انتقاد عضو شورای شهر قم از شورای عالی استان‌ها/ به‌جای شهرداری حامی دولت و مجلس هستند

عضو شورای شهر قم با انتقاد از عملکرد شورای عالی استان‌ها، گفت: اعضای این شورا نه در تصویب، نه در روند تصویب و نه در مرحله تدوین آیین‌نامه‌ها بلوغ کافی برای حمایت از شهرداری را ندارند و در جهت اهداف دولت و مجلس حرکت می‌کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد عضو شورای شهر قم از شورای عالی استان‌ها/ به‌جای شهرداری حامی دولت و مجلس هستند
شناسه : 59504 | انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مجید اخوان در پنجاه و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای شهر برگزار شد، با اشاره به نقاط ضعف قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، اظهار داشت: امروز نگرانی مدیریت شهری از زمان قبل از تصویب این قانون نیز بیشتر شده و چالش‌های جدی پیش شوراهای شهر و شهرداری قرارگرفته است.

وی عملکرد شورای عالی استان‌ها را موردنقد قرارداد و افزود: شورای عالی استان‌ها نه در تصویب، نه در روند تصویب و نه در مرحله تدوین آیین‌نامه‌ها بلوغ کافی برای حمایت از شهرداری را ندارد و در جهت اهداف دولت و مجلس حرکت می‌کنند.

عضو شورای شهر قم یکسان‌سازی عوارض شهرها در کل کشور را یکی از نقاط ضعف این قانون دانست و ابراز کرد: انتشار لیست واحد برای یک روستایی ۲۰ خانواری و یک کلان‌شهر نشان‌دهنده عدم کارشناسی در این حوزه بوده و حتی بسیاری از عوارض مهم و درآمدزا مانند عوارض بر تراکم نیز در این قانون حذف می‌شود.

وی حذف نیمی از عناوین عوارض در قانون جدید را نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: به بهانه این‌که بعضی از شهرها عوارض نامناسب تعیین کرده‌اند، تمام کشور به‌خصوص کلان‌شهرها را دچار مشکل می‌کنند و حتی اگر شوراها و شهرداری‌ها هم بخواهند کاری انجام دهند با مجازات روبه‌رو می‌شوند.

اخوان، تأثیر تصویب قانون جدید را بر بودجه شهرداری‌ها منفی ارزیابی و خاطرنشان کرد: تعیین عوارض بر مبنای ارزش معاملاتی که دولت در سال ۱۴۰۱ مشخص کرده، یعنی ۸۴ درصد تخفیف که ما را دچار مشکلات زیادی می‌کند و باید با کارشناسی دقیق و استفاده از ماده ۶۴ برای این مشکلات راه‌حلی پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: تا رفع نقاط ضعف این قانون باید عوارض به شوراها تفویض شود تا قانون به پختگی لازم برسد و در شورا باید با حضور کارشناسان برای بودجه ۱۴۰۲ راهکارهای درآمدی جدید تعریف شود و این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود.

عضو شورای شهر قم در پایان تنها نقطه قوت قانون جدید را افزایش ۲ و نیم درصد عوارض عنوان کرد و گفت: در ماده یک نیز منت سر شهرداری‌ها گذاشته‌شده که می‌توانند از هر ابزاری برای کسب درآمد استفاده کنند، درحالی‌که ما تا امروز هم شورای سرمایه‌گذاری با عمر ۷ ساله داشتیم و با این اختیار اتفاق خاصی نیفتاده و حتی در ماده ۱۳ همین موضوع را نیز محدود کرده‌اند.

نوشته های مشابه
شهربازی سرزمین شادی در قم افتتاح شد
سرانه ورزشی شهر قم مطلوب نیست/ تلاش شهرداری برای توسعه سالن‌های فوتسال
۳۶ زمین روباز ورزشی در قم احداث می‌شود
هزینه ۷۰ میلیارد ریالی احداث مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع)
ضرورت تداوم ساخت زمین‌های روباز ورزشی در قم
مجموعه ورزشی بوستان خضر نبی(ع) افتتاح شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.