رشد نماهای شبه رومی در سایه فرهنگ بساز بفروشی

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه یکی از مهمترین پیامدهای نماهای شبه رومی، تهدید هویت بومی در معماری و شهرسازی در سطح هر محله، منطقه و حتی یک شهر است، گفت: فرهنگ بساز بفروشی تأثیر بسیاری در رشد این گونه نماها دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
رشد نماهای شبه رومی در سایه فرهنگ بساز بفروشی
شناسه : 34631 | انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، فرهاد یامولا درخصوص شاخص‌های نمای مطلوب عنوان کرد: نما و معماری هر جامعه بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه محسوب می‌شود، از جمله شاخص‌های نمای مطلوب می‌توان به رعایت تناسبات در فرم و استفاده از مصالح، هماهنگی نما با بافت پیرامون، رعایت اصول زیبایی شناسی و اقلیمی متناسب با هر شهر اشاره کرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم درباره مهم‌ترین چالش‌های امروز طراحی نمای ساختمان، گفت: یکی از این موارد که می‌توان به آن اشاره کرد طراحی نشدن بیشتر ساختمان‌های مسکونی توسط مهندسان طراح خصوصاً مهندسان معمار و طراح شهری است.

وی تصریح کرد: همچنین تأثیر بسیار زیاد فرهنگ بساز بفروشی در جامعه، کنترل نشدن مناسب نما در مرحله طراحی و اجرا، نبود نظارت طراحان شهری بر ساخت و سازها به عنوان کنترل کننده، فقر مالی و کم سوادی سازندگان نماهای ساختمانی و اعمال سلیقه مالک یا کارفرما در تهیه طرح‌ها و اجرای آن با این استدلال که ما در این ملک زندگی می‌کنیم و هزینه می‌دهیم، از جمله چالش‌های دیگر طراحی نمای ساختمان به شمار می‌آید.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم درمورد انتظارات از شهروندان درخصوص تعامل با مدیریت شهری، اظهار کرد: شهروندان طراحی نمای ساختمان خود را باید به افراد متخصص و با تجربه در طراحی معماری محول کنند، تا حد امکان از مصالح مطلوب و با کیفیت در اجرای نمای ساختمان خود استفاده کنند که البته این به معنای اعمال هزینه‌های خیلی بالا نیست.

یامولا درخصوص رسالت طراحان و سازندگان به عنوان دو بازوی اصلی در خلق نمای مطلوب، گفت: طراحان و سازندگان نباید نما را به تنهایی به عنوان یک پوسته و محافظ منفک از داخل ساختمان و عملکرد آن بدانند. به نوعی طراحی فرم نما مشابه لباس دوم اشخاص است که نشان دهنده شخصیت آنها محسوب می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم در پاسخ به این سؤال که نمای مطلوب چگونه می‌تواند در زمینه سیما و منظر و ارتقای کیفیت و سبک زندگی مردم تأثیر داشته باشد، تصریح کرد: تأثیر یک نمای مطلوب بر بافت شهری پیرامون خود بسیار است و به نوعی می‌تواند نشان دهنده سبک و شخصیت شهروندان در آن محله یا محدوده باشد.

یامولا ادامه داد: طراحی و اجرای نمای مطلوب می‌تواند بر آرامش و کیفیت زندگی ساکنین در شهر تأثیرگذار باشد، همچنین یک نمای نامطلوب می‌تواند موجب ایجاد اغتشاش روحی و بصری در ساکنین شود و هم بر سیما و منظر شهر تاثیر منفی داشته باشد.

وی توضیح داد: شهروندان به عنوان اصلی‌ترین و و مهمترین رکن مدیریت شهری می‌توانند نسبت به نمای ساختمان محل اقامت خود و حتی نماهای دیگر در سطح شهر، نظر و پیشنهاد خود را برای بهبود آن به سازندگان و مدیریت شهری ارائه بدهند، همچنین شهروندان نسبت به بازبینی و کنترل نمای ساختمان خود در طول سال می‌توانند اقدام کنند و درصورت نیاز به بازسازی و مرمت نمای تخریب شده بپردازند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پیامدهای نماهای شبه رومی، تهدید هویت بومی در معماری و شهرسازی در سطح هر محله، منطقه و حتی یک شهر است. معمولاً نماهای شبه رومی باعث ترویج جلوه‌گری در جامعه می‌شود، از طرفی هم ارزیابی زیبایی شناختی ما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و مردم نمای رومی را می‌پسندند و با هزینه بیشتری آن را اجرا می‌کنند. همه این موارد مغایر با سادگی و کاربردی بودن یک ساختمان است، زیرا یک ساختمان باید بر اساس نوع کارکرد و شرایط اقلیمی طراحی شود.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.