بازنگری در فاز ۲ خط A مترو قم/ پیشرفت ۵۰ درصدی مطالعات خط B

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم، گفت: ما به‌عنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام داده‌ایم اما بعضی امور از جمله تأمین واگن و مشکلات ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین در حیطه اختیارات ما نیست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازنگری در فاز ۲ خط A مترو قم/ پیشرفت ۵۰ درصدی مطالعات خط B
شناسه : 53482 | انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، منصور درویشی در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد، مشکلات اجرای پروژه مترو از سال ۹۸ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: باید به محدودیت‌هایی که تا قبل از سال ۹۸ در پروژه مترو بوده از قبیل مشکلات قراردادی که با پیمانکار داشتیم و شروع همه‌گیری کرونا توجه داشته باشیم.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی پیشرفت ایستگاه شهید مطهری خبر داد و افزود: ایستگاه میدان کشاورز با توجه به مشکلات تملکی، حدود ۸۷ درصد پیشرفت دارد؛ قرار بود سال گذشته تست گرم مترو با یک خط ریلی انجام شود و در حال حاضر دو خط ریلی مسیر آماده‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم تصریح کرد: فاز یک خط A که ۸/۱۴ کیلومتر بوده حدود ۲ کیلومتر تونل تکمیل‌نشده دارد و فاز اول تعداد ۶ ایستگاه داریم که ۲ ایستگاه مسافرگیر بوده و امیدواریم بحث پله‌برقی و آسانسور نیز زودتر حل شود.

وی تأکید کرد: فاز۲ خط A نیز از سال گذشته بحث بازنگری طرح آن را شروع کردیم و تلاش داریم مشکلات اجرایی و طراحی فاز یک را در فاز ۲ برطرف کرده و باید بدانیم یکی از مشکلات کلی مترو در سطح کشور کپی‌برداری شهرها از همدیگر است.

درویشی در ادامه هزینه ساخت هر ایستگاه مترو را ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: برای تأمین هزینه‌های ساخت و نگهداری ایستگاه‌ها، طرح احداث ایستگاه‌ها را به‌صورت TOD (مجتمع ایستگاهی) در دستور کار داده و سعی در استفاده از ظرفیت‌های شهر قم داریم.

وی یادآور شد: با وجود حل نشدن مشکلات قراردادی، فاز یک با دو خط ریلی به‌علاوه ریل سوم (ریل برق‌رسان) در صورت برطرف شدن مشکل ناوگان آماده تست گرم بوده و در مورد خط B مترو نیز بیش از ۵۰ درصد مطالعات انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: در مورد منوریل که ۷/۴ کیلومتر طول مسیر آن است، در سفر ریاست جمهوری به شهر قم ۶ ماه به وزارت کشور جهت تعیین تکلیف آن فرصت داده شد و ما هم در حال پیگیری تأمین ناوگان آن هستیم.

وی سپس به حیطه اختیارات شهرداری اشاره کرد و گفت: ما به‌عنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام داده‌ایم، اما بعضی امور در حیطه اختیارات ما نیست مانند تأمین واگن و مشکلات ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین که سال‌هاست حل‌نشده و هنوز واگنی در اختیار شهر قم قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.