بازنگری در فاز ۲ خط A مترو قم/ پیشرفت ۵۰ درصدی مطالعات خط B

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم، گفت: ما به‌عنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام داده‌ایم اما بعضی امور از جمله تأمین واگن و مشکلات ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین در حیطه اختیارات ما نیست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازنگری در فاز ۲ خط A مترو قم/ پیشرفت ۵۰ درصدی مطالعات خط B
شناسه : 53482 | انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، منصور درویشی در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد، مشکلات اجرای پروژه مترو از سال ۹۸ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: باید به محدودیت‌هایی که تا قبل از سال ۹۸ در پروژه مترو بوده از قبیل مشکلات قراردادی که با پیمانکار داشتیم و شروع همه‌گیری کرونا توجه داشته باشیم.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی پیشرفت ایستگاه شهید مطهری خبر داد و افزود: ایستگاه میدان کشاورز با توجه به مشکلات تملکی، حدود ۸۷ درصد پیشرفت دارد؛ قرار بود سال گذشته تست گرم مترو با یک خط ریلی انجام شود و در حال حاضر دو خط ریلی مسیر آماده‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم تصریح کرد: فاز یک خط A که ۸/۱۴ کیلومتر بوده حدود ۲ کیلومتر تونل تکمیل‌نشده دارد و فاز اول تعداد ۶ ایستگاه داریم که ۲ ایستگاه مسافرگیر بوده و امیدواریم بحث پله‌برقی و آسانسور نیز زودتر حل شود.

وی تأکید کرد: فاز۲ خط A نیز از سال گذشته بحث بازنگری طرح آن را شروع کردیم و تلاش داریم مشکلات اجرایی و طراحی فاز یک را در فاز ۲ برطرف کرده و باید بدانیم یکی از مشکلات کلی مترو در سطح کشور کپی‌برداری شهرها از همدیگر است.

درویشی در ادامه هزینه ساخت هر ایستگاه مترو را ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: برای تأمین هزینه‌های ساخت و نگهداری ایستگاه‌ها، طرح احداث ایستگاه‌ها را به‌صورت TOD (مجتمع ایستگاهی) در دستور کار داده و سعی در استفاده از ظرفیت‌های شهر قم داریم.

وی یادآور شد: با وجود حل نشدن مشکلات قراردادی، فاز یک با دو خط ریلی به‌علاوه ریل سوم (ریل برق‌رسان) در صورت برطرف شدن مشکل ناوگان آماده تست گرم بوده و در مورد خط B مترو نیز بیش از ۵۰ درصد مطالعات انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: در مورد منوریل که ۷/۴ کیلومتر طول مسیر آن است، در سفر ریاست جمهوری به شهر قم ۶ ماه به وزارت کشور جهت تعیین تکلیف آن فرصت داده شد و ما هم در حال پیگیری تأمین ناوگان آن هستیم.

وی سپس به حیطه اختیارات شهرداری اشاره کرد و گفت: ما به‌عنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام داده‌ایم، اما بعضی امور در حیطه اختیارات ما نیست مانند تأمین واگن و مشکلات ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین که سال‌هاست حل‌نشده و هنوز واگنی در اختیار شهر قم قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه
جزئیات تسهیلات طرح «نورا» بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
قم را باید دید؛ مقابر گنبد سبز
سرپرست اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم منصوب شد
نقد فیلم «پیرپسر»/ «شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد»
نقش باد غالب در ریزگرد‌های استان قم
همایش علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.