در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان شد

صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم/ ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی مجوز فعالیت دارند

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله این اداره در حوزه کتاب و فرهنگ، از صدور مجوز برای بیش از ده هزار عنوان کتاب، صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم به کشورهای عربی و اروپایی، اهدای ۲۵ هزار جلد کتاب به گروه‌های مردمی، تأمین کاغذ ایرانی برای ناشران قمی، برگزاری دو نمایشگاه کتاب در قم و فعالیت ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صادرات دو میلیون جلد کتاب از قم/ ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی مجوز فعالیت دارند
شناسه : 69748 | انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸   پرینت

روح الله کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» در تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، گفت: عمده فعالیت اداره کتاب در حوزه صدور مجوز کتاب است و با توجه وجود حوزه‌های علمیه و دفاتر مراجع معظم تقلید در قم از بخش‌های مهم و حساس اداره‌کل محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه قم در رتبه نخست چاپ کتب دینی و رتبه دوم چاپ و نشر در کشور قرار دارد و بعد از پایتخت مهم‌ترین استان در حوزه کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود، اهمیت اداره‌ کتاب دوچندان شده است.

*صدور مجوز ۱۰ هزار عنوان کتاب در قم

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه از صدور مجوز برای بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب در یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: بیش از شش هزار عنوان چاپ اولی در سال گذشته داشتیم و مابقی چاپ مجدد بوده است.

کریمی همچنین به فعالیت گروه‌های بررسی کتاب اشاره کرد و گفت: این گروه‌ها متشکل از ۶۰ نفر به بررسی کتاب‌ها می‌پردازند و از دو روز تا یک‌ماه زمان‌ می‌برد که یک کتاب بررسی و به ناشر پاسخ داده شود.

وی افزود: مبنای بررسی‌ها نیز قوانین تعریف شده از سوی وزارت ارشاد است و سلیقه‌ای عمل نمی‌شود.

*صادرات دو میلیون جلد کتاب

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به موضوع صادرات کتاب اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قم قطب چاپ و نشر کشور است، صادرات کتاب در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشت و در یک‌سال گذشته حدود دو میلیون جلد صادرات کتاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی داشتیم.

کریمی افزود: ۷۰ درصد کتاب‌های صادر شده از قم در حوزه کتاب‌های دینی است که مشتریان خاص خود را در کشورهای جهان اسلام دارد.

*تأمین کاغذ ایرانی برای ناشران قمی

وی در ادامه موضوع توزیع کاغذ را مورد اشاره قرار داد و گفت: متولی توزیع کاغذ خانه کتاب و ادبیات ایران است، با این حال تنها استانی بودیم که در جلسات توزیع کاغذ حضور داشتیم.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: توزیع کاغذ خارجی در سال گذشته محدود بود و بیشتر به ناشرانی اختصاص یافت که در راستای سیاست‌های وزارت فرهنگ در تقویت آثار ارزشی و دینی فعال بودند.

کریمی با بیان اینکه کیفیت کاغذ ایرانی در حال بهبود است، افزود: به هر میزان که ناشران درخواست داشتند کاغذ ایرانی تأمین شده و حتی بعضی ناشران در قم بر روی کاغذ ایرانی چاپ چهاررنگ نیز داشتند.

*اهدای ۲۵ هزار جلد کتاب

وی از اهدای کتاب به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های اداره‌ کتاب یاد کرد و گفت: علاوه بر توزیع کتاب در مناسبت‌های خاص مذهبی نظیر ایام محرم، فاطمیه و نیمه‌شعبان، در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب به مساجد، مدارس، هیئات مذهبی، گروه‌های مردمی، مؤسسات فرهنگی و مدارس علمیه اهدا شده است.

وی تصریح کرد: سلایق مختلف جامعه در اهدای کتاب در نظر گرفته می‌شود و بیشتر کتاب‌های اهدایی با موضوعات عمومی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس هستند.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه اداره‌کل در حال حاضر امکان خرید کتاب از ناشران را ندارد، یادآور شد: در دو سال گذشته اختیار خرید کتاب از استان‌ها سلب شده و به صورت متمرکز در وزارتخانه انجام می‌شود، با این وجود در حال پیگیری هستیم تا موضوع خرید کتاب از ناشران استانی در تفاهم‌نامه فرهنگی با وزارت فرهنگ گنجانده شود.

*برگزاری دو نمایشگاه کتاب در قم

کریمی همچنین به برگزاری دو نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: سال گذشته با توجه به برگزاری دومین کنگره ملی شهدای قم، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با مشارکت «اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم»، «خانه کتاب و ادبیات ایران» و «سپاه» در روزهای ۱۹ تا ۲۷ آبان با حضور ۹۰ ناشر و عرضه ۶ هزار عنوان کتاب در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

وی افزود: دومین نمایشگاه تخصصی که استان قم در سال گذشته از آن میزبانی کرد، ششمین نمایشگاه کتاب دین بود. این نمایشگاه با وقفه چند ساله با حضور یکصد ناشر حوزه دین و عرضه ۱۸ هزار عنوان کتاب در روزهای ۲۶ بهمن تا یکم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان قم برپا شد و دو میلیارد تومان بن‌ خرید کتاب بین بازدیدکنندگان توزیع و گردش مالی نمایشگاه به میزان ۳ میلیارد تومان رسید.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: با توجه به مطالبه علما و روحانیون، دوره بعدی این نمایشگاه در سال جاری یا سال بعد به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

کریمی همچنین از تلاش‌ و مشارکت «اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم» و «شرکت تعاونی ناشران استان قم» در برپایی نمایشگاه‌های کتاب قدردانی کرد و گفت: اعضای هیئت مدیره این دو نهاد صنفی در حوزه اجرایی همکاری مطلوبی با اداره‌کل برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان داشتند.

*مشارکت در تولید ۶۰ کتاب با موضوع شهدا 

وی همچنین به مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در تولید ۶۰ کتاب با موضوع شهدا اشاره کرد و گفت: در اولین سالی که موضوع دومین کنگره ملی شهدا قم مطرح شد، بواسطه همت و محبت ناشران دفاع مقدس استان ۶۰ کتاب تولید شد که اداره‌کل نیز با تأمین کاغذ و خرید کتاب از ناشران حمایت کرد و آثار خریداری شده را نیز به گروه‌های مختلف مردمی اهدا کرد.

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: همچنین بعد از واگذاری حوزه کتاب کنگره به انتشارات جمکران نیز حمایت‌های اداره‌کل در بحث مجوز و تأمین کاغذ تداوم یافت.

*فعالیت ۵۶۰ مؤسسه فرهنگی در قم 

کریمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به عملکرد اداره فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ مؤسسه تک منظوره و ۳۶۰ مؤسسه چند منظوره فرهنگی در استان فعالیت دارد و بازوی اجرایی اداره‌کل در حوزه فرهنگ و هنر هستند.

وی همچنین به صدور مجوز فعالیت برای مؤسسات فرهنگی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳۰ مؤسسه تک منظوره و ۴۰ مؤسسه چند منظوره مجوز دریافت کردند.

*تداوم رویکرد توانمندسازی مؤسسات فرهنگی

وی یکی از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم را توانمندسازی مؤسسات فرهنگی عنوان کرد و گفت: نخستین همایش تخصصی مدیران مؤسسات، انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری قم سال گذشته با حضور معاون فرهنگی و معاون استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار فرهنگ و هنر شهر قم برگزار شد و این موضوع در سال جاری نیز با پیگیری و تأکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم خواهد داشت. 

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: مؤسسات فعال استان در قالب چهارده کمیسیون به صورت تخصصی موضوعاتی نظیر عفاف و حجاب بود، ایثار و شهادت، جهاد تبیین، فضای مجازی و جمعیت و فرزندآوری را دنبال می‌کنند.

کریمی همچنین به برگزاری نشست‌های آموزشی کمیسیون‌های تخصصی مؤسسات فرهنگی و هنری استان قم اشاره کرد و گفت: در این نشست که با حضور دکتر مهدی تلوری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، مباحثی نظیر طراحی و نگارش چشم‌انداز و تدوین مأموریت مؤسسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: از مؤسسات فعال استان که دارای طرح‌های فرهنگی و هنری بودند، در قالب جدول ۱۷ بودجه حمایت شده است.

*فعالیت ۱۴ انجمن ادبی در قم

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به فعالیت‌های اداره‌کل در حوزه شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: سال گذشته دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات آیینی کشور به دبیری استاد محمد علی مجاهدی در قم راه‌اندازی شد.

کریمی با بیان اینکه ۱۴ انجمن ادبی در قم مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، گفت: سال گذشته نخستین مجلس شعرخوانی با عنوان «به آیین آسمان» به مناسبت عید سعیدغدیرخم در قم با حضور شاعران آیینی برگزار شد.

وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برپایی محافل ادبی و جشنواره‌های شعر و ادبیات استان از جمله نخستین جشنواره شعر و نوجه «زلال قریحه» مشارکت داشته است.  

رئیس اداره کتاب و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مشارکت این اداره‌کل در برگزاری سومین جشنواره ملی داستان قم و یازدهمین جشنواره صنعت چاپ و نشر قم اشاره کرد و گفت: همچنین اجرای برنامه‌هایی برای بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و حکیم ابوالقاسم فردوسی در راستای پاسداشت زبان فارسی از دیگر اقدامات این اداره‌کل بوده است.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.