رشد نماهای شبه رومی در سایه فرهنگ بساز بفروشی

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه یکی از مهمترین پیامدهای نماهای شبه رومی، تهدید هویت بومی در معماری و شهرسازی در سطح هر محله، منطقه و حتی یک شهر است، گفت: فرهنگ بساز بفروشی تأثیر بسیاری در رشد این گونه نماها دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
رشد نماهای شبه رومی در سایه فرهنگ بساز بفروشی
شناسه : 34631 | انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، فرهاد یامولا درخصوص شاخص‌های نمای مطلوب عنوان کرد: نما و معماری هر جامعه بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه محسوب می‌شود، از جمله شاخص‌های نمای مطلوب می‌توان به رعایت تناسبات در فرم و استفاده از مصالح، هماهنگی نما با بافت پیرامون، رعایت اصول زیبایی شناسی و اقلیمی متناسب با هر شهر اشاره کرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم درباره مهم‌ترین چالش‌های امروز طراحی نمای ساختمان، گفت: یکی از این موارد که می‌توان به آن اشاره کرد طراحی نشدن بیشتر ساختمان‌های مسکونی توسط مهندسان طراح خصوصاً مهندسان معمار و طراح شهری است.

وی تصریح کرد: همچنین تأثیر بسیار زیاد فرهنگ بساز بفروشی در جامعه، کنترل نشدن مناسب نما در مرحله طراحی و اجرا، نبود نظارت طراحان شهری بر ساخت و سازها به عنوان کنترل کننده، فقر مالی و کم سوادی سازندگان نماهای ساختمانی و اعمال سلیقه مالک یا کارفرما در تهیه طرح‌ها و اجرای آن با این استدلال که ما در این ملک زندگی می‌کنیم و هزینه می‌دهیم، از جمله چالش‌های دیگر طراحی نمای ساختمان به شمار می‌آید.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم درمورد انتظارات از شهروندان درخصوص تعامل با مدیریت شهری، اظهار کرد: شهروندان طراحی نمای ساختمان خود را باید به افراد متخصص و با تجربه در طراحی معماری محول کنند، تا حد امکان از مصالح مطلوب و با کیفیت در اجرای نمای ساختمان خود استفاده کنند که البته این به معنای اعمال هزینه‌های خیلی بالا نیست.

یامولا درخصوص رسالت طراحان و سازندگان به عنوان دو بازوی اصلی در خلق نمای مطلوب، گفت: طراحان و سازندگان نباید نما را به تنهایی به عنوان یک پوسته و محافظ منفک از داخل ساختمان و عملکرد آن بدانند. به نوعی طراحی فرم نما مشابه لباس دوم اشخاص است که نشان دهنده شخصیت آنها محسوب می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم در پاسخ به این سؤال که نمای مطلوب چگونه می‌تواند در زمینه سیما و منظر و ارتقای کیفیت و سبک زندگی مردم تأثیر داشته باشد، تصریح کرد: تأثیر یک نمای مطلوب بر بافت شهری پیرامون خود بسیار است و به نوعی می‌تواند نشان دهنده سبک و شخصیت شهروندان در آن محله یا محدوده باشد.

یامولا ادامه داد: طراحی و اجرای نمای مطلوب می‌تواند بر آرامش و کیفیت زندگی ساکنین در شهر تأثیرگذار باشد، همچنین یک نمای نامطلوب می‌تواند موجب ایجاد اغتشاش روحی و بصری در ساکنین شود و هم بر سیما و منظر شهر تاثیر منفی داشته باشد.

وی توضیح داد: شهروندان به عنوان اصلی‌ترین و و مهمترین رکن مدیریت شهری می‌توانند نسبت به نمای ساختمان محل اقامت خود و حتی نماهای دیگر در سطح شهر، نظر و پیشنهاد خود را برای بهبود آن به سازندگان و مدیریت شهری ارائه بدهند، همچنین شهروندان نسبت به بازبینی و کنترل نمای ساختمان خود در طول سال می‌توانند اقدام کنند و درصورت نیاز به بازسازی و مرمت نمای تخریب شده بپردازند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین پیامدهای نماهای شبه رومی، تهدید هویت بومی در معماری و شهرسازی در سطح هر محله، منطقه و حتی یک شهر است. معمولاً نماهای شبه رومی باعث ترویج جلوه‌گری در جامعه می‌شود، از طرفی هم ارزیابی زیبایی شناختی ما تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و مردم نمای رومی را می‌پسندند و با هزینه بیشتری آن را اجرا می‌کنند. همه این موارد مغایر با سادگی و کاربردی بودن یک ساختمان است، زیرا یک ساختمان باید بر اساس نوع کارکرد و شرایط اقلیمی طراحی شود.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.