بازدید رئیس جامعه مدرسین از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم

آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم بازدید کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازدید رئیس جامعه مدرسین از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم
شناسه : 73093 | انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایکنای قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رو گذشته ۱۸ مردادماه، از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم بازدید کرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بخش‌های مختلف مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری، از جمله کلینیک زنان، کلینیک مردان، آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه جنین شناسی، اتاق عمل IVF، اتاق عمل IUI، بانک جنین، تخمک و اسپرم، بانک خون بند ناف و همچنین از فعالیت گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم بازدید کرد.

*معرفی بخش‌های مختلف مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم

در این بازدید لیلا ناصرپور، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم به معرفی بخش‌های مختلف مرکز درمان و پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل و فعالیت‌ها، ابتکارات و نوآوری‌های علمی صورت گرفته در این بخش‌ها پرداخت.

وی به زمینه‌های همکاری با سایر مراکز علمی کشور از جمله انجام طرح‌های پژوهشی پایه، کاربردی و درمانی در زمینه فناوری‌های نوین زیستی و «تولید مثل و سرطان»، پیگیری انجام طرح‌های پژوهشی تا پایان مرحله نهایی، بررسی و شناسایی و کمک به رفع نیازهای پژوهشی بخش‌های تشخیصی و درمانی در زمینه فناوری‌های نوین اشاره کرد.

ناصرپور یکی از مسائل مطرح شده را مشکلات مالی زوجین برای درمان بیان کرد و ادامه داد: افرادی که در تامین هزینه درمان دچار مشکلات هستند، جهت اخذ تسهیلات به خیرین و یا بانک های طرف قرارداد جهت دریافت وام‌های بدون سود معرفی می شوند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی قم بیان کرد: در دوسال اخیر سعی شده تا تمامی خدمات در حوزه های مختلف درمان ناباروری، ازجمله عمل‌های آی وی اف، درمان دارویی، هیتروسکوپی و عمل‌های مردان در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم انجام شود تا مراجعین به مرکز، مجبور نباشند برای برخی عمل‌ها حین پروسه درمان، به مراکز دیگری مراجعه کنند.

*نوآوری‌های پزشکی جهاددانشگاهی مایه سرافرازی ایرانیان است

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این بازدید با بیان اینکه جهاددانشگاهی محور دینی و فرهنگی و علمی بوده و امروز شاهد پیشرفت علم درمانی در این مرکز بودیم، گفت: از سال ۱۳۵۹ که جهاد دانشگاهی شکل گرفته روز به روز شاهد نوآوری، پیشرفت، ابتکار و خلاقیت در عرصه‌های مختلف در این نهاد بودیم. این نهاد به اندازه‌ای اهمیت دارد که باید همزاد با انقلاب شکل می‌گرفت اما امروز در شرایط مطلوبی قرار داریم و اقدامات جهاددانشگاهی باعث افتخار و سرافرازی همه ایرانیان باشد. 

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم بیش از ۸۰ باز از علم سخن گفتند و قرآن بیشترین اهتمام را به علم دارد به عنوان مثال در آیه ۱۱ سوره مجادله می‌فرماید: «وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ: خداوند مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است.»

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دانش در هر عصری متفاوت است و متناسب با پیشرفت‌های روز باید پیشرفت کنیم، گفت: تلاش دانشمندان جوان در علوم جدید سبب بالندگی کشور در سطح جهان می‌شوند و با توجه به رشد قابل توجه در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی، دانشمندان و تیم جوان این مرکز نیز مایه افتخار ما هستند.

حسینی بوشهری گفت: بنده در ملاقات مسئولان و سران کشورهای دیگر، نوآوری‌های پزشکی را به عنوان هدیه برای سایر کشورها مطرح می‌کنم، امروزه با وجود بی‌مهری دنیای استکبار، به برکت مدیران و دانشمندان جوان و مدیران متعهد و با انگیزه، ایران اسلامی پله‌های ترقی علم و دانش را جلوتر طی می‌کند.

وی با بیان اینکه علم قدرت‌آور است و منطق علم‌ منطق اقتدار است، تصریح کرد: : امروز دانشمندان بزرگی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی دست به تولید آثار گران‌بهایی می‌زنند و به چرخه تولید علم و دانش، سرعت می‌بخشند؛ درمان ناباروری اقدام مهمی است که در کشور اتفاق افتاده است و فرهیختگان، دانشگاهیان و حوزویان باید تعیین موضوع و حکم موضوع در مباحث درمان ناباروری داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دین ما بن‌بست ندارد و در مباحث درمان ناباروری اگر مانعی وجود دارد باید راهی اندیشید که با آموزه‌های اسلام منافات نداشته باشد تا گره گشای مردم‌متدین و همه جهانیان باشد.

رونمایی از پوستر همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» 

در حاشیه بازدید آیت‌الله حسینی بوشهری از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم، از پوستر همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» رونمایی شد.

   

محمد حیدری، رئیس جهاد دانشگاهی قم در مراسم رونمایی پوستر این همایش اظهار کرد: همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری ضمن یادبود جهادگر فقید، زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی (یکی از سرآمدان ایمان و امید در کشور) به بررسی استنباط‌های فقهی و چالش‌های قانونی و اخلاقی این شیوه‌های جدید می‌پردازد. از این‌رو برآن شدیم تا گامی در راستای هم‌اندیشی نخبگان علوم مختلف با هدف ایجاد بستر مناسب جهت کمک به حل چالش‌ها، ارائه راهکارها، تحقیق و بررسی در خصوص مسائل اخلاقی، فقهی و حقوقی و در زمینه درمان ناباروری و مسائل پیرامونی آن برداریم.

وی ادامه داد:  از جمله جدیدترین و بروزترین روش‌های درمانی، استفاده از شیوه‌بهای متعدد و مختلف از قبیل تزریق جنین با تخمک بیگانه به زوجه، انتقال رویان یا جنین و رحم جایگزین می‌باشد. از آنجا که روش‌های مذکور دارای ابعاد متنوع اخلاقی، فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، روانشناختی و غیره می‌باشد؛ پرسش‌هایی را در جامعه حوزوی، علمی و دانشگاهی و نیز در بین آحاد جامعه مسلمان به‌وجود آورده است.

رئیس جهاد دانشگاهی قم افزود: گسترش هم‌افزایی علمی در میان اندیشمندان علوم مختلف (میان رشته‌ای) با هدف پاسخ به مسائل جدید در حوزه درمان ناباروری، بررسی آرای اندیشمندان علوم مختلف در زمینه حل چالش‌های پیشرفت درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن، بررسی ابعاد مختلف درمان ناباروری با رویکرد جوانی جمعیت، ترویج پژوهش‌های بنیادین در حوزه درمان ناباروری از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

حیدری با اشاره به اینکه بررسی ابعاد اخلاقی، فقهی و حقوقی اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین بخش های این همایش است، گفت: توارث،  نسب،  محرمیت،  نفقه،  ولایت، مسئولیت مدنی، حقوق مادر جانشین، حقوق و تعهدات والدین جنین، دو مادری، نکاح، حضانت و نگهداری و حمایت از زوج نابارور از جمله محورهایی است که در این همایش بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این همایش نشست‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: بحران ناباروری، پیامدهای روانشناختی – اجتماعی ناباروری، تاثیر جامعه و فرهنگ بر درمان ناباروری، چالش‌های فردی زنان و مردان نابارور،  بررسی آراء فقها پیرامون درمان ناباروری،  چالش‌های حقوقی اخلاقی اهدای گامت، جنین بیگانه و رحم اجاره‌ای، بررسی اخلاقی رازداری در اهدای گامت و جنین، معیارهای اخلاقی و حقوقی در پذیرش مردان و زنان متقاضی درمان ناباروری، بررسی فقهی و حقوقی قراردادهای درمان ناباروری و بررسی قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی از جمله محورهای نشست‌های تخصصی پیش از این همایش است.

یادآور می‌شود، پژوهشگران، اساتید، جهادگران، پزشکان، کارشناسان رسمی دادگستری، کانون وکلا، مراکز حوزوی و قوای سه گانه  می‌توانند برای ثبت نام در پیش نشست‌های این همایش و کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به آدرس www.hamrasava.ir مراجعه کنند و یا با ایمیل hamrasava@acecr.ac.ir ارتباط گرفته یا با شماره‌های ۰۲۵۳۲۱۰۴۳۱۵ و  ۰۹۲۱۱۹۶۱۰۷۶ تماس بگیرند.

نوشته های مشابه
طرح جامع شهرک سوم پرنیان قم ابلاغ شد
نجات جان مادر باردار قمی
ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری
طلب ۶ هزار میلیاردی شهرداری قم از نهادهای دولتی
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
همکاری مستقیم ۱۰ سازمان شهرداری قم با آموزش و پرورش استان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.