دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی قم در پاسخ به «شهر۲۰» خبر داد

جزئیات پرونده فوت یک شهروند قمی بر اثر تزریق آمپول نوروبیون

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی قم، جزئیات پرونده تأسف‌بار فوت یک مادر جوان بر اثر تزریق آمپول نوروبیون در یکی از درمانگاه‌های خصوصی قم را تشریح کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی پیگیر این اتفاق هستند و رأی هیئت بدوی در هفته آینده صادر می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جزئیات پرونده فوت یک شهروند قمی بر اثر تزریق آمپول نوروبیون
شناسه : 68648 | انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دکتر سید فروغی دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی قم در نشست خبری اعضای هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی قم در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص جزئیات حادثه تأسف‌بار فوت یک مادر جوان قمی بر اثر تریق آمپول نوروبیون در یکی از درمانگاه‌های خصوصی قم، گفت: این خانم حدوداً ۲۵ ساله به صورت ماهانه آمپول نوروبیون از داروخانه تهیه و در مرکز درمانی تزریق می‌کرده است.

وی تصریح کرد: این اتفاق تلخ در تزریق اخیر این خانم جوان رخ می‌دهد که بلافاصله بعد از تزریق عضلانی آمپول نوروبیون، دچار ارست (ایست قلبی) می‌شود و تلاش‌هایی هم که در درمانگاه انجام می‌گیرد متأسفانه نتیجه نمی‌دهد و این مادر جوان فوت می‌کند.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی قم افزود: حدود ۱۵ یا ۲۰ روز قبل پدر مرحومه شکایت خود را در دادسرا ثبت کرد و بلافاصله پرونده به جریان افتاد و اظهارات پزشک و پرستار و مسئول فنی به صورت مکتوب اخذ شد و پرونده هفته آینده به هیئت بدوی ارسال می‌شود.

فروغی از پیگیری ویژه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم برای روشن‌شدن دلیل این اتفاق خبر داد و گفت: این اتفاق به لحاظ پزشکی یک پدیده نادر بود، پوکه دارو نیز در سازمان غذا و دارو بررسی و مشخص شد مشکلی در دارو هم نبوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پرونده در حال بررسی و رسیدگی است و در هفته آینده حکم هیئت بدوی صادر می‌شود.

دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی قم افزود: دریافت آمپول نوروبیون بدون نسخه پزشک بوده و نسخه‌ای برای دریافت این دارو موجود نیست.

همچنین دکتر سید حسن عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی قم در خصوص این اتفاق تلخ، گفت: این خانم سالم بوده و بعد از افطار پیاده‌روی می‌رود و آمپول نوربیون را از داروخانه تهیه کرده و در مرکز درمانی به وی تزریق می‌شود.

وی افزود: همه ما از این حادثه تلخ بسیار متأسف شدیم که یک خانم جوان که بچه زیر یکسال هم دارد و خانواده ایشان هم جزو طایفه‌های شناخته شده شهر قم هستند، بر اثر چنین اتفاقی جان خود را از دست می‌دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم بر لزوم تقویت سطح سواد سلامت جامعه تأکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها به سادگی دارو تزریق نمی‌کنند، فقط در زمان بستری بودن تزریق انجام می‌شود و اگر بیمار نیاز به بستری ندارد، درمان خوراکی انجام می‌شود.

ادلی خاطرنشان کرد: متأسفانه در فرهنگ ما، مردم به تزریق دارو تمایل بیشتری دارند و حتی اگر همکاران ما هم نسبت به این موضوع مقاومت کنند، شهروندان از طریق دیگری اقدام می‌کنند که باید این فرهنگ اصلاح شود.

نوشته های مشابه
مهار آتش‌سوزی یک مجتمع مسکونی در پردیسان
«ژاو» در راه اسپانیا
تشریح برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت/ ضریح رأس‌الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود
تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
اتمام عملیات زیرسازی و بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • رها

    تاریخ : 25 - اردیبهشت - 1402

    چرا داروخانه بدون نسخه دارو داده ؟


    پاسخ

  • علی

    تاریخ : 25 - اردیبهشت - 1402

    ✅ (مقوله اطلاع رسانی یک رسالت حق مدارانه و عدالت جو و بی طرفانه است )

    ✍ سلام در خصوص پست های درج شده در کانال در خصوص تزریق نوروبیون و فوت یک شهروند قمی چند سوال مطرح است که امیدوارم مسئولین بعد از تحقیقات متقن به مردم شریف قم و سایر مردم توضیح دهند:
    🔸اولا ذکر شده تزریق به درخواست بیمار بوده !!
    🔹از آن جا که اساسا و قانونا هرگونه تزریق الزاما باید با نسخه و مهر داروخانه و دستور تجویز نحوه تزریق باشه و زیر نظر پزشک در مرکز درمانی یا مطب انجام شود.چگونه و چرا این تزریق تنها با درخواست بیمار، انجام شده است؟
    🔹ثانیا ، از انجا که عزیزان درمان می دانند برخی داروها عوارض بعد از تزریق دارند و باید با بروز کوچکترین علائم غیر طبیعی ، کادر درمان اقدام به اعلام به پزشک حاضر یا اعلام کد در مرکز درمانی نمایند، آیا نظارت بر وضعیت بیمار بعد از تزریق و اعلام به موقع یا حضور پزشک در محل بلافاصله بعد از ظهور اولین علائم صورت گرفته است یا خیر ؟
    🔹ثالثا، بدون بررسی های دقیق و نمونه برداری ، از کجا معلوم و محرز شده که تزریق مربوط به آن داروی خاص و مورد اشاره بوده و تنها ادعای مرتبطین مرکز یا وجود پوکه دارو یا … شاهد این ادعا است و اگر خدای نخواسته اشتباه در امپول این بیمار و بیمار دیگر باشد چه ؟ و چرا سریع و قاطع قبل از بررسی ها لازم در این خصوص اعلام نظر شده ؟
    🔹رابعا، متاسفانه در برخی مراکز درمانی، اصول و پروتکل های تزریق رعایت نمیشه مانند اماده سازی تزریق چند بیمار با هم روی یک میز ترالی ، عدم رعایت اصول استریل خصوصا در تزریق داخل سرمی، عدم تطبیق دقیق دارو های هر بیمار با نسخه ، عدم دارا بودن نسخه برای هر تزریق در برخی موارد ، و یا حتی عدم کسب اطلاعات و سوابق فردی و بیماری از بیمار در خصوص داروهای مورد مصرف یا وجود بیماری زمینه ای و … که حتما خیلی ها در مراجعات خود در برخی مراکز خصوصا مراکز پرازدحام شاهد بوده اند.
    مهم🔹خامسا، چنانچه دارویی دارای خطرات جدی جانبی هستند چرا به این راحتی تزریق شده و اگر خطرات جدی نوروبیون در پژوهش ها ثابت نشده چرا بلافاصله بعد ازرخ دادن چنین مواردی سریع اعلام می شود مصرف این دارو عوارض جدی دارد ؟
    🔹این تناقضات در استفاده یا عدم استفاده دارو نوروبیون و‌موارد مشابه و تزریق به درخواست بیمار علی رغم منع قانونی پروتکل های تزریق، چه معنایی دارد ؟
    🔹امیدوارم ابعاد واقعی این مورد با بررسی های دقیق و بی طرفانه روشن شود و سوالهای بالا هم جواب داده شوند و وضعیت های مراکز درمانی بهتر از وضع موجود گردد.

    با تشکر _ یک شهروند


    پاسخ

  • َامین

    تاریخ : 22 - خرداد - 1402

    آمپول نوروبیون صرفا گروه ویتامین های ب را موجود دارند و فروش آن در تمام داروخونه ها به صورت او تی سی انجام می شود روزانه صد ها هزار نفر در کشور این امپول رو دارن میزنن و اتفاقی نیوفتاده


    پاسخ