تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بعد از کش‌وقوس‌های فراوان

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) از تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بعد از سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت خبر داد و گفت: کمیته‌ای برای تسریع در روند این اراضی تشکیل می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بعد از کش‌وقوس‌های فراوان
شناسه : 51073 | انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی با تأکید بر لزوم الحاق اراضی ۴۸ هکتاری به شهر قم برای ساماندهی بافت فرسوده اظهار داشت: از نخستین مصوبات و مکاتباتی که از سال ۸۱ به بعد موجود است که این اراضی برای معوض به مالکان بافت‌های فرسوده یا صرف در طرح‌های بهسازی یا نوسازی اختصاص داده‌شده و این عنوان در همه آن‌ها قیدشده است.

وی افزود: در بعضی از این مکاتبات علاوه بر معوض به مالکان بافت‌های فرسوده یا صرف در طرح‌های بهسازی یا نوسازی مواردی نیز با رویکرد بهسازی و نوسازی هسته مرکزی شهر و بافت‌های پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) در بازآفرینی شهری قیدشده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اراضی ۴۸ هکتاری را پشتوانه اجرای طرح‌های نوسازی در هسته مرکزی دانست و بیان کرد: پشتوانه به معنای تبدیل به احسن به‌کاررفته و باید از ظرفیت ۴۸ هکتاری در ساماندهی این محدوده استفاده کنیم.

وی از اجرایی نشدن این مصوبات ابراز تأسف کرد و گفت: حتی در سال ۹۱ شایعاتی مبنی بر بازپس‌گیری این زمین‌ها از قم شنیده شد، اما باید در نظر داشته باشیم که این زمین برای شرکت بازآفرینی شهری بوده و وظیفه اصلی این شرکت احیای بافت‌های فرسوده شهری است و بر اساس تمام این مستندات هم وظیفه شرکت و هم عنوان اراضی، بازآفرینی بافت فرسوده است.

خاکی، آغاز به کار شرکت بازآفرینی شهری را از سال ۹۵ اعلام و خاطرنشان کرد: با شروع به کار هیئت اجرایی، مطالعات اولیه تا حدی آغاز شد و پروژه‌ها تعریف و زمین آماده‌سازی شد و در این مدت برنامه‌ریزی‌های لازم و نحوه کار و سرمایه‌گذاری مشخص شد و طبیعی بود هر اقدامی منجر به ساخت مسکن می‌شد.

وی نحوه واگذاری اراضی ۴۸ هکتاری را تشریح کرد و گفت: قرار بر این شد بخشی از زمین‌ها به‌صورت مستقیم و به‌عنوان معوض واگذار شود و بخش از زمین‌ها نیز با دستگاه‌هایی که در بافت زمین‌داشته تهاتر کنیم تا اهالی بافت فرسوده مجبور به ترک محل و رفتن به پردیسان نشوند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با ابراز تأسف از تغییر رویکرد مدیریتی در دولت قبل و توقف کار ابراز کرد: این کار با شعار مسکن ملی با تعریف به حداقل رسیدن قیمت زمین و ملک متوقف شد، درحالی‌که اگر بخواهیم از این زمین‌ها در بازآفرینی بافت فرسوده استفاده کنیم باید حداکثر استفاده را از این اراضی ببریم.

وی تداخل سیاست‌های جدید تعریف‌شده برای زمین‌های ۴۸ هکتاری را موردتوجه‌ قرارداد و تصریح کرد: باید بدانیم استفاده حداکثری از زمین و تولید مسکن باهم تداخلی ندارند، اما با مسکن‌ ملی تداخل دارد؛ یعنی حداکثر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای کاهش هزینه ساخت مسکن با اهداف و برنامه‌های بازآفرینی برای استفاده حداکثری تداخل دارد‌.

خاکی یادآور شد: با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم علاوه بر تأمین مسکن‌ اعتبار موردنیاز برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی را نیز تأمین کنیم، اما پروژه‌ متوقف شد تا سفر اخیر ریاست جمهوری به قم که دوباره تصمیم‌گیری درباره اراضی ۴۸ هکتاری به ستاد بازآفرینی استان واگذار شد.

وی نخستین جلسه کاری ستاد بازآفرینی استان را در اواخر سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلات دیگر عدم تشکیل منظم جلسات ستاد بازآفرینی شهری در سنوات گذشته بود، در اوایل تشکیل این ستاد جلسات به‌صورت منظم برگزار می‌شد و علاوه بر برنامه‌های اراضی ۴۸ هکتاری، برنامه جامع اقدام مشترک نیز تهیه‌شده و پروژه‌های شناسایی‌شده بود.‌

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: با توجه به برنامه جامع اقدام مشترک، از ظرفیت‌های قانونی متعددی که وجود داشت مانند ردیف بودجه کلان‌شهرها مذهبی، یا لزوم هزینه کردن ۳۰ درصد از بودجه دستگاه‌ها در بافت فرسوده و اختصاص زمین‌های دستگاه‌های اجرایی در بافت فرسوده به ستاد می‌توانستم استفاده کنیم اما با توقف کار هیچ‌کدام پیگیری نشد و قم نتوانست از این فرصت‌ها استفاده خوبی بکند.

وی از عدم جذب ۳۰ میلیارد تومان بودجه در این بخش ابراز تأسف کرد و گفت: متأسفانه با توقف کار از بودجه ۳۰ میلیارد تومانی که شهر قم می‌توانست بهره‌مند شود تنها حدود ۳ میلیارد تومان توانستیم جذب کنیم، درحالی‌که شهرهای بوده که توانستند ۱۰۰ میلیارد تومان جذب کند و این به علت عدم پیگیری و اجرای برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری در قم‌ بود.

خاکی نحوه آغاز به کار دوباره ستاد بازآفرینی شهری را تشریح و خاطرنشان کرد: با آغاز به کار ستاد بازآفرینی و تصویب واگذاری زمین‌ها ۴۸ هکتاری به هیئت اجرایی، دوباره برنامه‌های قبلی تصویب شد و کمیته فنی ذیل ستاد نیز تشکیل‌شده و قرار شد جزئیات، آماده‌سازی، تأمین زیرساخت‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌ها توسط کمیته و  کمیته فنی ذیل این ستاد بررسی و کارشناسی شده و هر دو هفته یک‌بار نیز جلسات هیئت اجرایی تشکیل شود.

نوشته های مشابه
آمادگی شهر قم در برگزاری مراسم عزاداری شهادت آیت‌الله رئیسی
پیشنهاد نام‌گذاری یکی از معابر اصلی شهر قم به نام آیت‌الله رئیسی
طنین فضای معنوی حرم حضرت معصومه(س) در ساختمان اداری شهرداری قم
انتقاد رئیس‌کل دادگستری از مخالفان مدیریت شهری/ تحول امروز قم در هیچ دوره‌ای نبود
مردم قم قدردان خدمات شهردار هستند/ حاشیه‌سازان استغفار کنند
فاز دوم شهربازی سرزمین شادی تا پایان سال افتتاح می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.