آیت‌الله اعرافی در نشست صمیمی با مدیران رسانه‌های قم:

حوزه بدون مردم هویتی ندارد/ نهادهای حوزوی باید پاسخگوی وضع قم باشند

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه بدون مردم و جامعه هویتی ندارد و اگر ریشه‌ای در جامعه نداشته باشیم هیچ هستیم، گفت: با وجود اینکه نهادهای متعددی نسبت به مسائل فرهنگی قم مسئولیت قانونی دارند اما قطعاً نهادهای حوزوی هم وظایف خود را به طور کامل عمل نکردند و باید پاسخگوی وضع قم باشند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حوزه بدون مردم هویتی ندارد/ نهادهای حوزوی باید پاسخگوی وضع قم باشند
شناسه : 51398 | انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نشست صمیمی با جمعی از مدیران رسانه‌های کشوری و استان قم، گفت: بنده به عنوان طلبه کوچکی که سال‌ها با دانشگاه‌ها و جهان بیرون در تعامل بودم عرض می‌کنم هیچ هفته‌ای از من بدون ارتباط با کف جامعه سپری نمی‌شود و از نیازها آگاهیم اما به‌رغم همه تلاش‌ها فاصله بسیاری زیادی با نیاز امروز و اقتضائات امروز داریم.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند نقد و راهنمایی و حمایت هستیم، گفت: اصلاً هویتی برای حوزۀ بدون مردم و جامعه قائل نیستیم و ما اگر ریشه‌ای در جامعه نداشته باشیم، هیچ هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: بنده بارها در خطبه‌های نماز جمعه هم بیان کردم وقتی از قم هزار ساله، صد ساله و مهد انقلاب سخن می‌گوییم، ریشه در مردم عزیز قم و ملت بزرگ ایران دارد و اگر آنها نبودند، ما که بودیم و با همه وجود به مردم اعتقاد داریم.

آیت الله اعرافی همچنین در خصوص ضرورت توجه به موضوعات قم در خطبه‌های نماز جمعه، گفت: حق دارید بخواهید به قم توجه شود، بنده علاقه وافری به قم دارم و ترجیع‌بند سخن بنده در تمام دیدارهای هفتگی با مقامات کشور دفاع از قم است.

وی افزود: به قم باید در همه ابعاد توجه شود، چرا که قم آیینه جهان و ایران است و در قم معارفی تولید و منعکس می‌شود که برای تمام کشور و جهان اسلام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حوزه، روحانیت و عملکرد مرکز مدیریت حوزه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ بارها عرض کردم که حوزه به همان میزان که مطالبه‌گر است، به همان میزان وقتی مسئله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت پذیر هم باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه در خصوص لزوم همراهی حوزه با مردم در بعضی پروژه‌های شهری از جمله بازگشایی فاز دوم بلوار شهید آوینی، گفت: بنده در بحث‌های قم همواره تلاش کردم راه‌گشایی کنم، بلوار آیت الله بروجردی بخش زیادی از شهرک مهدیه را گرفت و ما همراهی کردیم و چند سال قبل در تهاتر دیون باقی‌مانده مربوط به شهرداری قم نیز پیگیری و نقش داشتیم، مطمئن باشید مسائل مربوط به قم برای حوزه اهمیت دارد و این مطالبه به حقی است.

آیت‌الله اعرافی همچنین در خصوص وظیفه حوزه نسبت به مسائل فرهنگی در قم، گفت: با وجود اینکه نهادهای متعددی نسبت به مسائل فرهنگی قم مسئولیت قانونی دارند اما قطعاً تمام نهادهای حوزوی از جمله حوزه خواهران و برادران هم باید پاسخگوی وضع قم باشند و نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: حتماً این نهادها وظایف خود را به طور کامل عمل نکردند و در این زمینه باید تلاش کنیم و رسانه‌ها هم نقش مؤثری دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین در رابطه با تعدد مسئولیت‌های خود، گفت: حدود ۵ تا ۶ روز از ایام هفته به طور میانگین روزانه ۸ تا ۱۶ ساعت بر کار حوزه‌های علمیه تمرکز دارم و یک روز از ایام هفته هم اختصاص به مسئولیت‌های تهران دارد، با این حال با تمام وجود در خدمت حوزه هستم و مابقی امور، جانبی هستند.

آیت‌الله اعرافی همچنین با اشاره به نگرانی‌های بیان‌شده نسبت به کاهش سرمایه اجتماعی روحانیت در جامعه، گفت: مباحثی در مورد سرمایه اجتماعی روحانیت مطرح شد که درست است اما روحانیت سابقه بیش از هزار ساله دارد و همه عمر و تاریخ خود را در رنج و محنت سپری کرده است.

وی افزود: روحانی کسی است که خود را فدایی مردم و خدمات به آنان بداند و باید تلاش شود چالش‌ها و مشکلات شناسایی شود و در حد توان این مقوله دنبال می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه انقلابی باید به درستی تبیین شود، گفت: حوزه انقلابی دو روی دارد، روی نخست آن ظهور و بروز شعائر و سیاست است و روی عمیق‌تر آن پاسخگویی حوزه به نیازهاست.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: بعضی نگاه‌های ناسنجیده و افراط و تفریطی به مباحث حوزه انقلابی درست نیست و شاخص و معیار انقلابی‌گری، اندیشه امام و رهبری و رهنمودهای مراجع عظام است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در نیمه دوم امسال همایشی به مناسبت صدسالگی احیای حوزه برگزار و دانشنامه‌ای هم تدوین می‌شود، افزود: حوزه قم در تاریخ بی‌نظیر است؛ این گنج نهان و ذخیره بی‌پایان معارف الهی قابل بحث نیست و قدرت رسانه‌ای ما باید این حقیقت را به ایران و جهان بازتاب دهد و قبل از آن به نسل جوان خودمان و این رسالت مشترک حوزه و رسانه‌هاست. وقتی از حوزه باسابقه قم و حوزه انقلابی سخن می گوییم حاصل ارتباط گسترده حوزه و مردم است.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: بر اساس این مطالعات پایه و اسناد بالادستی، اولین برنامه ۵ ساله حوزه تدوین شد و از سال قبل تا کنون این برنامه ۵ ساله به برنامه های استانی رسیده است و امروزه مدارس و مراکز حوزوی با آن مرتبط هستند.

وی گفت: در برنامه ۵ ساله، ۴۰ مضمون، ۳۶۰ هدف و ۱۰۰۰ شاخص برنامه ای پیش بینی شده است و بعضا برش‌هایی نیز ایجاد شده است. رویکرد این برنامه، حوزه دانش بنیان، حوزه اخلاق و تربیت مدار، حوزه اجتماعی مردمی، حوزه پاسخگو، حوزه بین المللی و حوزه انقلابی بود که به عنوان راهبردهای اصلی حوزه در نظر گرفته شده است.

مدیر حوزه های علمیه،تصریح کرد: شناخت کارویژه‌ها و رسالت‌های حوزه در ارتباط با خود، جامعه و بین الملل، آمایش(کارکردهای حوزه)، درختواره رشته‌ها (تدوین۵۰۰ رشته و گرایش) که با تمام توان دنبال می شود، هدفمندی مزایای حوزه، فقه معاصر، متون بدیل در حوزه، برنامه جدید سطح یک و برنامه های سطوح عالی، هدایت علمی، ۵۰ توافق با نهادها، طرح های توسعه روحیه انقلابی و بصیرت افزایی، نقش آفرینی در سندهای کلان کشور ازجمله الگوی ایرانی اسلامی کشور، شکل گیری ۲۰ ستاد راهبردی از جمله هوش مصنوعی، شهر سازی و معماری اسلامی، کلان روندهای فضای مجازی، نخبگان، هنر، شعر و ادب، گروه های جهادی، مکاتبات بین المللی از سوی مدیریت حوزه و ارسال صدها نامه به مقامات کلیسا و مقامات بین‌المللی از جمله خدمات جدید حوزه است.

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این نشست مدیران و نمایندگانی از رسانه‌های سراسری و استانی همچون صداوسیما، خبرگزاری رسا، پایگاه خبری شفقنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، نشریه گویه، خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایرنا، نشریه قم بزرگ و پایگاه خبری شهر۲۰ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که با استقبال آیت‌الله اعرافی همراه شد.

نوشته های مشابه
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
همکاری مستقیم ۱۰ سازمان شهرداری قم با آموزش و پرورش استان
پایان عملیات اصلاح هندسی بلوار شهید سلیمانی
آسفالت آرامستان بهشت معصومه بهسازی می‌شود
جانمایی سه ایستگاه متروی قم در منطقه یک/ خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم احداث می‌شود
تشریح جزئیات بودجه عمرانی شهر قم در سال ۱۴۰۳
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • حمید

    تاریخ : 6 - اردیبهشت - 1401

    سلام علیکم،انشاالله حرفها در حد شعار باقی نمونه و عمل بشه.لطفا از طلاب در اجرا و تدوین برنامه ها استفاده کنید.متاسفانه فقط گاهی مدیر حوزه ها عوض میشود و بدنه حفظ میشود و از طلاب دغدغه مند استفاده نمیشود.منظورم اون دسته از طلابی هست که خوب درس خوانده اند و توانایی دارند اما معرف و پارتی ندارند.


    پاسخ