برگزیدگان ششمین جشنواره شعر اشراق معرفی شدند

آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق ویژه طلاب با معرفی و تقدیر از برگزیدگان در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان ششمین جشنواره شعر اشراق معرفی شدند
شناسه : 82501 | انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق ویژه طلاب با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.

مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این مراسم اظهار کرد: هشدار گسست نسلی بزرگ و بحران و چالش هویتی در پیش روی ماست که در جهان معاصر دارد برای نسل جدید ما بوجود می‌آید و ابزار اصلی این اختلال هویتی و گسست نسلی، ابزار رسانه و هنر است.

وی افزود: زبان و ادبیات در ادوار مختلف تاریخ اسلام از ابتدا تا کنون نسل‌ها را تربیت کرده و معارف را انتقال داده و آن‌چنان که امروز در رسانه جدید زبان و ادبیات و نوع تصویرسازی و هنری که انجام می‌شود، در حال ایجاد یک اختلال هویتی در جریان نسل‌ها با انتقال اندیشه و معارف جدید و ایجاد شبهات گسترده بین نسل‌های مختلف است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ما دو رویداد جدی را امسال در دستور کار خودمان قرار دادیم بیان داشت: اولین رویداد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بود که سه ماه قبل برگزار شد و سرمایه هویت‌ساز و تربیت‌کننده چند نسل در دفتر تبلیغات اسلامی پای کار آمدند و رویداد دوم رویدادی است که در حوزه شعر و ادبیات انجام شد.

وی به اهتمام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: سال‌ها این موضوع تعطیل شده بود و تحت‌الشعاع خیلی از اتفاقات قرار گرفته بود اما با رویکرد جدید در دفتر تبلیغات اسلامی، توجه به حوزه کودک و نوجوان و شعر و ادبیات احیا شده است.

معینی‌پور در ادامه به ضعف جدی معرفتی و اندیشه‌ای در شعر حوزوی اشاره کرد و گفت: با بررسی‌هایی که در آثار جشنواره داشتیم، این اشعار نوعاً اشعاری نیستند که برآمده از نسل تربیت‌شده در حوزه علمیه و برگرفته از اندیشه فاخر و پخته باشد.

وی بیان داشت: این اشعار بیشتر برای مصرف مناسکی در حد محدود و رفع نیاز مادحین و خواننده‌ها قرار می‌گیرد و این ضعفی جدی است که با آن مواجه هستیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما باید به سمت تربیت فکری شاعران حوزه پیش برویم و جریان تولید فکر و مسئله‌محوری و جریان تربیت ذهنی طلاب را در دستور کار قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موسیقی در دنیای جدید بویژه در نوجوانان و کودکان بسیار جدی است، بیان داشت: مواد اصلی موسیقی، شعر و ادبیات است که با بهره‌گیری از موسیقی نشر پیدا می‌کند و زبان‌های خارجی مانند زبان‌های کره‌ای و انگلیسی به‌دلیل موسیقی و شعری که دارد بسیار توسعه پیدا کرده و در حال تغییر بافت زندگی کودکان و نوجوان ماست و اگر جریان شعر حوزه به سمت تولید ادبیات فاخر و هویت‌ساز حرکت نکند، ما نمی‌توانیم مقابل این جریان جدی بایستیم.

معینی‌پور افزود: از این رو شعر بسیار اهمیت دارد و جزء زیرساخت‌های اصلی تربیت نسلی ماست و تلاش می‌کنیم هرچه بالنده‌تر این جریان را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: انجمن شعر و ادبیات حوزه به‌زودی کار خودش را شروع می کند و امیدواریم با اتفاقاتی که در سال آینده خواهد افتاد، ما شاهد بالندگی هرچه بیشتر جریان شعری حوزه باشیم.

*اهدای نشان اشراق

در ادامه این مراسم، نشان اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به استاد محمد علی مجاهدی به‌دلیل هویت‌بخشی به شعر حوزه‌های علمیه و مهدی جهاندار به‌دلیل فعالیت دینی و انقلابی به موقع و مؤثر به ویژه در شرایط فتنه اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم، برگزیدگان ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق تجلیل شدند که به شرح زیر است:

منتخب بخش شعر نو:
زینب مهدی‌زاده

منتخب بخش شعر کودک و نوجوان:
بهزاد پودات
رضا الهامی

منتخب بخش نوحه و سرود:
مهدی شریفی
قاسم اردکانی

منتخب بخش کلاسیک:
طیبه عباسی ترابی
الهه بیات مختاری
احسان الله موسوی بدخشانی
سید محمدحسین آل مجتبی
طاهره سادات ملکی
حمزه عابر از افغانستان
سمیه زارع خردمند

منتخب بخش کلاسیک و بخش رویش:
احسان افتخاری‌پور

منتخب بخش رویش:
محدثه نبی حسینی
احمد بیاتانی
علی احمدپور
علی وکیلی

منتخب بخش مطروحه غزل مقام معظم رهبری:
علی محمد نقیب
محمد خان‌محمدی

برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان:
راضیه جبه‌داری

برگزیده بخش شعر کلاسیک:
سید محمد مهدی شفیعی

برگزیده بخش کلاسیک:
سعید مبشر
سید محمد بهشتی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش شعر نو با موضوع ویژه و بخش شعر کلاسیک:
راضیه مظفری

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش شعر کلاسیک، نوحه و سرود و شعر کودک و نوجوان:
یوسف رحیمی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش کلاسیک، کودک و نوجوان و شعر نو:
عاطفه جوشقیان

برگزیده اشراق در بخش کلاسیک و مطروحه:
عباس شاهزیدی

برگزیده اشراق به خاطر امتیاز در بخش کلاسیک و نوحه و سرود:
عباس همتی

منتخب بخش رویش ها و شعر کلاسیک:
فاطمه معصومه شریف

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.