همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت» در قم برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت» از برگزاری این همایش در روز پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه در قم خبر داد و گفت: در این همایش با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از شش جلد کتاب رونمایی می‌شود و ۱۵ نفر از ناقدان جریان‌های انحرافی نیز تجلیل خواهند شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت» در قم برگزار می‌شود
شناسه : 77269 | انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام محمد شهبازیان امروز در نشست خبری همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجه با آنها» که در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: گروه جریان‌شناسی مهدویت یکی از سه زیر گروه پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی به شمار می‌رود که از جمله رسالت‌های آن، بررسی و تحلیل و تحقیق درباره جریان‌های انحرافی و چالش‌های معاصر در عرصه مهدویت است.

وی تصریح کرد: اگرچه نگاهی به تاریخچه جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین داریم اما تمرکز اصلی ما بیشتر در دوران معاصر است.

شهبازیان اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از افراد و گروه‌ها در فضای فعلی کشور، هیچ شناختی از جریانات انحرافی ندارند و در همین شهر قم، گروه‌هایی را داشتیم که در بعضی نهادها تور پهن کرده بودند و نفوذ داشتند و بعد مشخص شد که در قالب جریان‌های انحرافی فعالیت دارند.

وی همچنین به تعامل نهادهای حوزوی و دستگاه‌های امنیتی و قضایی اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشتر این‌گونه انحرافات ریشه در مسائل عقیدتی و فکری دارد، کارشناسان حوزوی جلسات متعددی با دستگیرشدگان داشتند تا شبهات عقیدتی آنها را برطرف کنند و قبل از اینکه حکم قضایی صادر شود، این افراد از نظر فکری اصلاح شوند.

دبیر علمی همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در خصوص اهداف برگزاری این همایش نیز عنوان کرد: «تهیه نقشه راه مقابله با جریان‌های انحرافی و آسیب‌های معاصر»، «تبدیل تهدیدهای موجود در عرصه بین‌الملل به فرصتی در ترویج معارف مهدوی»، «شناسایی بسترهای گرایش به بدعت‌های مدعیان دروغین مهدویت» و «بررسی و تبیین آسیب‌ها و چالش‌های رودررو با تشکیل تمدن نوین اسلامی» از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

شهبازیان به محورهای کلی این همایش نیز اشاره کرد و گفت: «مفهوم شناسی و ضرورت تحلیل و بررسی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین»، «گونه‌شناسی جریان‌های انحرافی»، «بسترها و علل پیدایش و گرایش به این جریانات»، «مبانی و شاخصه‌های جریان‌های انحرافی» و «روش‌شناسی و شگردهای جریان انحرافی در مریدپروری» از جمله محورهای این همایش است.

همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت» در قم برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: «بررسی آسیب‌ها و چالش‌های معرفتی، اعتقادی، سیاسی، امنیتی» و «پیشگیری و مواجهه در قالب سه رویکرد اصلاح، هدایت و مقابله» و «رسانه و فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» از دیگر محورهای این همایش به شمار می‌رود.

دبیر علمی همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در خصوص تعداد مقالات رسیده به این همایش نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۸۵ چکیده مقاله و ۷۵ مقاله کامل به دبیرخانه رسیده است و ۱۴ کرسی و نشست تخصصی نیز برگزار شده است.

شهبازیان افزود: در مجموع حدود ۳۵۰۰ صفحه محتوای علمی از برایند مقالات و نشست‌های علمی گردآوری شده که در قالب شش جلد کتاب در همایش ملی «جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت رونمایی» می‌شود و از ۱۵ نفر از فعالان و ناقدان جریان‌های انحرافی نیز تجلیل خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات برگزاری همایش ملی «جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر» نیز عنوان کرد: این همایش در روز پنجشنبه ۱۸ آبان‌ماه در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷ با سخنرانی آیت‌الله کریمی جهرمی، آیت‌الله نجم الدین طبسی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در طبقه چهارم ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه
سفرنامه‌نویسی ساده نیست/ خط قرمزها را می‌شناسم/ فعلاً برنامه‌ای برای ساخت رادیو هفت ندارم
تفاوت‌های فرهنگی ایران و ژاپن/ ایرانی‌ها شادند ژاپنی‌ها پر کار!
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.