شب سوم جشنواره فیلم فجر در قم

«رد خون» به قم رسید/ تحلیل خبرنگاران قم از جدیدترین فیلم مهدویان

شهر بیست/ جدیدترین اثر محمدحسین مهدویان کارگردان موفق فیلم های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز1» در قم اکران شد و خبرنگاران قم به بیان نقاط ضعف و قوت این فیلم پرداختند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«رد خون» به قم رسید/ تحلیل خبرنگاران قم از جدیدترین فیلم مهدویان
شناسه : 2752 | انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمدمهدی عنایت پور: در شب سوم اکران فیلم های جشنواره فجر در سینما تربیت قم، جدیدترین فیلم محمد حسین مهدویان با عنوان «ماجرای نیمروز۲: رد خون» به روی پرده رفت.

خاطره خوش و تجربه ماندگار ماجرای نیمروز۱، بسیاری از علاقه مندان به هنر هفتم را بی صبرانه راهی سینما کرده بود تا به تماشای جدیدترین اثر کارگردان فیلم های «ایستاده در غبار» و  «لاتاری» بنشینند.

محمدحسین مهدویان در قامت کارگردان و سید محمود رضوی در مقام تهیه کننده، بعد از تجربه ساخت موفق ماجرای نیمروز۱ در جشنواره سی و پنجم که اتفاقاً برای آنها حسابی «آمد» داشت و چهار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را صید کردند، این بار برای تکرار خاطره خوش و تجربه موفق ماجرای نیمروز۱ کار سختی را داشتند چراکه مهم ترین رقیب فیلم «رد خون»، ماجرای نیمروز۱ بود.

مهدویان در ماجرای نیمروز۱، ماجرای ترورهای سال ۱۳۶۰ توسط منافقین را به تصویر کشید و این بار عملیات مرصاد را برای ساخت ماجرای نیمروز۲، سوژه فیلم خود کرده بود.

این فیلم را که ابراهیم امینی و حسین تراب نژاد نوشتند، قصه همان گروه اطلاعاتی عملیاتی «ماجرای نیمروز» است که بعد ۷ سال و در بحبوحه آتش بس متوجه تحرکاتی در نیروهای منافقین می‌شود. با حمله منافقین به خاک ایران و شروع عملیات مرصاد، باقیمانده این گروه وارد معرکه جدیدی می‌شوند.

اکران این فیلم در شب سوم جشنواره فجر در قم، پای تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران را نیز به سینما تربیت کشاند تا تماشاگر اثر جدید محمدحسین مهدویان باشند؛ فیلمی که قسمت اول آن، توقع تماشاگران را حسابی بالا برده بود اما نتوانست خاطره خوش ماجرای نیمروز۱ را تکرار کند.

*تصویربرداری اثر باورپذیر بود

علی کریمی از تصویربرداران و فعالان رسانه ای قم در رابطه با نقاط قوت و ضعف فیلم «ماجرای نیمروز۲: ردخون» اظهار کرد: جلوه های بصری و میدانی و کامپیوتری این فیلم عالی بود و تصویربرداری خاص فیلم، اثر را برای مخاطب باورپذیر می کرد اما داستان شلخته و کارگردانی عجله ای و نامنظم از نقاط ضعف فیلم جدید مهدویان بود. من به این اثر، نمره ۳ از ۵ می دهم.

*ماجرای نیمروز۲ عقبگردی برای مهدویان بود

وجیهه غلامحسین زاده خبرنگار روزنامه همشهری نیز که به تماشای فیلم «ماجرای نیمروز۲: ردخون» نشسته بود، این فیلم را عقبگرد مهدویان نسبت به ماجرای نیمروز۱ توصیف کرد و گفت: اگر ماجرای نیمروز۱ نبود، شاید این اثر را به عنوان فیلم خوب می پذیرفتیم اما در قیاس با ماجرای نیمروز۱، نمی توانیم چنین قضاوتی داشته باشیم.

وی، بازی بازیگران و طراحی صحنه و لباس را از نقاط قوت فیلم جدید مهدویان دانست و گفت: تصویرسازی از فضای دهه شصت به خوبی انجام شده و فیلم را باورپذیر کرده است.

این فعال رسانه‌ای، طولانی بودن بیش از حد، ریتم خسته کننده و شخصی کردن داستان را از عواملی دانست که سبب از بین رفتن جذابیت فیلم شده و در مجموع به این فیلم نمره ۲٫۵ از ۵ داد.

*بازی جذاب جواد عزتی و هادی حجازی فر نقطه قوت فیلم بود

مهدی بخشی خبرنگار خبرگزاری مهر نیز در رابطه با مهم ترین ویژگی های فیلم جدید محمدحسین مهدویان، گفت: تسلط مهدویان به تکنیک سینما، نمایش جلوه های ویژه و بدیعی از خشونت و جنایت منافقین علیه ملت، توأمان کردن سیاست و عطوفت در صحنه های مختلف فیلم، بازی های جذاب و گیرای هادی حجازی فر، جواد عزتی و بهنوش طباطبایی، روایت زندگی خاطره انگیز دهه ۶۰، باور پذیر بودن و حس خوب و نوستالژیک آن دوران و روایت شفاف و بی پرده مهمترین برهه تاریخی کشور پس از انقلاب اسلامی از جمله ویژگی های فیلم رد خون مهدویان است.

وی تصریح کرد: محتوای بخش ملودرام فیلم دچار فراز و فرودهایی است و هضم برخی از سکانس ها برای بیننده سخت است مانند زمانی که بهنوش طباطبایی نقش اول این فیلم به تهران و منزل سابقش باز می گردد یا واکنش های عادی همسرش در مواجه با او.

این فعال رسانه ای در رابطه با نقاط ضعف «ماجرای نیمروز۲:ردخون» نیز گفت: زمان فیلم کمی طولانی بود و اگر برخی از صحنه های ابتدای فیلم را نداشتیم چیزی از شاکله اصلی فیلم بهم نمی خورد. من در مجموع به این فیلم نمره چهار از پنج می دهم.

*محور اصلی فیلم به حاشیه رفت

محمدرضا جایروند خبرنگار خبرگزاری شبستان یکی دیگر از خبرنگارانی بود که به تماشای فیلم جدید مهدویان نشست. او با بیان اینکه نمره ۲٫۵ از ۵ به این فیلم می دهد، گفت: «ماجرای نیمروز۲: ردخون» نسبت به ماجرای نیمروز۱، فیلم ضعیفی بود؛ محور اصلی فیلم عاشقانه بود در حالی که انتظار می رفت بیشتر به ابعاد تاریخی بپردازد؛ داستان کمی از حالت عادی خارج شده بود و بعضی جاهای فیلم ساختگی بود.

*ماجرای نیمروز۲ فیلم موفقی در حوزه تاریخ انقلاب است

محمدحسین رضایی مستندساز و فعال رسانه ای در تحلیل خود از «ماجرای نیمروز۲: ردخون»، گفت: داستان ردخون هفت سال پس از ماجرای نیمروز است که مهدویان در دل روایت مستندگونه فیلم، یک درام پرالتهاب را گنجانده است. درامی غیرواقعی که با هنر نویسنده و کارگردان باور پذیر شده.

وی افزود: گره داستان خواهر کمال[لیلا] است که سر از پادگان اشرف درآورده و درگیر شدن کمال به عنوان شخصیت قهرمان و حزب اللهی داستان و چالش و جلورفتن ماجرا تا عملیات مرصاد جذابیت فیلم را بالا برده است.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: روایت ردخون از اعدام های سال ۶۷، پذیرش قطع نامه ۵۹۸، دوگانه خودی و غیرخودی(نفوذی)، حرکت فیلم بر کرانه باورها و آرمان های انقلاب و قصه پر کشش ردخودن و همچنین بازی خوب هادی حجازی‌فر و جواد عزتی تماشاگر را لحظه ای از پرده سینما جدا نمی کند.

رضایی با بیان اینکه به جدیدترین اثر محمدحسین مهدویان نمره ۴ از ۵ می دهد، گفت: در کل می توان ردخون را فیلمی موفق در حوزه تاریخ انقلاب دانست که برای مخاطبش تولید آرمان می‌کند.

*ماجرای نیمروز۲ صحنه پردازی مناسبی داشت

عباس اصفهانیان از پیشکسوتان رسانه ای قم نیز با بیان اینکه نمره ۳٫۵ از ۵ به «ماجرای نیمروز۲: ردخون» می دهد، اظهار کرد: صحنه پردازی مناسب سکانس های جنگی و درگیری نقطه قوت این فیلم بود اما نماهای بسته زیاد و عدم توانایی در قصه گویی درست و شخصیت پردازی از نقاط ضعف آن محسوب می شد.

*جسارت در پردازش هنری به موضوع منافقین قابل تحسین است

سید محمد مهدی موسوی، خبرنگار خبرگزاری حوزه نیز که به تماشای فیلم «ماجرای نیمروز۲: رد خون» نشسته بود، در رابطه با نقاط قوت و ضعف این فیلم، گفت: دست گذاشتن روی یکی از موضوعات جدی و ملتهب وقایع تاریخ انقلاب و جسارت در پردازش هنری و دقیق به این موضوع از نقاط قوت این فیلم بود.

وی افزود: ریتم نامناسب در بخش هایی از فیلم و نیز یکدست نبودن بازی برخی از بازیگران از نقاط ضعف این فیلم بود؛ من در مجموع به این اثر ۳٫۵ از ۵ می دهم.

*ماجرای نیمروز۲ خاطره خوش ماجرای نیمروز۱ را تکرار نکرد

فخرالدین یوسف پور مدیر سایت خبری تحلیلی تابناک قم نیز در رابطه با جدیدترین اثر مهدویان، گفت: اینکه یک کارگردان جوان و خوش آتیه در سینمای ایران در میان فیلم هایی با موضوعات خیانت و طلاق و …، فیلمی با موضوع جنایت های منافقین تولید کرده، شایسته تحسین است و از این منظر، نمره او ۵ از ۵ است.

وی در رابطه با نقاط ضعف و قوت «ماجرای نیمروز۲: رد خون» نیز، گفت: این فیلم دارای سکانس های کسل کننده و اضافی است که مخاطب را خسته می کند و نسبت به ماجرای نیمروز۱ ضعیف است.

این فعال رسانه ای افزود: فیلم جدید مهدویان، شیرینی و دلسچبی ماجرای نیمروز۱ را برای مخاطب تکرار نکرد و من از منظر فنی، نمره ۲ از ۵ به این فیلم می دهم.  

*ماجرای نیمروز۱ توقع ویژه ای برای مخاطب ایجاد کرد

راحله روشن خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در رابطه با جدیدترین اثر مهدویان اظهار کرد: گریم و موسیقی و طراحی صحنه از نقاط قوت فیلم بود اما ریتم داستان کند بود و داستان و فیلمنامه قوی نداشت.

وی با بیان اینکه ماجرای نیمروز۱ برای ما توقع ویژه ای ایجاد کرده بود، گفت: به نظرم نوع روایت از منافقین می توانست بهتر باشد و در مجموع به این اثر نمره ۲٫۵ از ۵ می دهم.

با وجود نقدها و تحلیل های مختلف، فیلم «ماجرای نیمروز۲: ردخون» هنوز هم یک سر و گردن از بیشتر آثار جشنواره فجر بالاتر هست و نقدهای مثبت و منفی نباید این برداشت را ایجاد کند که تماشاگر، دیدن این فیلم را از دست بدهد.    

گزارش: محمد مهدی عنایت پور

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.