آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی در قم

شهر بیست/ نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حوزه هنری قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی در قم
شناسه : 9860 | انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام سعید فخرزاده مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای جلسه با اشاره به لزوم توجه به خاطرات شفاهی به عنوان یکی از منابع مهم تاریخ انقلاب و جنگ اظهار کرد: اطلاعاتی که در قالب خاطرات جمع می‌شود شبیه قطعاتی است که در پایان تصویر کاملی از واقعه می‌دهند و بررسی این آثار برعهده تاریخ‌نگار است.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: تاریخ‌نگار با استفاده از اطلاعات و جزییات به درستی وقایع و صحت موضوع نزدیک می‌شود یا آن خاطره را با خاطرات دیگر افراد حاضر در ماجرا مقایسه می‌کند و به نتیجه درست می‌رسد.

فخرزاده تصریح کرد: بار اصلی تاریخ‌نگاری به عهده مصاحبه‌گر و نویسنده است. او باید خاطره را طوری بنویسد که برای مخاطب قابل فهم باشد و اگر متنی مبهم و غیرفنی بنویسد مخاطب را سردرگم می‌کند.

وی در پایان افزود: استان قم از ظرفیت‌های تاریخی فراوانی در حوزه تاریخ انقلاب و جنگ برخورد است که هنوز مغفول مانده و نیاز است تا گروهی از دل این جلسات به آن موضوعات بپردازند و آن را ثبت و ضبط کنند.

در دوره مبانی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در ۸ جلسه به موضوعات سوژه یابی، تکنیک‌های مصاحبه، شناخت گونه‌های نوشتاری، تدوین و تنظیم خاطرات، روایت اسارت و … پرداخته می‌شود. این دوره با حضور پژوهشگران و نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری چون محمد قاسمی‌پور، محمد مهدی بهداروند، بهناز ضرابی زاده، خسرو عباسی و جواد موگویی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.