پوستر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در قم رونمایی شد

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت‌های حوزوی در حرم مطهر بانوی کرامت آغاز به کار کرد و در حاشیه این مراسم از پوستر کنگره رونمایی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پوستر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در قم رونمایی شد
شناسه : 44096 | انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، افتتاحیه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی به‌مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله فیاضی رئیس مؤسسه حکمت اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عراقی مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله غلامرضا فیاضی در ابتدای این مراسم گفت: این مراسم شروعی برای بزرگداشت مردی است که بنای خود را بر این گذاشت که عبد خدا باشد و دنیای خود را برای رسیدن به مقامات معنوی فدا کرد و شاگردانی را تربیت کرد که برکات فراوانی برای اسلام و انقلاب اسلامی داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که بنده هر شب یک سوره قرآن کریم را به نیت هدیه به روح علامه طباطبایی قرائت می کنم و از برکات وجودی این شخصیت الهی کسب فیض می کنم.

وی تصریح کرد: عرفا و اولیای الهی به خوبی این را می دانند که آنچه خداوند از سختی و گرفتاری در دنیا مقدر کرده بخشی از مسیر تعالی و رشد است و به همین دلیل به آن راضی و خشنود هستند.

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی

در ادامه محمدباقر خراسانی دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی با بیان اینکه این کنگره از دو سال پیش برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراکز علمی سراسر کشور همکار مؤسسه حکمت اسلامی در این کنگره هستند.

وی با بیان اینکه از امروز فعالیت کنگره به صورت رسمی آغاز می‌شود، افزود: این کنگره با رویکرد عمومی و تخصصی در رابطه با علامه طباطبایی است و علاوه بر کار بر روی آثار تخصصی و علمی علامه طباطبایی، خاطرات شفاهی شاگردان و نزدیکان علامه طباطبایی جمع‌آوری می‌شود.

دبیر کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی از دیگر اهداف این کنگره را نامگذاری ۲۴ آبان ماه به عنوان روز حکمت اسلامی عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی بانک اطلاعات مربوط به علامه طباطبایی از دیگر اهداف کنگره است و کتاب یادنامه علمی علامه طباطبایی در خصوص برنامه‌های برگزار شده به محوریت این شخصیت دینی در حال تدوین است که تاکنون از این مجموعه علمی ۵ عنوان منتشر شده است.

*تفسیر المیزان منشور اسلام سیاسی است

همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علامه طباطبایی ذیل مکتب فلسفی ملاصدرا تعریف می‌شود، افزود: از جمله نوآوری‌های علامه طباطبایی در مکتب صدرایی تأکید بیشتر بر برهان‌گرایی و کاهش‌دادن استفاده از ذوقیات و عرفان و شهود است، بنابراین علامه ضمن اینکه عرفان و برهان را در کنار هم لازم می‌داند، بر استفاده از برهان تأکید بیشتری دارد.

وی، نگاه منصفانه و نقادانه نسبت به اندیشه‌های غربی را از ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی برشمرد و افزود: نه نفی مطلق اندیشه غرب و نه انفعال و پذیرش بی‌قید و شرط آن از ویژگی‌های اندیشه علامه طباطبایی است و اندیشه غرب را به خوب می‌شناسد و آن را به صورت منصفانه و با تأکید بر برهان منطقی نقد می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به رویکرد سیاسی و اجتماعی علامه طباطبایی برای پایه‌ریزی مبانی انقلاب اسلامی، تفسیر المیزان را منشوری برای اسلام سیاسی، اجتماعی و فعال در صحنه دانست و گفت: علامه طباطبایی در مدار دین و اجتهاد و بر اساس مظاهر دقیق شریعت حرکت می‌کرد و تسلیم عمیق قلبی در برابر شریعت بود.

اعرافی با بیان اینکه چهره، سلوک و رفتار اجتماعی علامه طباطبایی در برخورد با دیگران برای جوانان درس و جاذبه است، گفت: صبوری، تحمل، اخلاص، ایثار، تمرکز بر وظیفه و کنار گذاشتن شئونات برای انجام وظیفه الهی از ویژگی‌های علامه بود و این کنگره باید با تعمیق اندیشه‌ها و هویت‌سازی برای نسل امروز و تولید گفتمان‌های علمی و معرفتی برای دنیای امروز برای ترویج این شخصیت علمی تلاش کند.

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی

*نقش مؤثر علامه طباطبایی در ایجاد پایه‌های فکری انقلاب

دیگر سخنران این مراسم، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او با بیان اینکه با ورود علامه طباطبایی به حوزه علمیه قم شاهد پایه‌گذاری جدیدی در علوم اسلامی هستیم، افزود: قمی که به عنوان یک مکتب نقلی و رویی شناخته می‌شد با ورود علامه طباطبایی به این حوزه شاهد ورود و تقویت علوم عقلی و نوآوری در تفسیر هستیم و این شخصیت در شکل‌گیری مکتب فکری قم نقش بسزایی داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش علامه طباطبایی در تربیت شاگردان و تشکیل حلقه‌های علمی و معرفتی، گفت: بیشتر بزرگانی که در انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند به نوعی از شاگردان علامه طباطبایی بودند و شهیدان مطهری و بهشتی، آیت‌الله جوادی آملی و رهبر معظم انقلاب را می‌توان از شاگران مطرح ایشان برشمرد.

وی گفت: جریان فکری که علامه طباطبایی ایجاد کردند انقلاب اسلامی را به عنوان مکتب پویا و نواندیش دینی مطرح کرد و تراث علمی گذشتگان را با دانش و علم جدید پیوند زد.

اسماعیلی گفت: دوگانه تجدد و دین با اصالت دادن به دین در اندیشه علامه طباطبایی(ره) آرایش جدیدی پیدا کرده است بنابراین به نظر بنده علامه طباطبایی در ایجاد پایه‌های فکری انقلاب ایران نقش بسزایی را ایفا کردند و امروز شاهد حاکمیت دینی در دنیایی هستیم که قرار بود دین از عرصه اجتماعی حذف شود.

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی

نوشته های مشابه
حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
ساخت ۱۷ بوستان جدید در قم
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی تا پایان سال تکمیل می‌شود
شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
احتمال عزل چند مدیر استانی/ شرایط واگذاری زمین به مردم تسهیل شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.