یادداشت

گامی در مسیر خودسازی

مرتضی نجفی قدسی از فعالان رسانه‌ای در یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی و شکوه پیاده‌روی اربعین نوشت: انسان همیشه نیاز به خودسازی دارد ولی خودسازی نیاز به قوه محرکه‌ای دارد که قوی‌ترین آن‌ها زیارت حرم اهل‌بیت(ع) است، یکی از بهترین اعمال صالح که موجب پاکی انسان از گناهان می‌شود، زیارت اربعین و پیاده‌روی به قصد زیارت حضرت سید الشهدا(ع) در کربلاست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
گامی در مسیر خودسازی
شناسه : 74194 | انتشار : ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مرتضی نجفی قدسی از فعالان رسانه‌ای و خادمان قرآنی کشور به مناسبت ایام اربعین حسینی یادداشتی را در اختیار این رسانه قرار داده که در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ (عنکبوت، آیه ۷)

کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند، ما هم گناهان آن‌ها را محو می‌کنیم و پاداشی بهتر از اعمال نیک آنان به آن‌ها می‌بخشیم.

در آستانه اربعین حسینی هستیم و خدای متعال را شاکریم که در سال‌های اخیر پیاده‌روی اربعین در بین خیل عظیمی از جوانان کشورمان و قاطبه مردم عراق و شیعیان جهان تبدیل به یک فرهنگ عمومی شده است.

یکی از بهترین اعمال صالح که موجب پاکی انسان از گناهان می‌شود، زیارت اربعین و پیاده‌روی به قصد زیارت حضرت سید الشهدا(ع) در کربلاست.

در کتاب معتبر «کامل الزیارات» از حضرت امام جعفر صادق (ع) منقول است که فرمودند:

«مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ اَلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَهٌ فَإِنْ کَانَ رَاکِباً کَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَافِرٍ حَسَنَهً وَ حَطَّ بِهَا عَنْهُ سَیِّئَهً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی اَلْحَائِرِ کَتَبَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْمُفْلِحِینَ اَلْمُنْجِحِینَ حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ اَلاِنْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یُقْرِئُکَ اَلسَّلاَمَ وَ یَقُولُ لَکَ اِسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اَللَّهُ لَکَ مَا مَضَى»

یعنی کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حسین‌بن‌علی(ع) باشد، اگر پیاده‌روی کند، خداوند به هر قدمی که برمی‌‌دارد یک حسنه می‌‌نویسد و یک گناه هم از او محو و نابود می‌شود تا زمانی که وارد سرزمین کربلا شود، خداوند او را از جمله مصلحین و رستگاران می‌نویسد و هنگامی که اعمال زیارتش تمام می‌شود، خداوند او را از جمله قبول‌شدگان و برگزیدگانش محسوب می‌فرماید و هنگامی که بخواهد مراجعت کند فرشتگان نزد او آمده و ابلاغ سلام رسول خدا(ص) را می‌کنند و می‌گویند که پیامبر به شما پیغام داد که اعمال زندگی خود را از نو شروع کن چرا که تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شده است.

از این‌گونه روایات در فضیلت زیارت امام حسین(ع) و مخصوصاً در ایام اربعین شهادت آن حضرت در کتب حدیثی فراوان آمده است، به حدی که در بعضی از روایات از وجوب و فرض بودن زیارت آن حضرت سخن به میان آمده است.

نظر برخی از فقها بزرگ مانند علامه محمد تقی مجلسی و همچنین علامه ملامحمدباقر مجلسی صاحب کتب شریف «بحارالانوار» بر این بوده است که برای کسانی که استطاعت این سفر را دارند، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا در طول عمرشان حداقل یکبار واجب است.

در حدیث مشهوری از حضرت امام حسن عسکری(ع) نیز نشانه‌های مؤمن پنج چیز شمرده شده که یکی از آن‌ها زیارت اربعین امام حسین(ع) است. 

زیارت اربعین حسینی از اولین اربعین که اهل‌بیت(ع) آن حضرت در بازگشت از سفر شام در سال ۶۱ هجری قمری به کربلا رسیدند و سرهای مطهر شهدا را در کنار پیکرهای مطهر آنان دفن کردند و از طرفی، اولین زائر حسینی یعنی جابربن‌عبدالله انصاری از اصحاب مشهور پیامبر اکرم(ص) از مدینه به همراه «عطیه عوفی» به کربلا آمدند، تاکنون ادامه داشته و خداوند در این جنبش و شور و شوق حسینی فوایدی را برای انسان‌ها و عالم اسلام قرار داده که قابل شمارش نیست.

یکی از مهم‌ترین فواید همین بحث خودسازی است، انسان همیشه نیاز به خودسازی دارد ولی خودسازی نیاز به قوه محرکه‌ای دارد که قوی‌ترین آن‌ها زیارت مرقد پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت آن حضرت به خصوص زیارت حرم شریف و مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) در نجف اشرف و زیارت حرم حضرت سیدالشهداء(ع) و ابوالفضل العباس(ع) در کربلای معلی است.

خوشبختانه گرایش خوبی در نسل جوان کشورمان برای شرکت در راهپیمایی اربعین وجود دارد و بسیاری که این سفر را رفته و شیرینی آن را چشیده‌اند در این ایام آنچنان بی‌قرار می‌شوند که بی‌تابانه آهنگ سفر می‌کنند و عاشقانه به دیار عاشقان رهسپار می‌شوند.

در هنگام بدرقه این جوانان، خانواده‌هایشان و عموم عاشقان امام حسین(ع) از عمق وجودشان می‌سوزند و اشک می‌ریزند و دل‌هایشان تا کربلا پرواز می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المؤمنین لا تبرد ابداً» یعنی حقیقتاً برای کشته شدن امام حسین(ع) چنان حرارتی در قلوب مؤمنین ایجاد شده است که هیچگاه به سردی نمی‌گراید.

در حدیث مشهور دیگری از پیامبر بزرگوار اسلام آمده است که فرمودند:

ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه؛ همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.

در حدیث دیگری از رسول ختمی مرتبت(ص) نقل شده که فرمودند: «مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح، من رکبها نجی و من تخلف عنها غرق». یعنی مثال اهل‌بیت(ع) من مانند کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر کس هم از آن تخلف ورزید، غرق شد.

*سخن و تحلیلی از علامه شیخ جعفر شوشتری (رض) در ظرفیت فرهنگی عاشورا و امام حسین(ع) 

بارها از وعاظ و خطباء جملۀ مشهوری را شنیده‌ایم که از ائمه اطهار(ع) نقل می‌شود که فرموده‌اند «کلنا باب الله و باب الحسین اوسع و کلنا سفن النجاه و سفینه الحسین اسرع».

در موسوعه تحقیقی دانشنامه امام حسین(ع) که توسط انتشارات دارالحدیث مرحوم آیت‌الله محمدی ری‌شهری منتشر شده است، آمده که این سخن از اهل‌بیت(ع) نیست و در مصادر حدیثی نیامده است و لیکن منشأ و ریشه این سخن مشهور در تحلیلی از عالم ربانی مرحوم شیخ جعفر شوشتری درباره ظرفیت فرهنگی عاشورا و شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) در جهت هدایت و نجات انسان‌هاست که در کتاب «الخصائص الحسینیه» چنین آمده است:

«فرایت فی الحسین علیه السلام خصوصیه فی الوسیله الی الله اتصف بسببها بانّه بالخصوص، باب من ابواب الجنه و سفینه للنجاه و مصباح الهدی، فالنبی و الائمه علیهم السلام کلهم ابواب الجنان، لکن باب الحسین اوسع و کلهم سفن النجاه، لکن سفینه الحسین مجراها فی اللجج الغامره اسرع و مرساها علی السواحل المنجیه اَیسر، و کلهم مصابیح الهدی لکن الاستضائه بنورالحسین اکثر و اوسع و کلهم کهوف حصینه، لکن منهاج کهف الحسین اسمح  و اسهل».

فرمایش دلداده امام حسین(ع) مرحوم شیخ جعفر شوشتری(رض) معنایش این است که: در حسین (ع) برای وسیله تقرب به خدا بودن، ویژگی‌ای دیدم که او به سبب آن ویژگی است که این‌گونه توصیف شده است، دری از درهای بهشت، کشتی نجات و چراغ هدایت، پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) همگی درهای بهشت هستند امّا این در و باب امام حسین‌(ع)‌ گشوده‌تر است، همگی کشتی نجات‌اند امّا کشتی امام حسین(ع) در میان امواج طوفان‌های شدید، پرشتاب‌تر و پهلو گرفتنش در ساحل‌های نجات، آسان‌تر است، همگی چراغ هدایت‌اند، امّا پرتو گرفتن از نور حسین(ع)، بیشتر و وسیع‌تر است، همگی پناهگاه‌های مستحکم‌اند، امّا راه رسیدن به پناهگاه امام حسین(ع) هموارتر و آسان‌تر است.

ملاحظه می‌فرمائید که این فرمایشات زیبا، تحلیل و برداشت علامه شیخ جعفر شوشتری (رض) است، امّا نقل جمله‌ای که در اول این بحث آمد به عنوان حدیث مأثور از اهل بیت (ع) وارد نیست و نیاز به سندیت دارد و محققان دارالحدیث آن را کشف نکردند.

*سخنی از امام خمینی(ره) در پاسداشت نهضت امام حسین(ع)

پر واضح است که بقای اسلام به برکت خون مقدس حضرت سیدالشهداء (ع) بوده است و امام خمینی مکرراً بر این موضوع تأکید داشتند و فرمودند: «اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود بعثت و زحمات جان‌فرسای نبی اکرم(ص) را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند. ابوسفیانیان می‌خواستند قلم سرخ بر کتاب وحی بکشند و یزید، یادگار عصر تاریک بت پرستی، به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی امید داشت اساس اسلام را برچیند و با شعار صریح «لا خبرجاء و لا وحی نزل» بنیاد حکومت الهی را بر کند. اگر عاشورا نبود نمی دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می‌آمد، لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهایی بخش و قرآن هدایت را جاوید نگه دارد و حسین‌بن‌علی علیه‌السلام، این عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیدت خویش و امت عظیم پیامبر اکرم نماید تا در امتداد تاریخ خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و ره‌آوردهای آن پاسداری نماید.

کربلا را زنده نگهدارید و نام مبارک حضرت سید الشهداء را زنده نگه دارید که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می شود».

سخن در این مقال بسیار است، امّا به همین مقدار بسنده می‌کنیم و برای همه زائران اربعین آرزوی قبولی اعمال و زیارات را داریم و بازگشت آن‌ها به اوطانشان را با صحت و عافیت از درگاه الهی مسئلت می‌نمائیم.

ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان
نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.