آمادگی شهرداری قم برای همکاری با سازمان برنامه توسعه ملل متحد

شهردار قم با تأکید بر آمادگی ایجاد زمینه‌های همکاری فی‌مابین سازمان برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در ایران و شهرداری قم، گفت: در چهار حوزه محیط‌زیست، پسماند، حمل‌ونقل و آتش‌نشانی می‌توانیم تعاملات متقابلی داشته باشیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آمادگی شهرداری قم برای همکاری با سازمان برنامه توسعه ملل متحد
شناسه : 50694 | انتشار : ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با کلودیو پروویداس نماینده برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در ایران با اشاره به نخستین سفر وی به شهر قم، اظهار داشت: شهرداری به‌عنوان مدیریت شهری به‌دنبال مباحث اجرایی و عملیاتی بوده و حفظ محیط‌زیست مهم‌ترین دغدغه ماست.

وی، آشنایی مجموعه شهرداری با فعالیت‌های (UNDP) را مورد ارزیابی قرارداد و افزود: با توجه به وجود تحریم‌ها زمینه و محدوده فعالیت این مجموعه در ایران می‌بایست مشخص شود تا برای برقراری ارتباط دوجانبه اطلاعات لازم در اختیار طرفین قرار گیرد.

شهردار قم همچنین بعد از ارائه گزارش حوزه فعالیت‌های سازمان برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در ایران توسط نماینده این مجموعه، ادامه داد: بعد از آغاز تحریم‌ها نسبت به ایران، ارتباط خود را با جهان از طریق خواهرخواندگی در بین شهرها دنبال کرده و مباحثی مانند آتش‌نشانی، حمل‌ونقل و فضای سبز از طریق کشورهای آلمان، ترکیه و اسپانیا دنبال می‌شد، اما بعد از تحریم‌ها و کرونا این ارتباطات کاهش پیدا کرد.

سقائیان‌نژاد با اشاره به آشنایی با فعالیت‌های سازمان برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در جهان گفت: دو معضل کرونا و تحریم‌ها در ایران اجازه بسیاری از فعالیت‌ها را نمی‌دهد و ما می‌خواهیم با شناخت از ظرفیت‌های این سازمان در ایران با توجه به شرایط جدید به نحو شایسته‌ای از آن‌ها استفاده کنیم.

وی، تعیین قم به‌عنوان پایلوت شهر هوشمند در کشور را یادآور شد و گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری برای شهر قم با اقلیم خشک و داشتن هوایی نسبتاً آلوده توسعه فضای سبز بوده که در ۷ سال گذشته توانسته به ازای هر نفر ۷ مترمربع فضای سبز را افزایش داده و این عدد را از ۱۳ مترمربع به بیش از ۲۰ مترمربع به ازای هر نفر برساند.

شهردار قم، برنامه شهرداری قم را در توسعه فضای سبز در برنامه ۱۴۰۴ مطرح و خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ سرانه فضای سبز به ازای هر نفر به ۲۶ مترمربع و هم‌تراز استاندارد جهانی خواهد رسید که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده آب آن نیز از پساب و آب خاکستری تأمین می‌شود و این‌یکی از موضوعات کلیدی ماست.

سقائیان‌نژاد، مسئله دوم شهرداری را مدیریت پسماند عنوان و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ روزانه ۷۰۰ تن زباله دفن می‌شد اما در حال حاضر دو خط تولید کود کمپوست به ظرفیت ۳۰۰ تن برای هر خط ایجادشده که یکی از دو خط سال‌هاست به بهره‌برداری رسیده و یکی دیگر از خطوط در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: برای ۱۰۰ تن باقی‌مانده در بخش بازیافت در حال برنامه‌ریزی هستیم و بر تفکیک زباله از مقصد تأکیدداریم و این راهکار و مسیر شهرداری قم در حوزه محیط‌زیست بوده و همچنین برای امحاء پسماندهای بیمارستانی نیز دستگاهی با ظرفیت ۱۰ تن از کشور چین به قم آورده شده است و از سال گذشته مشغول فعالیت است.

شهردار قم، تولید و استفاده از کود کمپوست را از دیگر موضوعات قابل‌بحث در همکاری با (UNDP)  دانست و اظهار داشت: موضوع سوم همکاری در حوزه ایمنی شهری است، سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم ازنظر استاندارد و سرانه در کشور نمونه بوده و ازنظر تجهیزات و کاربردهای مختلف و کاهش زمان رسیدن مأموران می‌توانیم همکاری‌هایی داشته باشیم.

وی، استفاده از انرژی‌های نوین در بوستان‌های قم را مطرح کرد و گفت: امروز در بعضی از بوستان‌های قم از انرژی‌های پاک استفاده می‌شود و در بخش خانه‌های سبز نیز در سال‌های گذشته اقداماتی انجام‌شده و برای متقاضیانی که استانداردهای یک‌خانه سبز را اجرا کنند امتیازاتی قائل می‌شویم.

سقائیان‌نژاد، همکاری برای ایمنی در حوزه حمل‌ونقل را نیز مطرح کرد و ادامه داد: صحبت‌های امروز باید کارشناسی شده و در قالب جزئیات اجرایی برای تفاهم‌نامه آماده شود و می‌توانیم از تجربیات شما در کشورهای مختلف نیز استفاده کنیم و خوشبختانه به‌دوراز هجمه‌های خارجی، در حوزه تحقیقات می‌توانیم همکاری لازم را داشته باشیم.

شهردار قم با اشاره به فرهنگ غنی ایران و تکیه استانداردهای حقوق بشر جهانی بر پایه‌های فرهنگی ایران گفت: ایران بافرهنگ و تمدنی چندین هزارساله از کشوری با قدمت ۲۰۰ سال تقلید نکرده و دنیا نمی‌تواند ایران را به خاطر نوع فرهنگش تحریم کند و ما می‌خواهیم با حفظ فرهنگ و احترام به آزادی ما با دنیا گفت‌وگو داشته باشیم و مستقل کارهای خود را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: امروز یک‌جانبه‌گرایی در بعضی از کشورها حاکم بوده و بر اساس یک‌جانبه‌گرایی نسبت به سایر کشورها قضاوت می‌کنند و ما خوشحال هستیم در چارچوب سازمان برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) باهم گفت‌وگو کرده و پیشنهاد همکاری می‌دهیم و بعد از کار کارشناسی در قالب عقد تفاهم‌نامه‌ای این همکاری‌ها را به اجرا برسانیم.

نوشته های مشابه
برنامه اکران پردیس بازار شهر قم در ایام دهه کرامت
مهار آتش‌سوزی فروشگاه تزئینات منزل در بلوار امین قم
آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ
تأکید شهردار قم بر ساماندهی چهارراه بازار
۱۵۰ ایستگاه اتوبوس در قم بهسازی می‌شود
جانمایی پارک ۱۰۰۰ موتورسیکلت در پارکینگ زائر قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.