۳۳۵ میلیون نفر در دنیا شیعه هستند

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از انتشار و ترجمه ۲۶۰۰ جلد کتاب به ۵۸ زبان دنیا با هدف نشر معارف اهل‌بیت(ع) خبر داد و در خصوص آمار جمعیت شیعیان، گفت: در حال حاضر آمار یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر مسلمان و ۳۳۵ میلیون نفر شیعه در جهان قابل استناد است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۳۳۵ میلیون نفر در دنیا شیعه هستند
شناسه : 61875 | انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان در نشست خبری که عصر چهارشنبه ۱۴ دی در حاشیه نمایشگاه «انوار هدایت» در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به پیشینه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: این نهاد دینی در سال ۱۳۶۹ با فرمان مقام معظم رهبری با هدف نشر معارف اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان و حمایت فکری و فرهنگی پیروان اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان تأسیس شد.

وی به تشکیل مجمع عمومی این نهاد دینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۳۹ عضو این مجمع هر چهار سال یک‌بار گردهم می‌آیند و به مباحثی پیرامون نشر معارف اهل‌بیت(ع) و مشکلات و چالش‌های پیروان اهل‌بیت(ع) می‌پردازند.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: همچین شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز سالی چند مرتبه در طول سال با حضور ۲۴ اندیشمند ایرانی و خارجی تشکیل می‌شود و برنامه سالانه و بودجه مجمع را بررسی کرده و برای رفع چالش‌های گسترش فرهنگ دینی هم‌اندیشی می‌کنند.

فرمانیان همچنین به فعالیت دو معاونت «بین‌الملل» و «علمی و فرهنگی» در ساختار سازمانی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: ارتباط با مؤسسات بین‌الملل شیعه در سراسر جهان و مجامع محلی و ۱۴۰ کشور جهان از وظایف معاونت بین‌الملل است.  

وی در خصوص شرح وظایف معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز گفت: این معاونت در چهار حوزه پژوهش، آموزش‌، فضای مجازی و خدمات فرهنگی فعالیت دارد و به چاپ و ترجمه کتاب و ارتباط با کانون‌های فرهنگی می‌پردازد.

انتشار ۲۶۰۰ کتاب به ۵۸ زبان دنیا با موضوع اهل‌بیت(ع)/ ۳۳۵ میلیون نفر در دنیا شیعه هستند

*توزیع یک میلیون کتاب

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از انتشار و ترجمه ۲۵۹۲ جلد کتاب به ۵۸ زبان دنیا با هدف نشر معارف اهل‌بیت(ع) خبر داد و تصریح کرد: بیش از یک میلیون نسخه کتاب در جهت گسترش معارف ائمه معصومین(ع) در مسائل عقیدتی، فقهی و اخلاقی در کشورهای مختلف توزیع شده است.   

فرمانیان افزود: برگزاری ۱۸۰۰ دوره آموزش کوتاه مدت مهارتی و معرفتی، حمایت از نشریات بین‌المللی،  شرکت در ۲۶۱ نمایشگاه داخلی و خارجی، راه‌اندازی شبکه ثقلین به زبان عربی با هدف تولید محتوای رسانه‌ای و تأسیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) با هدف جذب دانشجویان خارجی و تربیت محققان بین‌الملل از دیگر تلاش‌های معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بوده است.

وی، رویکرد مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سه سال اخیر را اجرای برنامه‌های تحولی عنوان کرد و گفت: ما قبلا‌ً بیشتر بر موضوع ترجمه آثار متمرکز بودیم اما در حال حاضر به سمت تألیف حرکت کرده و بنا داریم از ظرفیت قلمی اندیشمندان و نویسندگان شیعه برای تألیف آثار به زبان بومی استفاده کنیم.

*فرایند تدوین و چاپ کتاب به خارج از ایران منتقل می‌شود

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: در دوره جدید به دنبال این هستیم که تألیف، چاپ و توزیع کتاب به پیروان اهل‌بیت(ع) در خارج از کشور سپرده شود و مجمع صرفاً نقش حمایت فکری و نظارتی داشته باشد، یعنی اگر قرار است اثری به زبان اسپانیولی منتشر شود، تمام مراحل از نگارش تا چاپ و توزیع در همان کشور انجام شود.

فرمانیان همچنین از فضای مجازی به عنوان یک ظرفیت مهم در نشر معارف اهل‌بیت(ع) یاد کرد و گفت: تلاش داریم فعالیت‌های مجمع را از فضای فیزیکی به سوی فضای مجازی انتقال دهیم و کتابخانه و نشر دیجیتال راه‌اندازی و کتاب‌های صوتی تولید کنیم.

انتشار ۲۶۰۰ کتاب به ۵۸ زبان دنیا با موضوع اهل‌بیت(ع)/ ۳۳۵ میلیون نفر در دنیا شیعه هستند

*برپایی نمایشگاه «انوار هدایت»

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به برپایی نمایشگاه «انوار هدایت» اشاره کرد و گفت: از آنجا که یکی از سیاست‌های دوره جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ‌برون‌سپاری فعالیت‌ها به مؤسسات غیردولتی، خودجوش و جهادی است، این نمایشگاه با حضور ۳۰ مؤسسه فعال بین‌الملل در حوزه نشر اندیشه‌های اهل‌بیت(ع) در راستای معرفی ظرفیت‌ها و هم‌افزایی آنها برپا شده است.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: در این نمایشگاه محتواهای مختلف به ۱۰ زبان مطرح جهان از جمله انگلیسی، اسپانیولی، هندی و اردو تولید شده و در ۳۰ غرفه به مخاطب ارائه می‌شود.

فرمانیان بر لزوم تقویت مؤسسات خصوصی فعال در عرصه بین‌الملل تأکید کرد و گفت: حمایت از مؤسسات خودجوش جهادی از وظایف مهم مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) است.

بخش دیگری از نشست خبری به پاسخ پرسش‌های خبرنگاران اختصاص یافت. معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خصوص گلایه نویسندگانی که معترضند چرا آثار آنان به زبان‌های خارجی ترجمه نمی‌شود، گفت: ما به شدت در قم و تهران شاهد چاپ کتاب‌هایی با مختصات ایرانی و قومی هستیم که به درد عرصه بین‌الملل نمی‌خورد.

*آمار جمعیت شیعیان

فرمانیان در خصوص پرسش یکی از خبرنگاران درباره آمار جمعیت شیعیان در دنیا، گفت: در حال حاضر آمار یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر مسلمان و ۳۳۵ میلیون نفر شیعه در جهان قابل استناد است.

وی افزود: ایران، پاکستان و هندوستان سه کشوری هستند که بیشترین تعداد جمعیت شیعه را دارند و عراق و افغانستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

*تدوین ۵۱۴ کتاب جدید  

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص تعداد کتاب‌های آماده چاپ مجمع نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۵۱۴ کتاب در حال ترجمه و تدوین و ویرایش است و بیش از ۱۰۰ کتاب نیز آماده چاپ است.

*بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

فرمانیان در پاسحخ به پرسشی در خصوص تأمین بودجه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز گفت: دوم سوم هزینه مجمع از سوی خیرین و تجار ایرانی و خارجی و یک سوم نیز از کمک‌های دولتی تأمین می‌شود.

نوشته های مشابه
اجرای پویش مردمی‌سازی مصرف انرژی در ۱۰۰ مدرسه قم
حضور انتشارات «خادم الرضا» در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
هوشمندسازی ۱۰ تقاطع همسطح در قم
«گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
طرح ۴۰۰ هکتاری پیرامون حرم حضرت معصومه(س) تدوین می‌شود
تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.