نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

چهل‌وچهارمین «عصرانه داستان» حوزه هنری قم به نقد و بررسی رمان «سطح آلفا» نوشته سفانه الهی اختصاص یافت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»
شناسه : 68488 | انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، چهل‌وچهارمین عصرانه داستان با حضور غلامحسین صدیقی و جمعی ازعلاقه‌مندان، به نقد و بررسی رمان «سطح آلفا» نوشته سفانه الهی اختصاص یافت.

در ابتدای جلسه، رؤیا حسینی مجری کارشناس، به معرفی این رمان که توسط نشر معارف منتشر شده پرداخت و اشاره کرد که این رمان با موضوع عرفان‌های کاذب نوشته شده است.

وی بیان داشت: شخصیت اصلی رمان، برهان، دانشجوی فلسفه و شاعر است که دلبستۀ دختری از شاعران نشریه شعر دانشگاه می‌شود. دختر در یک مؤسسه قدرت ذهن مشغول به کار است و می‌خواهد بیماری صرع خواهرش را با انرژی درمانی، درمان کند. برهان برای شناخت بیشتر گلناز، وارد ماجراجویی و پرسش‌گری از روش‌های تمرکز و قدرت ذهن می‌شود.

در ادامه نشست، نویسندۀ اثر پس از خوانش بخشی از متن کتاب به اقبال جامعه به عرفان‌های نوظهور و کاذب پرداخت و گفت: مؤسسات و دوره‌های قدرت ذهن، موفقیت، یوگا و … به طور گسترده وارد فضای عرفانی می‌شوند و در پی دادن راهکار برای رسیدن افراد به آرامش هستند.

وی اظهار کرد: برای نگارش این رمان در بسیاری از این دوره‌ها شرکت کرده و کتب و مقالات مرتبط با آنها را مطالعه کرده‌ام تا بتوانم به طور ملموس جهان‌شان را دریابم و مضمون داستانی خود را در حقانیت عرفان اسلامی خلق کنم.

در بخش نقد اثر هم غلام‌حسین صدیقی گفت: اثر در ژانر رئالیسم جادویی قرار می‌گیرد و راوی دانای کل محدود آن، با هوشیاری انتخاب شده و به محتوای اثر کمک می‌کند.

وی همچنین بیان داشت: یک طرف رمان، اوستا ابراهیم کفاش شخصیت پردازی شده که کفاش طی طریق الی الله را پای آدم‌های داستان می‌کند تا آنها را به سمت خدا توجه دهد. و در طرف دیگر مستر آرمین را داریم که با نیاز به آرامش مردم، تجارت می‌کند. این تقابل موجب ساخته شدن داستان شده است.

عصرانه داستان به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم به صورت ماهانه برگزار و در هر نوبت به نقد یک اثر داستانی به قلم نویسندگان شهر قم اختصاص می‌یابد.

نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

نقد رمان «سطح آلفا» در «عصرانه داستان»

نوشته های مشابه
هزینه ۷۰ میلیارد ریالی احداث مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع)
ضرورت تداوم ساخت زمین‌های روباز ورزشی در قم
مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع) افتتاح شد
۳۸۳ ملک به تملک شهرداری قم درآمد
تدبیر ترافیکی شهرداری برای میدان سپاه قم
زیرساخت‌های اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان تکمیل می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.