آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی در قم

شهر بیست/ نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حوزه هنری قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آغاز دوره آموزش تاریخ شفاهی در قم
شناسه : 9860 | انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، نخستین کلاس دوره مبانی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام سعید فخرزاده مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای جلسه با اشاره به لزوم توجه به خاطرات شفاهی به عنوان یکی از منابع مهم تاریخ انقلاب و جنگ اظهار کرد: اطلاعاتی که در قالب خاطرات جمع می‌شود شبیه قطعاتی است که در پایان تصویر کاملی از واقعه می‌دهند و بررسی این آثار برعهده تاریخ‌نگار است.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: تاریخ‌نگار با استفاده از اطلاعات و جزییات به درستی وقایع و صحت موضوع نزدیک می‌شود یا آن خاطره را با خاطرات دیگر افراد حاضر در ماجرا مقایسه می‌کند و به نتیجه درست می‌رسد.

فخرزاده تصریح کرد: بار اصلی تاریخ‌نگاری به عهده مصاحبه‌گر و نویسنده است. او باید خاطره را طوری بنویسد که برای مخاطب قابل فهم باشد و اگر متنی مبهم و غیرفنی بنویسد مخاطب را سردرگم می‌کند.

وی در پایان افزود: استان قم از ظرفیت‌های تاریخی فراوانی در حوزه تاریخ انقلاب و جنگ برخورد است که هنوز مغفول مانده و نیاز است تا گروهی از دل این جلسات به آن موضوعات بپردازند و آن را ثبت و ضبط کنند.

در دوره مبانی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در ۸ جلسه به موضوعات سوژه یابی، تکنیک‌های مصاحبه، شناخت گونه‌های نوشتاری، تدوین و تنظیم خاطرات، روایت اسارت و … پرداخته می‌شود. این دوره با حضور پژوهشگران و نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری چون محمد قاسمی‌پور، محمد مهدی بهداروند، بهناز ضرابی زاده، خسرو عباسی و جواد موگویی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.