برگزاری نکوداشت «محمود پوروهاب» در قم

آیین نکوداشت «محمود پوروهاب» پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در شهر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری نکوداشت «محمود پوروهاب» در قم
شناسه : 71782 | انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایبنا، آیین نکوداشت «محمود پوروهاب» پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده در این مراسم بیان کرد: از دهه ۶۰ امکانات خاصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. فقط یک انجمن خوشنویسی در قم وجود داشت. وقتی به ۳۰ سال قبل برمی‌گردم در این زمینه هیچ نبود اما با تلاش و همت و استقامت دوستانی که در مجموعه‌ای به نام «سلام بچه‌ها» جمع شده بودند این کار را رقم زدند. دوره ۸۰ دوره طلایی سلام بچه‌ها بود. دوره طلایی مردان طلایی هم می‌خواهد و این مردان طلایی توانستند قم را قطب دوم ادبیات کودک و نوجوان کنند.
 
وی افزود: این اتفاق با تلاش، خون دل خوردن و پشتکار به دست آمد  و یکی از آن مردان طلایی که با همت وعشق کار می‌کرد جناب استاد پوروهاب بود. او مرد طلایی آن دوران بود.
 
حسن‌زاده تصریح کرد: ارشاد یک جایزه کتاب فصل در تهران برگزار می‌کرد. با اینکه نویسندگان بزرگی در آن فصل شرکت کرده بودند، اما داستان پوروهاب برنده کتاب فصل شد.
 
این نویسنده افزود: در یکی از دوره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی مردان طلایی که در «سلام بچه‌ها» بودند کتاب‌هاشان تا مرحله نهایی کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش کودک و نوجوان رفت و یکی از دوستان برنده کتاب سال جمهوری اسلامی شد. این کتاب که برنده شد در جشنواره کتاب «سلام بچه‌ها» هم برنده شد. این‌ها با تلاش مردان طلایی قم رقم خورد.
 
وی تاکید کرد: از کارهای مهمی که این دوستان انجام دادند شاعرپروری بود. آن زمان پوروهاب دست خیلی‌ها را گرفت که امروز شاعران قدری هستند. امیدوارم همیشه استاد پوروهاب مثل الان بدرخشد و آثار خوبی بیافریند.

محمود پوروهاب نیز در بخشی از این برنامه، گفت: من از سال ۶۸ به ملاحظه دعوتی که از من شد به «سلام بچه‌ها» رفتم. بنده خیلی علاقه نداشتم. یکی دو ماه آنجا رفتم، در آنجا من با ادبیات کودک و نوجوان آشنا شدم. تحول شگرفی ایجاد شد و من به ادبیات کودک و نوجوان علاقه شدم. این تحول ناگهانی نبود و همراه همراه با آگاهی بود.
 
این استاد پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان، افزود: من یک احساس وظیفه و مسئولیت کردم و کار ادبیات بزرگسال را کنار گذاشتم و به ادبیات کودک روی آوردم. بچه‌ها مثل نهال‌های کوچکی هستند که به مراقبت نیاز دارند و ما اگر آنها را تربیت نکنیم فردا درختان پرثمری نخواهند بود.
 
پوروهاب یادآور شد: تولستوی می‌گوید نوشتن برای کودک از شریف‌ترین کارهاست. من می‌گویم از ظریف‌ترین و سخت‌ترین کارهاست و کسانی که برای کودکان می‌نویسند ایثارگر هستند.

خاطرنشان می‌شود محمود پوروهاب، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان از سال ۱۳۶۹ وارد این عرصه شد. از وی که با بیشتر نشریات کودک و نوجوان همکاری داشته، تاکنون کتاب‌های زیادی در قالب‌های داستان مذهبی، شعر، زندگی‌نامه و تحقیق منتشر شده است. ازجمله آثار مشهور این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به کتاب‌های «از اَحد تا اُحد»، «آواز‌های روشن»، «شعرهای رودخانه»، «صدای زلال بلال»، «امام گل‌ها»، «پر از بوی گلابی» و «مردی که اسرار سرزمین‌ها را می‌دانست» اشاره کرد.

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
تقدیر از شهردار قم به‌پاس ۲۱ سال تلاش اثرگذار در مدیریت شهری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.