بررسی «فوت و فان» عباس احمدی در قم

کتاب «فوت و فان» نوشته عباس احمدی با حضور جمعی از طنزپردازان در پنجمین نشست «کتاب شهر» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بررسی «فوت و فان» عباس احمدی در قم
شناسه : 71902 | انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، کتاب «فوت و فان» نوشته عباس احمدی با حضور اسماعیل امینی شاعر و پروهشگر طنز و جمعی از طنزپردازان استان قم در قالب پنجمین نشست «کتاب شهر» مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در ابتدای این نشست که به گفت‌وگو درباره طنز و نقد جدیدترین اثر عباس احمدی اختصاص یافت، محمدجواد شرافت در جایگاه مجری کارشناس به معرفی «فوت و فان»‌ پرداخت و نام،‌ طراحی جلد و متن کاربردی کتاب را از جمله مزایای این اثر دانست و در مقایسه با دیگر کتاب‌های آموزشی در حوزه شعر و طنز آن را کاربردی ارزیابی کرد و استفاده از اشعار متنوع هنرمندان متاخر را از نقاط قوت کتاب دانست.

*«فوت و فان» اثری کاربردی

اسماعیل امینی شاعر و پروهشگر طنز نیز ضمن ارائه کلیاتی درباره طنز، تعریف‌های مختلف از طنز از جمله تعریف ارائه شده در این کتاب را کامل ندانست و ارائه تعریفی جامع از طنز را کار سختی دانست. او «ناسازگاری‌های موقعیتی در زبان و بیان» را به عنوان تعریف خود از طنز مکتوب ارائه کرد.

وی در بررسی کتاب «فوت و فان» نیز آن را محصول پرباری از تجربیات نویسنده دانست و نوشتن این کتاب را نوعی انتقال تجربه توصیف کرد که همین باعث شده «فوت و فان» کاربردی و ویژه شود.

امینی همچنین به برخی ایرادات تایپی و ویراستاری این کتاب اشاره کرد و جایگزینی بعضی کلمات را توسط ویراستار با متن نویسنده ناصواب دانست.

علاوه بر اسماعیل امینی دیگر طنزپردازان حاضر در جلسه نقطه نظراتشان را ارائه کردند. از جمله دکتر منصوره رضایی که نام، فهرست‌بندی و متن متفاوت و طنزگونه کتاب که آن را از نمونه‌های مشابه‌ش متفاوت کرده از نقاط قوت کتاب دانست و ابراز کرد که بهتر بود از اشعار قدما بیشتر بهره برده می‌شد.

همچنین محمد حسین مهدویان نیز سیر سیستماتیک کتاب را از نقاط قوت و ارجاعات کم در پاورقی را از نقاط ضعف آن دانست.

*تقویت منابع آموزشی طنز مکتوب

عباس احمدی نویسنده اثر در شرحی بر تهیه کتاب «فوت و فان»، ‌محدودیت‌هایی که ممیزی به آن تحمیل کرده را باعث حذف بخشی از آثار و شعرهای خوب کتاب دانست.

وی خاطر نشان کرد که این کتاب به سفارش حوزه هنری استان قم نوشته شد اما مراحل آماده‌سازی تا انتشار آن ۴ سال به طول انجامید.

این طنزپرداز هدف خود برای نوشتن این کتاب را کمبود منابع آموزشی در حوزه طنز مکتوب دانست و در انتخاب اشعار خاطر نشان کرد که گاهی اگر در داوری جشنواره‌ای با اثر خوبی مواجه شده از آن در متن این کتاب استفاده کرده است.

وی همچنین تشریح کرد که ترجیح داده توضیحات و ارجاعات در پایان کتاب بیاید تا پاورقی و با این کار موجب شلوغی متن نشود.

کتاب «فوت و فان» توسط انتشارات سوره مهر منتشر و با ۲۷۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۵ هزار تومان عرضه شده است.

خاطرنشان می‌شود پنجمین نشست «کتاب شهر» به همت حوزه هنری استان قم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم برگزار شد.

در این نشست‌ها، کتاب و آثار جدید یکی از نویسندگان و یا شاعران استان قم معرفی می‌شود و توسط کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و  و شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است.

در نشست‌های پیشین «کتاب شهر»، کتاب‌های «باغ حاج علی» (خاطرات حاج مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس) نوشته «نوید نوروزی» از انتشارات «مرز و بوم»، «پرواز اسب سفید» نوشته «سیده عذرا موسوی» از انتشارات «بِه‌نشر» (آستان قدس رضوی)، کتاب «حداقل» مجموعه شعر حسین عباسپور از انتشارات «سوره مهر» و مجموعه شعر «شبانماه» سروده فاطمه عارف‌نژاد معرفی شده‌اند.  

 

بررسی «فوت و فان» عباس احمدی در قم

نوشته های مشابه
حضور انتشارات «خادم الرضا» در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
هوشمندسازی ۱۰ تقاطع همسطح در قم
«گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
طرح ۴۰۰ هکتاری پیرامون حرم حضرت معصومه(س) تدوین می‌شود
تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم
ظاهر و باطن مسئولان یکسان باشد/ همه برای آبادانی شهر تلاش کنند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.