فعالیت ۸۶۰ ماما در قم

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از فعالیت ۸۶۰ مامای شاغل در استان خبر داد و گفت: تعداد ماماها در مرکز بهداشت ۴۵۰ نفر، بیمارستان‌های دولتی ۲۶۳ نفر، بیمارستان‌های خصوصی ۸۵ نفر، مطب‌ها ۴۲ نفر و در مراکز مشاوره ۲۰ نفر هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فعالیت ۸۶۰ ماما در قم
شناسه : 68288 | انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم به مناسبت روز جهانی «ماما» با حضور در بیمارستان خیرین سلامت از خدمات ارائه شده توسط ماماهای استان قدردانی کرد.

وی در این دیدارها با اهدای گل از زحمات ماماها قدردانی و بر خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به همشهریان تأکید کرد.

فعالیت ۸۶۰ ماما در قم

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم به جایگاه ماماها در نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و مامایی یکی از مهم‌ترین ارکان سلامت زنان و دختران به شمار می‌آید. 

محبی افزود: در واقع ماماها در رسیدن به دستاوردهایی مانند مرگ زنان، نوزادان، کاهش سوء تغذیه مادران و کودکان و ترویج و تغذیه با شیر مادر بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. 

وی، فعالیت و شغل ماماها را موردتوجه قرار داد و  گفت: ماماها علاوه بر زایمان، مراقبت‌های پیش از بارداری، بارداری و پس از بارداری در امر باروری سالم، معاینات میان‌سالان، غربالگری پستان و سرویکس، درمان بیماری‌های زنان، مشاوره‌های شیردهی و… نقش دارند. 

محبی، تلاش ماماها در کاهش آمار زایمان سزارین و افزایش زایمان طبیعی را دارای اهمیت دانست و ابراز داشت: زایمان یک واقعه پر استرس است که زنان باردار برای سازگاری با آن نیازمند کمک افراد دیگر هستند؛ در بین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و عاملین زایمان به‌خصوص ماماها نقش ویژه‌ای در این زمینه بر عهده دارند.  

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: زایمان فرایندی چندبعدی و دارای ابعاد جسمی، هیجانی، اجتماعی، فیزیولوژیکی، فرهنگی و روانی بوده که به‌عنوان یک تجربه دردآور زندگی تلقی می‌گردد؛ حدود ۹۰-۸۵ درصد موارد زایمان می‌تواند بدون انجام هرگونه مداخله به‌صورت طبیعی انجام گیرد.  

محبی بیان کرد: مادران باردار روش زایمان طبیعی را به‌اندازه روش سزارین راحت و ایمن نمی‌دانند چون انگیزه  اصلی بیشتر مادران در انتخاب سزارین کاهش درد است پس تنها چاره کنترل، معرفی روش‌هایی است که درد زایمان را کاهش دهد که یکی از مؤثرترین، کم‌هزینه‌ترین و کارآمدترین شیوه‌ها انجام زایمان به روش فیزیولوژیک است. 

وی خاطرنشان کرد: سزارین یک پدیده با چندین علل بوده که امید است با افزایش ماماهای دوره دیده و ایجاد امکانات و فضاهای لازم در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌ها جهت آموزش به مادران و خانواده‌ها توجه به بلوک‌های زایمانی (خوشایند سازی و تجهیز آن‌ها)، تأمین نیروی انسانی آموزش‌دیده و کارآمد، حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از ماماها و… شاهد کاهش سزارین و به دنبال آن سلامت مادران و جامعه باشیم. 

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعداد نیروهای مامای شاغل در سطح استان اشاره و اظهار داشت: تعداد ماماها در مرکز بهداشت ۴۵۰ نفر، بیمارستان‌های دولتی ۲۶۳ نفر، بیمارستان‌های خصوصی ۸۵ نفر، مطب‌ها ۴۲ نفر و در مراکز مشاوره ۲۰ نفر هستند.

فعالیت ۸۶۰ ماما در قم

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.