خانه‌های تاریخی آیت الله گلپایگانی و مولوی در قم به ثبت ملی رسید

شهر بیست/ مدیرکل میراث فرهنگی قم از ثبت خانه تاریخی حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) و خانه تاریخی مُلا حسین مولوی قمی و قلعه سزاوار در فهرست آثار ملی خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خانه‌های تاریخی آیت الله گلپایگانی و مولوی در قم به ثبت ملی رسید
شناسه : 4134 | انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حمید یزدانی گفت: در جلسه کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، سه اثر تاریخی قم واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شدند.

وی ادامه داد: خانه حضرت آیت الله گلپایگانی (ره) در شهر قم، کوچه ۶ خیابان چهارمردان، واقع شده است. این اثر متعلق به اواخر دوره قاجار است  که حدود ۸۰ سال در خدمت مقاصد دینی و بیت حضرت آیت الله گلپایگانی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با بیان اینکه خانه آیت الله گلپایگانی جزو قدیمی‌ترین نواحی بافت تاریخی شهر قم و روبه‌روی خانه تاریخی آیت الله بروجردی (ره) قرار دارد، گفت: این خانه از معدود خانه‌های ارزشمند تاریخی باقی مانده در استان قم محسوب می‌شود که نمونه کاملی از معماری سنتی ایران است. تزئینات آجری و کاشی‌های لعاب دار رخ بام‌ها از ویژگی‌های خاص معماری بنا به حساب می‌آید.

وی افزود: خانه ملاحسین مولوی از مداحان مشهور شهر قم که متعلق به دوره قاجار و در کوچه ۱۸ خیابان عمار یاسر قرار دارد اثر دیگری بود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یزدانی گفت: اصلی‌ترین مصالح ساختمانی خانه ملاحسین خشت است که تمام دیوارهای باربر و پوشش سقف‌ها در طبقه اول از خشت ساخته شده است و از چوب جهت پوشش سقف اتاق‌ها و ساخت درب و پنجره‌ها استفاده شده است.

وی با بیان اینکه قلعه سزاوار اثر دیگری است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید گفت: قلعه سزاوار در شهر قم و در بلوار پیامبر اعظم (ص) و در نزدیکی آب انبار تاریخی از جمله آثار معدود تاریخی به جا مانده در محدود شهری قم است که نسبتاً سالم مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: عمده‌ترین مصالح به کار رفته در بنا خشت خامِ، سنگ لاشه، چوب و گچ، ملات و اندود گل و کاهگل است و از سنگ به عنوان شالوده ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه
گیشه ۲۱ میلیاردی سینماهای قم در سال ۱۴۰۲
چاه‌های مسدود شده شهرداری قم فک پلمب شد
اجرای ۲۱۹ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۶ قم
بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق در قم
ضرورت تقویت آموزش پسماند در مدارس و مساجد
تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست از پسماندهای قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.