فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قم تعطیل نیست/ نمی‌توانیم سینماها را مجبور به بازگشایی کنیم/ بازگشت مردم به سینما زمان‌بر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به کمک یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی این اداره‌کل به سینماهای قم در چند سال اخیر، درباره تعطیلی بیشتر سینماهای استان، گفت: بازگشت مردم به سینماها زمان‌بر است، اگر سینماهای استان تمایلی به اکران فیلم نداشته باشند، ما نمی‌توانیم آنها را مجبور به بازگشایی کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قم تعطیل نیست/ نمی‌توانیم سینماها را مجبور به بازگشایی کنیم/ بازگشت مردم به سینما زمان‌بر است
شناسه : 41657 | انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید موسی حسینی کاشانی امروز در نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که در سالن جلسات شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، اظهار کرد: اطلاع رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم طی دو سال گذشته بیشتر معطوف به کرونا بوده و کمتر فرصتی فراهم شده تا گزارشی از فعالیت‌های اداره‌کل بیان شود.

وی با تأکید بر اینکه این‌گونه نیست که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در قم تعطیل شده باشد، تصریح کرد: امسال برنامه «تجلیل شیدایی» در اردیبهشت‌ماه برگزار شد که طی آن از ۱۰۰ نخبه و فعال فرهنگی و هنری قم که در جشنواره‌های مختلف کشوری برگزیده شده بودند، تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه به موضوع تعطیلی سینماها اشاره کرد و گفت: سینماها ابتدا در گروه سوم مشاغل بودند که فقط در وضعیت آبی و سفید اجازه فعالیت داشتند اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گروه دوم مشاغل منتقل شدند تا در شرایط نارنجی هم امکان فعالیت داشته باشند.

حسینی کاشانی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم منحصر به اکران فیلم در سینماها نمی‌شود، گفت: تعداد مجوزهای صادر شده فیلم طی این سال‌ها روبه افزایش بوده به طوری که در سال گذشته با وجود شیوع کرونا، برای ساخت ۱۸۳ فیلم مجوز صادر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ۹۷ مجوز ساخت فیلم کوتاه، مستند و سینمایی صادر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه قم ۹ سالن سینما دارد، گفت: تعداد صندلی‌های سینمای استان قم طی چند سال اخیر از ۹۰۰ به ۱۸۵۰ رسیده و با افتتاح سینمای بازار شهر و بازار سلام، شاهد افزایش صندلی سینماها خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش اکران فیلم‌های سینمایی در قم به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، گفت: طی سال ۹۸، ۱۱۴ فیلم در سینماهای قم اکران شد که در سال گذشته به ۲۱ فیلم، نوبت اکران رسید و در سال جاری نیز فقط ۵ فیلم روی پرده رفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه قم تا پیش از شیوع کرونا در میان ۵ استان پرتماشاگر سینما قرار داشت، افزود: ۶۱۴ هزار نفر از شهروندان قم در سال ۹۸ به تماشای فیلم‌های سینمایی نشستند که این رقم به دلیل تعطیلی سینماها طی دو سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین از فعالیت ۲۸ مؤسسه فیلمسازی تصریح کرد: ۱۵ آموزشگاه سینمایی نیز در حوزه آموزش فیلمسازی فعالیت دارند.

حسینی کاشانی با اشاره به تفاهم‌نامه سالانه ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با سازمان سینمایی، گفت: بر مبنای این تفاهم‌نامه از تولید فیلم و مستند و تجهیز و ساخت سینماها حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال از ساخت ۱۰ فیلم کوتاه و دو فیلم مستند حمایت می‌شود، گفت: با اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجهیز سینماها وظیفه‌ای ندارد اما طی چهار سال اخیر بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای تجهیز سینماهای استان کمک شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به خبرنگار «شهر۲۰» مبنی بر فعال بودن فقط یک سینما در قم و تعطیلی بیشتر سینماهای استان، گفت: وضعیت کرونایی برای سینماهای سراسر کشور مشکلاتی را به بار آورده و عملاً بسیاری از سینماها را تعطیل کرده است.

وی افزود: درست است که در شرایط فعلی فقط یک سینما در قم فعالیت دارد و جور بقیه را هم می‌کشد اما حتی اگر ما می‌خواستیم سینماها فعال باشند، خودشان تمایلی به اکران فیلم نداشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه بازگشت مردم به سینماها زمان‌بر است، افزود: حتی اگر شش سینمای استان فعال شوند، مردم استقبال سال ۹۸ را از سینما نخواهند داشت.

حسینی کاشانی افزود: اگر سینماها تمایلی به اکران فیلم نداشته باشند، ما نمی‌توانیم اجباری برای بازگشایی سینماها داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر۲۰» مبنی بر گلایه بعضی هنرمندان قم نسبت‌به هدیه مالی برنامه «تجلی شیدایی»، گفت: فلسفه برگزاری برنامه «تجلی شیدایی» تقدیر مالی نبود و صرفاً قرار بود هنرمندان و نخبگان فرهنگ و هنر و رسانه شهر را به مسئولان استان معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: اگر می‌خواستیم معادل هدیه برگزیدگان فرهنگی و هنری قم در جشنواره‌ها پرداخت مالی کنیم، باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کردیم که در توان مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: برگزاری این برنامه در سال نخست نواقصی داشت که می‌پذیریم اما از ابتدا فلسفه مالی نداشت که بعضی دوستان گفتند این ارقام مالی در سطح و شأن ما نیست.

نوشته های مشابه
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
همکاری مستقیم ۱۰ سازمان شهرداری قم با آموزش و پرورش استان
پایان عملیات اصلاح هندسی بلوار شهید سلیمانی
آسفالت آرامستان بهشت معصومه بهسازی می‌شود
جانمایی سه ایستگاه متروی قم در منطقه یک/ خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم احداث می‌شود
تشریح جزئیات بودجه عمرانی شهر قم در سال ۱۴۰۳
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.