حمایت مدیریت شهری از طرح معافیت ایثارگران و معلولان از پرداخت کرایه اتوبوس

اعضای شورای شهر قم بر اجرایی شدن طرح معافیت ایثارگران و معلولان از پرداخت کرایه اتوبوس تأکید کردند؛ جامعه هدف این طرح بیش از ۱۴ هزار نفر خواهد بود که علاوه بر معلولان زیرپوشش بهزیستی مشمول جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده شهدا و ایثارگران نیز می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حمایت مدیریت شهری از طرح معافیت ایثارگران و معلولان از پرداخت کرایه اتوبوس
شناسه : 62521 | انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، اعضای شورای شهر قم بر اجرایی شدن طرح معافیت ایثارگران و معلولان از پرداخت کرایه اتوبوس تأکید کردند.

حسین اسلامی رئیس شورای شهر قم با اشاره به لزوم ارائه خدمات به خانواده ایثارگران و معلولین، اظهار داشت: خانواده شهدا و جانبازان سال‌هاست از خدمات رایگان و نیم‌بها در سفرهای برون‌شهری استفاده می‌کنند و باید این فرصت برای سفرهای درون‌شهری نیز برای آن‌ها فراهم شود.

وی با تأکید بر پرداخت هزینه سفر با حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری توسط دولت، افزود: هزینه‌ای بر مدیریت شهری تحمیل نخواهد شد و این هزینه را دولت به شهر پرداخت می‌کند.

رئیس شورای شهر قم تصریح کرد: مدیریت شهری و شهرداری مکلف به ارائه این خدمت به این قشر از شهروندان بوده و برای دریافت هزینه آن نیز باید از دولت مطالبه داشته باشند، زیرا این بودجه سال‌هاست در اختیار بنیاد شهید قرار دارد.

در ادامه محمود مسگری با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح معافیت ایثارگران و معلولان از پرداخت کرایه اتوبوس درون‌شهری اظهار داشت: شهرداری نسبت به اجرایی کردن این طرح تاکنون خیلی موفق نبوده است.

نایب رئیس شورای شهر قم با تأکید بر اهمیت اجرای این طرح از طرف شهرداری افزود: شاید ۲۰ درصد از جامعه هدف نیز از این طرح استفاده نکند و بار مالی زیادی نیز برای شهرداری نداشته و بنیاد شهید هم هزینه آن را پرداخت می‌کند.

در ادامه جلسه محسن محرری نیز به لزوم اجرایی شدن طرح معافیت خانواده ایثارگران و معلولین در پرداخت هزینه اتوبوس تأکید و تصریح کرد: نباید برای پرداخت هزینه‌ها روی دولت حساب کنیم و برای ارائه خدمات پایدار سازوکار درستی باید تدوین شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم ابراز کرد: باید روی جامعه هدف کار کنیم و سطوح جامعه هدف معین شود و طوری برنامه‌ریزی کنیم که اگر دولت هزینه‌ای پرداخت نکرد، بار مالی زیادی برای شهرداری نداشته باشد.

همچنین مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به اجرایی شدن این طرح در سایر شهرها به‌خصوص تهران بیان کرد: باید مشاور امور ایثار گران شهردار این موضوع را پیگیری کند و بسته‌های حمایتی که در قانون دیده‌شده در قم نیز فعال شود.

سپس سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم نیز با تأکید بر موافقت شهرداری و شورای شهر بر اجرای طرح استفاده رایگان ایثارگران و معلولین از خدمات حمل‌ونقل اظهار داشت: مدیریت شهری با اجرای این طرح موافق است اما باید تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید امضا شود.

وی همچنین بر تهیه برگه نحوه اجرای طرح استفاده رایگان خانواده ایثارگران و معلولان تأکید کرد و افزود: باید سازوکار به‌صورت شفاف مشخص شود، البته جامعه هدف این طرح بسیار کم تعداد بوده و باید به اجرای طرح کمک کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم تأکید کرد: شهرداری باید وظیفه اجتماعی خود را انجام دهد و بار مالی سنگینی بر دوش شهرداری نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ابتدا طرح به‌صورت آزمایشی اجرا شود تا تعداد کاربران مشخص شود اما با توجه به شرایط جامعه و محدودیت‌های حرکتی افراد کمی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده خواهند کرد.

سبحانی ثابت در پایان یادآور شد: امضا تفاهم‌نامه در مراحل پایانی بوده و هزینه‌ها به دولت ابلاغ خواهد شد.

روح‌الله امرالهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم نیز در سخنانی، اظهار داشت: باید شهرداری این خدمت را ارائه دهد و در همه دنیا این خدمت توسط شهرداری ارائه می‌شود.

وی پیشنهاد اجرای آزمایشی این طرح را ارائه داد و افزود: شهرداری به مدت سه ماه این طرح را اجرا کند تا تعداد کاربران طرح مشخص‌شده و هزینه‌ها بر اساس جامعه آماری آن محاسبه شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم تصریح کرد: با برآورد دقیق هزینه‌ها و در صورت پرداخت دولت، شهرداری می‌تواند با سازوکار مشخصی این هزینه را پرداخت کند و یا تخفیف ۵۰ درصدی برای آن در نظر بگیرد.

وی تأکید کرد: این طرح بیشتر مورد استفاده خانواده معلولین قرار خواهد گرفت، زیرا این افراد تحت پوشش بهزیستی بوده و از دولت یارانه دریافت می‌کنند و جامعه هدف پر جمعیتی ندارد.

در ادامه سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم، طرح معافیت ایثارگران و معلولین از پرداخت کرایه اتوبوس درون‌شهری در قانون جامع خدمت‌رسانی ایثارگران و جانبازان را مطرح کرد و اظهار داشت: این طرح در شهرداری قم نیز مانند سایر شهرها اجرایی شود.

وی با یادآوری روند تصویب این طرح افزود: شهرداری از بنیاد شهید درخواست آمار داده و جامعه هدف این طرح بیش از ۱۴ هزار نفر خواهد بود که شامل جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده شهدا و ایثارگران است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم تصریح کرد: کمیسیون با اجرای این طرح موافق بوده و سازوکارهای اجرای این طرح از سوی شهرداری در حال بررسی است و به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و بنیاد شهید امضا می‌شود.

همچنین سید امیرعباس صفوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به ارائه خدمات پایدار در شهرداری اظهار داشت: شهرداری با اجرای طرح معافیت خانواده ایثارگران و معلولان از پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی موافق است.

وی با تأکید بر اهمیت ارائه خدمات پایدار در حوزه‌های مختلف افزود: باید سازوکار اجرای طرح به‌گونه‌ای باشد که این خدمت به‌صورت پایدار ارائه‌شده و در مدت کوتاهی مجبور به قطع خدمات نشویم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: تا زمان امضا شدن تفاهم‌نامه، این طرح اجرایی نمی‌شود، زیرا در شهرهای دیگر مشکلات زیادی در پرداخت هزینه‌ها به شهر از طرف دولت پیش‌آمده و دولت تعهدهای خود را پرداخت نکرده است.

وی تعداد افراد واجد شرایط استفاده از این طرح را حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: اگر ۱۵ درصد از این جمعیت نیز از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، سالانه اعتباری برابر با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را باید شهرداری پرداخت کند.

صفوی در پایان تأکید کرد: این طرح اجرایی خواهد شد اما منتظر امضا تفاهم‌نامه با بنیاد شهید هستیم تا میزان خدمات موردنیاز مشخص شود و سازوکار قانونی آن را تعریف کنیم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم نیز با اشاره به موافقت شهرداری بر اجرای طرح معافیت خانواده ایثارگران و معلولین از پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی، اظهار داشت: شهرداری با اجرای این طرح موافق است و اگر تأخیری برای فرستادن لایحه بوده به علت عدم امضای تفاهم‌نامه با بنیاد شهید است.

وی افزود: هنوز این تفاهم‌نامه امضا نشده است، زیرا دو برآورد متفاوت از هزینه‌های این طرح وجود دارد؛ در یک برآورد هزینه‌ها ۲۰۰ میلیون تومان محاسبه‌شده و در یک برآورد دیگر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان حساب‌شده است، همچنین باید تمام سازوکارهای اجرایی طرح مشخص شود.

شهردار قم تأکید کرد: بار مالی اجرای این طرح برای شهرداری مهم نیست و طرح اجرایی می‌شود، فقط باید طرح با سازوکار قانونی درست اجرایی شود تا در آینده دچار مشکل نشویم و تا سه هفته آینده لایحه آن به شورا تقدیم خواهد شد.

نوشته های مشابه
ضابطیان مهمان شهر کتاب قم می‌شود
اجرای پویش مردمی‌سازی مصرف انرژی در ۱۰۰ مدرسه قم
حضور انتشارات «خادم الرضا» در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
هوشمندسازی ۱۰ تقاطع همسطح در قم
«گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
طرح ۴۰۰ هکتاری پیرامون حرم حضرت معصومه(س) تدوین می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.