آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه برگزار شد
شناسه : 69710 | انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، همزمان با شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد، نخستین جلسه از سلسه نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه برگزار شد.

در این مراسم که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و مشارکت نهادهای فرهنگی و حوزوی استان تشکیل شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ملکا، ابوالقاسم مقیمی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و جمعی از طلاب و اهالی فرهنگ و هنر استان حضور داشتند.

علی بیطرفان فیلمساز پیشکسوت، علی اصغر نظری حائل مدیرعامل انجمن خوشنویسان استان، سید محمدحسین هاشمی مدیرعامل خانه سینمای مستند قم، مرتضی عقیقی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، محمدرضا شاه‌مردی و مهدی ملاک از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

*بهره‌مندی اداره ارشاد قم از پشتوانه فکری و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن کریم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مهمانان این آیین خیرمقدم گفت و در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در دوره جدید فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهره‌مندی از پشتوانه فکری و فرهنگی و فلسفی در حوزه‌های علمیه و روحانیت معظم و طلاب جلیل‌القدر است.

وی تصریح کرد: سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد فرصت مناسبی بود تا سلسله نشست‌های شب‌های حوزه را آغاز کنیم و گام بلند دیگری را در حوزه فرهنگ و اندیشه برداریم.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

*روایت نویسنده حوزه از واقعه فیضیه

در ادامه، حجت‌الاسلام جواد محدثی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه به روایت خاطرات خود از واقعه حمله به مدرسیه فیضیه در سال ۱۳۴۲ و قیام خونین ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: بنده در روز دوم فروردین ۱۳۴۲ یازده ساله بودم و به همراه پدرم برای حضور در مجلس عزای امام صادق(ع) که از سوی مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی برپا شده بود، در مدرسه فیضیه حضور پیدا کردیم.

وی افزود: آن روز با توجه به تعطیلی ایام نوروز و حضور زائران در قم، جمعیت قابل توجهی در مدرسه فیضیه حضور داشت و ما نیز مستمع سخنان حجت‌الاسلام انصاری واعظ مراسم بودیم که ناگاه عده‌ای شروع به فرستادن صلوات کردند تا نظم مراسم را مختل کنند و هر چه واعظ مراسم از آنها خواست سکوت را رعایت کنند، آنها به کار خود ادامه دادند.

این نویسنده حوزوی تصریح کرد: در ادامه اوضاع متشنج و درگیری از اطراف کتابخانه شروع شد و عده‌ای بلند شدند و دعوا راه انداختند و مجلس را برهم زدند، در این میان جمعیت زیادی از فیضیه بیرون رفتند و عده‌ای مثل بنده و پدرم نیز به داخل حجره‌ها پناه بردیم.

محدثی تصریح کرد: مدتی بعد در شرایطی که تصور می‌کردیم، اوضاع آرام شده ناگهان مشاهده کردم جمیعتی از پشت‌بام مسافرخانه‌ها در حال ورود به طبقه دوم فیضیه هستند و نرده‌های آجری را تخریب و آجرها را به سمت طلاب پرتاب می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین از درختان کاج مدرسه فیضیه بالا می‌رفتند و شاخه‌ها را جدا می‌کردند و به جان طلبه‌ها می‌افتادند.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

این پژوهشگر حوزه تصریح کرد: در ادامه به سراغ حجره به حجره مدرسه فیضیه آمدند و شیشه‌ها را شکستند و طلبه‌ها را از داخل حجره‌ها به بیرون می‌انداختند و عده‌ای چماقدار و چوب به دست، طلبه‌ها را کتک می‌زدند و می‌گفتند بگویید جاوید شاه!

محدثی افزود: بنده به همراه پدر و تعدادی از طلبه‌ها در پستو حجره پنهان شدیم و تلاش کردیم جان سالم به در ببریم. بعد از مدتی که این اراذل و اوباش رژیم پهلوی از مدرسه فیضیه خارج شدند، صحن حیاط فیضیه مملؤ از آجر و چوب و چماق و نعلین و … بود و تعدادی طلبه مجروح و کتک خورده در روبه‌روی ورودی دارالشفاء درخواست کمک داشتند.

وی تصریح کرد: وقتی به همراه پدر به منزل رفتیم، داماد خانواده ما نیز که طلبه جوانی بود و در مدرسه فیضیه حضور داشت، بر اثر پنجه بوکس مزدوران رژیم مجروح شده بود.

این نویسنده حوزوی یادآوردشد: دوسه روز بعد، دوباره به فیضیه سر زدیم و از راه پله‌ها به سمت طبقه دوم رفتیم، حجره سالمی وجود نداشت و شیشه‌ها شکسته و کتاب‌ها و وسایل طلاب را بیرون ریخته بودند و خون‌های خشک شده روی آجرها نقش بسته بود. 

محدثی تصریح کرد: چند روز بعد با توجه به ابعاد منفی این حرکت ددمنشانه مزدوران پهلوی، برای اینکه رد پایی از جنایت آنها باقی نماند، فیضیه را برای چند روز بستند و شستند و جارو کردند تا آثار جنایت خود را از بین ببرند.

وی در ادامه به نقل خاطره‌ای از واقعه ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: بنده در آن ایام در مدرسه «صنیع‌الدوله» درس می‌خواندم و از آنجا که صدای تیراندازی به گوش می‌رسید، مدرسه را زودتر تعطیل کردند و به همراه خواهرم به منزل بازگشتیم.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: منزل ما در محله «قم نو» بود و صدای تیراندازی به مردم در حوالی کوچه آبشار و پل آهنچی، شیشه‌های منزل ما را به لرزه درمی‌آورد و چادر مادرم نیز در مسیر بازگشت به منزل پاره شده بود و زیر گلویش را یکی از سربازان رژیم با قنداق تفنگ زخمی کرده بود و واقعا شهر در آن روز یک وضعیت جنگی داشت.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد جواد شرافت و سید احمد علوی به شعرخوانی با موضوع رحلت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد پرداختند.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

*قدرت طاغوت در مدرسه فیضیه شکسته شد

سخنران پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ملکا تولیت مدرسه فیضیه بود. وی در ابتدای سخنان خود از تلاش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برپایی این مراسم قدردانی کرد و گفت: مرحوم امام خمینی(ره) به گردن همه آزادگان جهان و ملت ما حق دارد و برپایی چنین مراسم‌هایی با هدف بزرگداشت امام راحل و شهدای انقلاب، اقدامی شایسته است.

تولیت مدرسه فیضیه به نقش پررنگ این مدرسه علمیه در پرورش عالمان دین اشاره کرد و گفت: مدرسه فیضیه یکی از مدارس منحصر به فرد در جهان اسلام است که مرکز پرورش عالمان، محدثان، فقیهان و دانشمندان تاریخ تشیع بوده و خواهد بود.

ملکا به نقش مهم و تاریخی هجرت حضرت معصومه(س) به قم اشاره کرد و گفت: یکی از برکات حضور کریمه اهل‌بیت(س) در قم، شکل‌گیری حوزه‌های علمیه بود و مدرسه فیضیه نیز که در جوار بارگاه ملکوتی بانوی کرامت قرار دارد، به مرکز نشر علوم دین در جهان تبدیل شد.

وی در ادامه به بیان خاطرات خود از روز ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ پرداخت و گفت: در دهه اول محرم، مراسم روضه‌خوانی با سخنرانی حجت‌الاسلام مروارید در منزل امام خمینی(ره) برپا می‌شد و بنده به دلیل علاقه مفرطی که به ایشان داشتم، تلاش می‌کردم در این مراسم‌ها حضور داشته باشم و رو‌به‌روی امام بنشینم و ایشان را تماشا کنم.

این استاد حوزه علمیه افزود: از روز پنجم محرم اعلام شد که امام خمینی(ره) در عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه سخنرانی مهمی خواهند داشت و با وجود اینکه در آن روز دستگاه‌های تبلیغاتی و ابزار ارتباطی نبود، مردم به یکدیگر اطلاع دادند و جمعیت بسیاری از ساعت ۱۴ ظهر روز عاشورا در حیاط مدرسه فیضیه آماده شنیدن سخنان امام خمینی(ره) شد.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

ملکا یادآور شد: امام خمینی(ره) حدود سال ۱۶:۳۰ از درب آستانه وارد فیضیه شد و با وجود اینکه حدود دوماه‌ونیم قبل واقعه فیضیه رقم خورده بود، مردم بدون ترس و واهمه حضور داشتند و با سلام و صلوات به استقبال سخنان امام رفتند.

وی تصریح کرد: امام نطق تاریخی خود را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود در همین مراسم ایراد کرد و در همین سخنرانی بود که با صدای بلند خطاب به شاه، فرمود: «ای آقای شاه! من به تو نصیحت می کنم؛ دست بردار از این کارها، من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی همه شکر کنند.»

تولیت مدرسه فیضیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) در همان سخنرانی و در همین مدرسه فیضیه، قدرت شاه و طاغوت و حکام آمریکایی و اسرائیلی را شکست و آن‌قدر آن سخنرانی برای رژیم گران تمام شد که دستور دستگیری امام را دادند و بعد هم مردم در حمایت از امام راحل قیام ۱۵ خرداد را رقم زدند که مبدأ انقلاب اسلامی شد.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

در حاشیه این مراسم، استاد اصغر شریفی و محمد حسین عزیزی از هنرمندان خوشنویس استان قم به کتابت اشعار امام راحل پرداختند.

در بخش پایانی این مراسم نیز از پوستر سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان «شکوه سرو» رونمایی و حجره امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه با حضور تولیت این مدرسه علمیه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و جمعی از حاضرین در مراسم گلباران شد.

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

سلسله نشست‌های شب‌های حوزه با عنوان آیین «شکوه سرو» در مدرسه فیضیه قم

*گزارش تصویری «آیین سرو» را «اینجا» ببینید.

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
تقدیر از شهردار قم به‌پاس ۲۱ سال تلاش اثرگذار در مدیریت شهری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.