کاهش ۵۷درصدی بارندگی در قم/ تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به کاهش ۵۷ درصدی بارندگی در قم، گفت: امسال بر خلاف دو سال گذشته، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم کاملا خشک شده‌اند و این مسئله خطر بروز پدیده گرد و غبار را بسیار افزایش داده‌است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش ۵۷درصدی بارندگی در قم/ تالاب‌ها و رودخانه‌ها خشک شدند
شناسه : 36018 | انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی و خشک شدن تالاب ها و رودخانه‌های استان، بروز پدیده گرد و غبار بیشتری را نسبت به دو سال گذشته شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه ۹۹ تا ۱۰ اردیبهشت ماه جاری، میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین سال گذشته ۵۷ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۵ درصد کاهش داشته‌است.

موسوی با اشاره به ۴۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت در سطح کشور و همچنین افزایش نسبی دما خاطرنشان کرد: امسال بر خلاف دو سال گذشته، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم کاملا خشک شده‌اند و این مسأله خطر بروز پدیده گرد و غبار را بسیار افزایش داده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، عدم استفاده درست از منابع آب زیرزمینی را یکی دیگر از عوامل خشکسالی در تالاب ها و دشت های استان دانست و گفت: تخریب و صدمه جدی به اکولوژی و تنوع زیستی، فرونشست زمین و همچنین خسارت های اقتصادی گسترده، از جمله چالش های جدی کم آبی در کشورمان است.

وی در پایان بر ضرورت تأمین حقابه های زیست محیطی استان قم تأکید کرد و گفت: یکی از مهمترین اولویت‌ها در مقابله با پدیده گرد و غبار، تأمین حقابه‌هایی است که تقریبا هیچ شده و آسیب های جدی ناشی از آن گریبانگیر کانون های جمعیتی در مرکز کشور خواهد بود.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.