در حوزه هنری قم؛

«رؤیای فالاچی» نقد شد

شهر بیست/ نخستین رمان فرشته اثنی عشری با عنوان «رؤیای فالاچی» در بیستمین عصرانه داستان حوزه هنری نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«رؤیای فالاچی» نقد شد
شناسه : 3997 | انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نخستین رمان فرشته اثنی عشری با حضور نویسنده و سمیه عالمی در جایگاه منتقد در بیستمین عصرانه داستان حوزه هنری نقد و بررسی شد.

در ابتدای این نشست افسانه بختیاری‌نژاد مجری و کارشناس این عصرانه متذکر شد که این کتاب به تازگی وارد بازار نشر شده است و در معرفی اثر و روایات داستانی آن گفت: این رمان زندگی دانشجوی جوانی‌ است که در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کند و برای تبدیل شدن به یک نیروی حرفه‌ای در این زمینه راه پر دردسری را پیش رو دارد. مسعود و خالد دو شخصیت این داستان در واقع هر کدام به دنبال پیدا کردن جایگاه و هویت خودشان هستند.

سپس فرشته اثنی عشری که کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دارد و نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی هنری است درباره ورودش به عرصه داستان‌نویسی گفت و از نحوه نگارش رمان «رویای فالاچی» سخن به میان آورد.

در بخش نقد عصرانه داستان نیز «سمیه عالمی» نویسنده و مدرس ادبیات داستانی به نقاط قوت و ضعف رمان پرداخت. نویسنده رمان «مسافر جمعه» در نقد کتاب «رؤیای فالاچی» به بعضی نواقص زبان داستانی این اثر پرداخت و گفت: واژه تنها ابزار نویسنده برای ارتباط با مخاطب است و اطلاعات و حس در رمان، تنها از طریق کلام منتقل می‌شود. در این اثر شاهد تکرار مکرر صفت‌ها و قیدها هستیم در صورتی که در ادبیات داستانی سعی می‌کنیم برای توصیف، صفت و قید را تبدیل به فعل‌ها و اسامی کنیم. استفاده بیش از اندازه از یک کلمه، اثرگذاری کلمه را کم می‌کند.

وی دو شخصیت اصلی داستان را نماد انسان مدرن دانست که در جامعه امروز و در میان جمعیت تنهاست. نویسنده مجموعه داستان «خرمای شیرین» در برشمردن نقاط قوت رمان مورد بحث نیز گفت: نویسنده بحران هویت نسل امروزی را در رمانش مطرح می‌کند و به خوبی از پس تصویر کردن این موقعیت بر می‌آید. شخصیت‌پردازی از نقاط قوت این اثر است و کارکترها درآمده‌اند. در رمان شاهد اختلاط واقعیت و مجاز هستیم که بهتر از این نمی‌شد به این مسئله را پرداخت کرد.

عالمی در ادامه به بر شمردن تصاویر  موفق و برتر رمان «رؤیای فالاچی» اشاره کرد و این تصاویر را نمونه‌های خوبی برای بیان بی‌هویتی دانست که در جامعه رو به افزایش است.

شایان ذکر است که علی‌اصغر عزتی پاک، مهدی کفاش، حامد جلالی و مهدی فیروزجایی از نویسندگان شناخته شده ادبیات داستانی در این جلسه حاضر بودند.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.