خانه‌های تاریخی آیت الله گلپایگانی و مولوی در قم به ثبت ملی رسید

شهر بیست/ مدیرکل میراث فرهنگی قم از ثبت خانه تاریخی حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) و خانه تاریخی مُلا حسین مولوی قمی و قلعه سزاوار در فهرست آثار ملی خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خانه‌های تاریخی آیت الله گلپایگانی و مولوی در قم به ثبت ملی رسید
شناسه : 4134 | انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حمید یزدانی گفت: در جلسه کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، سه اثر تاریخی قم واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شدند.

وی ادامه داد: خانه حضرت آیت الله گلپایگانی (ره) در شهر قم، کوچه ۶ خیابان چهارمردان، واقع شده است. این اثر متعلق به اواخر دوره قاجار است  که حدود ۸۰ سال در خدمت مقاصد دینی و بیت حضرت آیت الله گلپایگانی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با بیان اینکه خانه آیت الله گلپایگانی جزو قدیمی‌ترین نواحی بافت تاریخی شهر قم و روبه‌روی خانه تاریخی آیت الله بروجردی (ره) قرار دارد، گفت: این خانه از معدود خانه‌های ارزشمند تاریخی باقی مانده در استان قم محسوب می‌شود که نمونه کاملی از معماری سنتی ایران است. تزئینات آجری و کاشی‌های لعاب دار رخ بام‌ها از ویژگی‌های خاص معماری بنا به حساب می‌آید.

وی افزود: خانه ملاحسین مولوی از مداحان مشهور شهر قم که متعلق به دوره قاجار و در کوچه ۱۸ خیابان عمار یاسر قرار دارد اثر دیگری بود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یزدانی گفت: اصلی‌ترین مصالح ساختمانی خانه ملاحسین خشت است که تمام دیوارهای باربر و پوشش سقف‌ها در طبقه اول از خشت ساخته شده است و از چوب جهت پوشش سقف اتاق‌ها و ساخت درب و پنجره‌ها استفاده شده است.

وی با بیان اینکه قلعه سزاوار اثر دیگری است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید گفت: قلعه سزاوار در شهر قم و در بلوار پیامبر اعظم (ص) و در نزدیکی آب انبار تاریخی از جمله آثار معدود تاریخی به جا مانده در محدود شهری قم است که نسبتاً سالم مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: عمده‌ترین مصالح به کار رفته در بنا خشت خامِ، سنگ لاشه، چوب و گچ، ملات و اندود گل و کاهگل است و از سنگ به عنوان شالوده ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.