کاهش ۵۷درصدی بارندگی در قم/ تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به کاهش ۵۷ درصدی بارندگی در قم، گفت: امسال بر خلاف دو سال گذشته، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم کاملا خشک شده‌اند و این مسئله خطر بروز پدیده گرد و غبار را بسیار افزایش داده‌است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش ۵۷درصدی بارندگی در قم/ تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شدند
شناسه : 36018 | انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی و خشک شدن تالاب ها و رودخانه‌های استان، بروز پدیده گرد و غبار بیشتری را نسبت به دو سال گذشته شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه ۹۹ تا ۱۰ اردیبهشت ماه جاری، میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین سال گذشته ۵۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته‌است.

موسوی با اشاره به ۴۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در سطح کشور و همچنین افزایش نسبی دما خاطرنشان کرد: امسال بر خلاف دو سال گذشته، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم کاملا خشک شده‌اند و این مسأله خطر بروز پدیده گرد و غبار را بسیار افزایش داده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، عدم استفاده درست از منابع آب زیرزمینی را یکی دیگر از عوامل خشکسالی در تالاب ها و دشت های استان دانست و گفت: تخریب و صدمه جدی به اکولوژی و تنوع زیستی، فرونشست زمین و همچنین خسارت های اقتصادی گسترده، از جمله چالش های جدی کم آبی در کشورمان است.

وی در پایان بر ضرورت تأمین حقابه های زیست محیطی استان قم تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین اولویت‌ها در مقابله با پدیده گرد و غبار، تأمین حقابه‌هایی است که تقریبا هیچ شده و آسیب های جدی ناشی از آن گریبانگیر کانون های جمعیتی در مرکز کشور خواهد بود.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.