نقد کتاب در ایران بر پایه اصول و قواعد استوار نیست

شهر بیست/ نویسنده و منتقد کتاب کودک گفت: نقد کتاب در کشور ما بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه‌ای و ذوقی انجام می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقد کتاب در ایران بر پایه اصول و قواعد استوار نیست
شناسه : 17029 | انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری نمایشگاه کتاب استان قم، مجید عمیق در نشست تخصصی کتاب کودک و نوجوان که در حاشیه نمایشگاه کتاب استان قم برگزار شد به تبیین موضوع آثار مثبت و فوائد نقد کتاب پرداخت و اظهار کرد: در حوزه نقد کتاب اندکی فقیر هستیم و این موضوع نیاز به کالبد شکافی دارد تا در نهایت در ارتقای کیفیت آثاری که داریم موثر باشد.

وی ادامه داد: نقد نوعی پالایش و تمیز دادن خوب و بد و ارزش و غیر ارزش است، نقد کتاب از گزافه گویی جلوگیری کرده و در این خصوص افشاگری می کند. نقد باید به دور از غرض ورزی صورت بگیرد تا ارزش را از غیر ارزش جدا کند.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه منتقد باید مجهز به دانش نقد باشد، گفت: نقد کتاب در کشور ما از عمق زیادی برخوردار نیست، نقد در ادبیات ما بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه ای و ذوقی انجام می شود.

عمیق افزود: در ادبیات کودک و نوجوان محدودیت موضوعی داریم و به همین دلیل در این حوزه تکرار درون مایه و محتوی داریم و موضوعی مانند مهربانی با تفاسیر و دیدگاه های مختلف بارها و بارها دستمایه تولید اثر شده است.

وی گفت: اثر زمانی موثر است که درون مایه و جوهره در ساختار کل اثر پخش شده باشد. در نگارش آثار کودکان می بینیم برخی نویسنده ها پیام را از ساختار جدا می بینند و این پیام در نهایت خشک و بی روح شده و حتی اگر از اثر کم شود مشکلی ایجاد نمی کند.

این مترجم کتاب کودک با تاکید بر اینکه شخصیت پردازی کتاب کودک نیز موضوعی اثرگذار است، ابراز کرد: برخی نویسنده ها در آثاری که برای کودکان خلق می کنند درون مایه و طرح را از موضوع جدا می کنند در حالی که اثر زمانی موفق است که موضوع و درون مایه با هم آمیخته شده باشد.

وی افزود: در نقد باید تمام این مسائل با هم بررسی و ارزیابی شود تا نقدی سالم و بدون جهت گیری و اثرگزار داشته باشیم.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.