ضرورت تلاش برای کاهش هزینه‌های مدیریت پسماند در قم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با تأکید بر تلاش برای کاهش تولید زباله و افزایش تفکیک از مبدأ، گفت: با مشارکت شهروندان هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند و آلودگی شهری کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ضرورت تلاش برای کاهش هزینه‌های مدیریت پسماند در قم
شناسه : 67833 | انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سیدرضا موسوی مشکینی در دوازدهمین جشن همیاران بازیافت اظهار داشت: موضوعات محیط‌زیستی این روزها به‌نوعی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع شده و حساسیت‌ها در این رابطه در جامعه افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه از ۵۳ سال قبل تاکنون، دوم اردیبهشت به‌عنوان روز زمین پاک نام‌گذاری شده و در کشور ما در قالب یک هفته برنامه‌هایی در راستای مسائل مرتبط با زمین پاک برگزار می‌شود، افزود: موضوعات محیط‌زیستی که این روزها گریبان ما را گرفته و به‌نوعی وارد زندگی‌ همگان شده و زنگ خطرهایی که در گذشته می‌شنیدیم، امروزه به‌صورت جدی اطراف ما را گرفته و این هشدار را ایجاد کرده که اگر اقدام مطلوب و مناسبی نداشته باشیم زندگی و زیست ها با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ابراز کرد: یکی از نمادهای زندگی مدرن و شهری بحث تولید پسماند است که همواره به‌نوعی سازگار و عجین شده و در هر کجا زندگی شهری و مدرن داشته باشیم پسماند نیز در کنار آن تولید می‌شود و اینکه این پسماند چه اتفاقاتی برای آن می‌افتد بستگی به هنر و توانمندی‌ها دارد.

وی با بیان اینکه در شهر قم تقریباً بیش از ۶۰۰ تن پسماند در روز تولید می‌شود و این پسماندها علاوه بر هزینه‌ای که به زندگی شهری تحمیل می‌کند نوعی آلودگی به همراه دارد، تصریح کرد: مدیریت شهری پس از جمع‌آوری آن را مدیریت می‌کند.

موسوی مشکینی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند در کلان‌شهر قم مدرن‌ترین و به‌روزترین مدیریت‌هاست، عنوان کرد: هفته زمین پاک نوعی تلنگری برای ماست و شعارهایی همراه بوده تا بتوانیم بشریت را از وضعیت آلودگی محیط‌زیست نجات دهیم.

وی مطرح کرد: حفظ محیط‌زیست با فطرت انسان‌ها سازگار است و از هر انسان و هر شخصی سؤال شود این را قبول داشته که باید محیط‌زیست سالم داشته باشیم، اما عملاً این امر تحقق پیدا نمی‌کند و شاهد آلودگی‌هایی در سطوح مختلفی هستیم که این چالش‌ها گریبان ما را می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم یادآور شد: شاید اقدام و عملی که باید انجام شود مطلوب نبوده و سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی که شکل داده‌ایم به‌نوعی اقتصاد خطی است، این اقتصاد باید به اقتصاد زنجیره‌ای بازگشته و موضوع بازیافت مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت شهروندان، هزینه‌های مربوط به مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد و در مسائل مرتبط با آلودگی نیز تأثیر گذارند که می‌تواند برای ما در شهر قم ارزشمند باشد، اظهار داشت: امید است میزان درصد بازیافت و تفکیک از مبدأ که جز اصول کلیدی در مدیریت بوده افزایش یابد و شاهد کاهش تولید زباله و تفکیک در مبدأ باشیم و چنین فرآیندی بتواند فشار زباله را بر محیط‌زیست کاهش دهد.

موسوی مشکینی عنوان کرد: برخی از اقدامات زیست‌محیطی در شهر قم در حوزه مدیریت پسماند توسط شهرداری شامل تفکیک زباله و ایجاد دو خط بازیافت و فرآوری پسماند، امحای ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی در شهر قم، ساماندهی و مدیریت پسماندهای ساختمانی در سطح شهر و تولید کمپوست بوده و در آینده نیز تولید انرژی در دستور کار است.

به گفته وی، تعامل خوبی در راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست و ترویج مصرف پسماندهای قابل بازیافت میان مدیریت شهری قم و محیط‌زیست قم وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم افزود: آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سال گذشته ابلاغ‌شده و تکالیفی را برای دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها پیش‌بینی کرده که با عملیاتی شدن آئین‌نامه شاهد تولید کمتر تولید کیسه‌های پلاستیکی و توجه به جنس در جهت بازیافت و بازگشت به چرخه تولید خواهیم بود.

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
رویکرد نرم‌افزاری و اجتماعی برای برنامه راهبردی سوم شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.