برپا شده، آثار جدیدتری به نمایش درآمده است.   

وی در خصوص آثار «اکوپرینت»، عنوان کرد: تکنیک اکوپرینت یک نوع چاپ دستی است که از گل و برگ‌های طبیعی در بسترهای مختلفی مثل مقوا، پارچه و چرم استفاده می‌شود که آثار این نمایشگاه بر روی پارچه و مقوا اجرا شده است.

این هنرمند استان قم تصریح کرد: من از گل‌های متفاوت و برگ‌های درختان انجیر، انگور، چنار و اکالیپتوس استفاده کردم،بویژه اکالیپتوس که هم تنوع زیادی در قم دارد و هم رنگ‌زای مناسبی است.

نسیماصفت افزود: «اکوپرینت» می‌تواند به عنوان یک هنر کاربردی در قالب نقش لباس، رومیزی و … تولید شود، من در این نمایشگاه کارها را به صورت دکوراتیو و هنری آماده‌سازی کردم و به صورت قاب‌های تزئینی در ترکیب‌بندی‌های مختلف ارائه دادم.

وی با اشاره به نقش مؤثر تحصیل و تدریس او در رشته‌های گرافیک، عکاسی و فلسفه هنر در خلق آثار «اکوپرینت»، گفت: بدون تردید ترکیب تحصیل و تجربه در خلق و چیدمان این آثار کمک کرده است.

وی افزود: یک فرد به صرف اینکه تکنیک بداند، الزاماً نمی‌تواند به خلق آثار هنری دست بزند، مسلماً باید سواد رنگ‌شناسی و زیبایی‌شناسی داشته باشد و مفاهیم هنری را بشناسند، از این جهت تجارب هنری و تحصیل در رشته گرافیک و عکاسی به من کمک کرده است.

این استاد دانشگاه در خصوص پیشینه «اکوپرینت» نیز عنوان کرد: در ایران حدود چهار پنج سالی می‌شود که آثار اکوپرینت اجرا می‌شود اما پیشینه اصلی این هنر به کشور استرالیا می‌رسد و بعد به کشورهای دیگر گسترش پیدا کرده است. به طور مثال در کشورهای اندونزی، هند و مالزی از این هنر بویژه از تکنیک چکشی استفاده می‌کنند.

نسیماصفت در خصوص اینکه اکوپرینت پیوند نقاشی و طبیعت است، گفت: هر اثری که در نمایشگاه می‌بینید به مانند یک تابلوی نقاشی است و اگر کسی نداند فکر می‌کند یک نقاشی طراحی کردید، در حالی که من فقط چیدمان کردم و آثار به مانند نقاشی شده است.

خاطرنشان می‌شود نمایشگاه آثار «اکوپرینت» سمیه نسیماصفت از روز چهارشنبه ۱۸ مرداد آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۰ تا ۲۳ پذیرای علاقه‌مندان است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به مجموعه گالری «سرو» واقع در میدان شهید دستغیب، مجتمع دلفین مراجعه کنند.

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

برپایی نمایشگاه آثار «اکوپرینت» در قم

نوشته های مشابه
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
جابه‌جایی روزانه یکصد هزار نفر با اتوبوس در قم
پیشرفت ۶۵ درصدی تقاطع فردوسی صدوقی
طرح جامع شهرک سوم پرنیان قم ابلاغ شد
نجات جان مادر باردار قمی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.