برگزاری آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم

آیین اختتامیه نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی یاوران حضرت مهدی (عج) جمکران برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم
شناسه : 71772 | انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایبنا، آیین اختتامیه نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» عصر جمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مسعود معینی‌پور، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی و ادبی در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) جمکران برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت کار برای ادبیات کودک و نوجوان، گفت: درباره اهمیت و ارزش کار برای کودک و نوجوان و تولید ادبی برای این دوره سنی لازم نیست سخن بگویم، شاید لازم باشد درباره وضعیت اکنون و نگاه به آینده صحبت کنیم.
 
احمدوند تصریح کرد: از ابتدای دهه ۴۰ نهادهای مرتبط با کودک شکل گرفتند و کانون پرورش فکری سال ۴۳ تشکیل شد و شروع فعالیت‌های کار کودک از همین زمان در کشور ما رقم خورده است اما ناشر تخصصی کودک نداشتیم و اندک شمار بود. در دهه ۵۰ تعدادی از نشریات به صورت مختصر شکل گرفتند اما تولید جدی ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب با نشریات نویسنده‌ها و شکل‌گیری کار تخصصی کودک جدی شد. دهه ۶۰ دهه درخشانی از این حیث است. نشریات موثری فعالیت کردند و آثاری منتشر شد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در نشریات کودک نوجوان نداریم، یا تعطیل شده‌اند یا وضعیت مطلوبی ندارند. نشریات تخصصی که کانون منتشر می‌کرد و نشریات دیگری مثل سلام بچه‌ها و غیره در دوره‌های کوتاه و بلند مدت اثر جدی در روند رشد ادبیات کودک نوجوان داشتند.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: اکنون وضعیت ما در تولید نقد ادبی چندان مطلوب نیست. بحث تخصصی درباره کتاب کودک به صورت مکتوب شکل نمی‌گیرد  و لازم است فضای نظری برای کتاب کودک شکل بگیرد.
 
این مسئول فرهنگی یادآور شد: کاری که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز شده برای توجه به موضوع ادبیات کودک در بحث آموزش مهم است. حتماً باید حوزه پشتیبانی در حوزه نقد ادبیات، برگزاری جلسات، معرفی تازه‌های کتاب و تجلیل از پیشکسوتان ادامه پیدا کند. امیدوارم با همت خانه کتاب امسال ما در همه استان‌های کشور دوره‌های آموزشی شبیه به دوره آموزشی «قاصدک» داشته باشم.
 
احمدوند اضافه کرد: در سال جاری اولین دوره جایزه ملی کتاب کودک رقم می‌خورد. توجه به تشکل‌های کتاب کودک مورد توجه معاونت فرهنگی است که امیدوارم رخ بدهد. تلاش برای ترجمه آثار کودک و حضور در بازار بین‌المللی از رویکرد جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است.

آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم برگزار می‌شود

در ادامه این مراسم، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: خدا را شاکریم از این اتفاقی که در جوار مسجد جمکران افتاد و در این عصر از محضر امام زمان (عج)درخواست می‌کنیم که برای استمرار این برنامه، مهر تایید را مرحمت کند.
 
وی بیان کرد: حوزه آموزش کودکان و نوجوان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در نمایشگاه کتاب اخیر موضوعی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت نیز مسئله تالیف بود.
 
رمضانی گفت: ۱۹ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان هر ساله منتشر  می‌شود که شامل حدود ۱۲ هزار مورد تالیف و ۷ هزار مورد ترجمه است. البته در رده ادبیات کودک و نوجوان، نرخ تجدید چاپ بیشتر از چاپ اول است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تأکید کرد: همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند مطلع هستند که ما مورد هجوم آثار ترجمه‌ای هستیم که در این راستا تربیت افرادی که بتوانند به عنوان نویسنده و شاعر در مقابل این آثار ترجمه بایستند مورد توجه ما قرار دارد.
 
رمضانی اضافه کرد: ملاک انتخاب ما در دوره‌های بعدی  غنای آثار شرکت کنندگان  در دوره حاضر است و برگزیدگان می‌توانند در دوره‌های بالاتر حضور پیدا کنند.
 
وی عنوان کرد: در این دوره شاهد افتتاح دفتر کودک و نوجوان خانه کتاب بودیم و موضوع تربیت نویسنده و  بررسی آمار تولید حوزه کتاب کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از همه دست اندرکاران و  افرادی که از ۲۲ استان کشور در این دوره آموزشی حضور داشتند تشکر و قدردانی کرد.

آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم برگزار می‌شود

سخنران بعدی این مراسم، سیداحمد میرزاده دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» با ایراد بیانیه این دوره آموزشی، گفت: آنگاه که ژرف‌ترین اندیشه‌ها و عالی‌ترین عواطف انسانی با زیبایی درآمیزند و در زبان جلوه‌گر ‌شوند ادبیات پدید می آید. از این روست که ادبیات را اصلی‌ترین رکن هنرهای زیبا دانسته‌اند.

وی افزود: اگر ادبیات را ترجمان سیمای فرهنگی و انسانی یک جامعه بدانیم ادبیات کودک و نوجوان نه تنها آیینه امروز که بیانگر دور نما و چشم انداز آینده هر جامعه است‌ چرا که هم به نیاز هنری بخشی مهم از جامعه امروز پاسخ می‌دهد و هم بر آینده جامعه اثر گذار است‌.

میرزاده تصریح کرد: آموزش در حوزه خلاقیت‌های ادبی یکی از خلاءهای جدی حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و این کمبود در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور که بی‌شک از استعدادهای نشکفته سرشارند چشمگیرتر است‌. برگزاری نخستین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک با عنوان «قاصدک» از سوی معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران گام اولیه‌ای است که در این راستا برداشته شده است.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» بیان کرد: «قاصدک» با انتخاب مدرسانی خوشنام و توانمند که هم خود تجربه آفرینش آثار ممتاز و ماندگار و هم پیشینه طولاتی تدریس و آموزش کارگاهی به هنر آموزان را در کارنامه خود داشتند، نخستین فراخوان خود را در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد و همزمان برای جذب و گزینش هنرآموزان مستعد از همفکری و همکاری برخی نهادهای فرهنگی مجرب از جمله ادارات کل ارشاد در استان‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه شهرستان ادب و دفتر نشر فرهنگ اسلامی بهره برد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام مهلت، تمامی آثار رسیده از سوی شورایی متشکل از سه نفر از کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان بررسی شد. در این مرحله آثار فاقد خلاقیت یا دارای ضعف بنیادین ریزش کردند. همچنین در این مرحله برخی آثار ارزشمند که جوهره آن بزرگسالانه بود کنار نهاده شدند. بدین ترتیب با بررسی آثار۳۲۰ هنرآموز شرکت کننده، ۹۲ نفر شامل ۵۲ داستان‌نویس و ۴۰ شاعر از ۲۲ استان کشور به عنوان افراد مستعد و برتر شناخته شدند که از سوی دبیرخانه «قاصدک» دعوت به عمل آمد.

میرزاده بیان کرد: امید است دستاوردهای این دوره، گامی موثر در پیشبرد ادبیات کودک در سطح ملی و یاریگر آینده‌ای روشن‌تر برای ادببات خلاق کودک و نوجوان باشد.

آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم برگزار می‌شود

فرهاد فلاح معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز در سخنانی، اظهار کرد: آنچه بسیار جدی و ضروری به نظر می‌رسد تربیت نسل نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به ویژه نویسندگان جوان است.
 
وی بیان کرد: موضوعی که قبلاً در قم اتفاق افتاده است و لازم است قم به روزهای اوج خود برای تربیت افراد که در حوزه کودک قلم می‌زنند، برگردد. ما به شدت به این موضوع نیاز داریم و قم افراد صاحب قلم متعهد تربیت می‌کند. قم زمینه شکل‌دهی به این موضوع را دارد و هرچه در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم کم است. باید به سمت تولید آثار فاخر به سبک ایرانی – اسلامی حرکت کنیم.
 
فلاح توضیح داد: کانون این موضوع را در سرلوحه کار قرار داده است در این زمینه در کانون وجود دارد که برای تربیت نویسنده متعهد نسل جوان همکاری لازم را انجام دهد.
 
معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، تصریح کرد: ما اکنون ۳ هزار نوجوان تربیت یافته در حوزه شعر و داستان داریم و برخی آثارشان به مرحله تولید و چاپ کتاب رسیده است و ما به زودی از باشگاه نخبگان نویسندگان جوان شعر و داستان رونمایی خواهیم کرد.
 
این مسئول فرهنگی اضافه کرد: آنچه امروز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد انتظار است، آموزش به نسل جوان است و بعد باید به صدور آثار در عرضه بین‌المللی اهتمام جدی صورت بگیرد.
 
وی یادآور شد: فکر می‌کنم خیلی از آثار در قم حبس می‌شوند و امکان عرضه در سطح بین‌المللی  را پیدا نمی‌کنند. در آخرین دیداری که با آقای پوروهاب داشتم درباره همین موضوع صحبت کردیم که چه آثاری را می‌توانیم در سطح بین‌المللی منتشر کنیم.

آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم برگزار می‌شود
در بخش دیگری از این برنامه مسعود معینی‌پور، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بیان کرد: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان یک نسل پربرکت در قم وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: دنیای نشریات دنیایی است که هزینه دارد اما برای ادامه کار بحران اصلی، بحران توزیع است. از آقای احمدوند وآقای رمضانی خواهش داریم تامل جدی در بحث توزیع داشته باشند .
 
معینی‌پور تصریح کرد: بحران توزیع پر هزینه است و رقبای ما خیلی وضعشان در این حوزه توزیع خوب است. باید یک سامانه راه بیفتد و کل ادبیات داستان کودک و نوجوان آنجا تجمیع شود. بحران توزیع  از این طریق حل شدنی است.
 
وی ادامه داد: نکته دوم در باب حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان این است که قالب‌های قدیمی جوابگو نیست. باید به سمت قالب‌های جدید مثل فیلمنامه برویم که آثار انیمیشن تولید کنیم تا کودک بتواند با موضوع ارتباط بگیرد.
 
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، یادآور شد: هزینه مجلات تعاملی بالاست اما با ظرفیت‌هایی که وجود دارد از اساتید خواهش می‌کنم حرکتی به سمت نوشتن فیلمنامه و زیر ساخت انیمیشن به وجود بیاورند تا کارهای تعاملی ایجاد کنیم.

آیین اختتامیه دوره ادبی «قاصدک» در قم برگزار می‌شود

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
تقدیر از شهردار قم به‌پاس ۲۱ سال تلاش اثرگذار در مدیریت شهری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.