تشریح موانع اجرای پروژه ساماندهی محله دروازه‌ری

مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به عزم مدیریت شهری برای اجرایی کردن پروژه دروازه‌ری، گفت: با توجه به مشکلاتی که برای انجام این پروژه وجود دارد، تسریع در انجام آن نیازمند راهکارهای ویژه است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تشریح موانع اجرای پروژه ساماندهی محله دروازه‌ری
شناسه : 72942 | انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مجید محمدرضاخانی با اشاره به اهمیت محله دروازه‌ری به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی و مشکلات کنونی ساکنان، اظهار کرد: با توجه به ریزدانه بودن املاک در مسیر و پایین بودن قیمت املاک، توافق مالکان با شهرداری با چالش‌هایی روبه‌رو است که حل آن‌ها نیاز به راهکارهای ویژه دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن این پروژه شهرداری منطقه یک باید ۸۰ ملک در مسیر را تملک کند، افزود: مساحت پایین املاک تجاری و کوچک بودن آن‌ها یکی دیگر از معضلات تملک در این پروژه است، چراکه این املاک وسیله امرار معاش اهالی است، اما ارقام تملک به نحوی نیست که ملک تجاری دیگری جایگزین آن شود، از طرفی بسیاری از ملک‌ها جنوبی‌ساز بوده که فرایند تملک را دچار چالش می‌کند.

مدیر منطقه یک شهرداری قم خاطرنشان کرد: قیمت پایین این املاک و ریزدانگی موجب شده است تا تأمین ملک جایگزین برای شهروندان ساکن در مسیر این پروژه کار دشواری باشد.

محمدرضاخانی با بیان اینکه بخشی از املاک در مسیر این پروژه مشاعی است و مالکان پیگیری لازم را برای اخذ سند تک‌برگ انجام نمی‌دهند، اضافه کرد: همین موضوع فرایند توافق با مالکان را دچار مشکلاتی کرده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بهسازی محله دروازه‌ری تصریح کرد: حدفاصل بوستان اباصلت تا کوچه ۱۵ عمار یاسر در محدوده بافت تاریخی و نیازمند تعامل و مشارکت سازمان میراث فرهنگی است؛ بازنگری در ارزیابی املاک مسیر پروژه و تشکیل کمیته تخصصی ارزیابی یکی از راه‌حل‌های مدیر منطقه یک شهرداری قم برای حل مشکلات پروژه دروازه ری است.

وی اضافه کرد: تسریع در فرایند زمینه‌سازی برای اعمال ماده ۸ قانون نحوه تملک املاک، تعیین تکلیف آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ برای املاکی که سابقه مجوز تجاری ندارد، تخفیف عوارض ساختمانی و عوارض ماده ۱۰۰، به‌منظور ایجاد راهکار تملک و آسیب ندیدن مالکان از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای این پروژه است.

محله دروازه‌ری شهر قم یکی از محلات قدیمی شهر است که ۱۲۸ شهید را در هشت سال جنگ تحمیلی به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است و ورودی شهر قم از سمت راه باستانی ری به قم محسوب می‌شود. شهرداری قم این روزها پروژه ساماندهی محله دروازه‌ری را که ده‌ها سال بلاتکلیف باقی‌مانده بود در دستور کار ویژه قرار داده است و هر هفته قرارگاهی برای این پروژه با حضور شهردار قم تشکیل می‌شود.

نوشته های مشابه
جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم برگزار می‌شود
حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
ساخت ۱۷ بوستان جدید در قم
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی تا پایان سال تکمیل می‌شود
شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.