پیکر مرحوم آشتیانی در حرم بانوی کرامت آرام گرفت

پیکر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی معاون فقید جامعه مدرسین و نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی با حضور اقشار مختلف جامعه تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پیکر مرحوم آشتیانی در حرم بانوی کرامت آرام گرفت
شناسه : 70657 | انتشار : ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، پیکر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی معاون فقید جامعه مدرسین و نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی با حضور اقشار مختلف جامعه تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

در این آیین آیت‌الله سیداحمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی حضرت امام‌(ره)، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

پیکر نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی پس از انتقال به مسجد امام حسن عسکری‌(ع) در میان حزن و اندوه و فریادهای یاحسین مشایعت کنندگان به طرف بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت‌(س) تشییع و پس از طواف گرداگرد مضجع شریف و نورانی آن حضرت و اقامه نماز میت توسط آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین در این مکان مقدس به خاک سپرده شد.

پیکر مرحوم آشتیانی در حرم بانوی کرامت آرام گرفت

مرحوم آشتیانی‌ در سال‌ ۱۳۱۹ در خانواده‌‌ای مذهبی در آشتیان به دنیا آمد و در حدود ۲۰ سالگی‌ دروس‌ مقدمات‌ را در حوزه‌ علمیه‌ آشتیان‌ آغاز کرد. او با به‌ پایان‌ رساندن‌ مقدمات‌، عازم‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ شد و شرح‌ لعمه‌ را نزد آیات‌‌ شیخ‌ علی‌ پناه‌ اشتهاردی‌ و شب‌‌زنده‌‌دار و نیز قوانین‌ را نزد آیت‌‌الله‌ ستوده‌ فرا گرفت‌ و برای‌ آموختن‌ رسائل‌ به‌ درس‌ آیت‌‌الله‌ نوری‌ همدانی‌ و آیت‌‌الله‌ مکارم شیرازی‌ رفت‌. کفایه‌ را نیز نزد آیت‌‌الله‌ سلطانی‌ طباطبایی‌(ره‌) و آیت‌‌الله‌ فاضل‌ لنکرانی‌ آموخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌‌الله‌ مکارم‌ شیرازی‌ رفت‌ و یک‌ دوره‌ اصول‌ که‌ حدود ۶ سال‌ به‌ طول‌ انجامید و حدود ۱۵ سال‌ درس‌ فقه‌ را نزد ایشان‌ فرا گرفت‌. او در طی‌ این‌ سال‌ها به‌ درس‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نیز درس‌ آیت‌‌الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌(ره‌) می‌رفت‌ و در ایام‌ تعطیل‌ و روزهای‌ پنج‌ شنبه‌ و جمعه‌ در جلسات‌ تفسیر آیت‌‌الله‌ مکارم‌ حاضر می‌شد.

از فعالیت‌های‌ مهم‌ مرحوم آشتیانی، شرکت‌ در تدوین‌ تفسیر نمونه‌ بود. کار تدوین‌ و نگارش‌ تفسیر نمونه‌ از سال‌ ۱۳۵۱ آغاز شد. این‌ کار به‌ پیشنهاد آیت‌‌الله‌ مکارم‌ بود. حجت‌الاسلام‌ آشتیانی‌ به‌ همراه‌ گروهی‌ از فضلای‌ آن‌ روزگار تحت‌ اشراف‌ این مرجع تقلید، کار نگارش‌ این‌ اثر عظیم‌ را آغاز کردند که‌ در سال‌ ۱۳۶۷ به‌ پایان‌ رسید و در ۲۷ جلد در اختیار همگان‌ قرار گرفت‌. او همچنین در تدوین‌ تفسیر موضوعی‌ قرآن‌ به‌ نام‌ «پیام‌ قرآن‌» و نگارش‌ تفسیر نهج‌‌البلاغه‌ مشارکت داشت.

وی همچنین سال‌ها معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین و پیش از آن ریاست دانشگاه پیام نور استان قم را بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم قم حضور داشت.

نوشته های مشابه
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
همکاری مستقیم ۱۰ سازمان شهرداری قم با آموزش و پرورش استان
دیدار شهردار قم با مدیرکل آموزش و پرورش استان/ تقدیر از مقام معلم
بهره‌مندی از تجربیات سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران در قم
پایان عملیات اصلاح هندسی بلوار شهید سلیمانی
آسفالت آرامستان بهشت معصومه بهسازی می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.