برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

مرضیه نفری، نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی رمان طنز «موقعیت سردار ملات» گفت: در حوزه طنز دفاع مقدس کمبود جدی احساس می‌شود و «موقعیت سردار ملات» یکی از آثاری است که با زبان طنز خود به پر کردن این خلأ کمک می‌کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر
شناسه : 61493 | انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست نقد و بررسی کتاب «موقعیت سردار ملات: خاطرات حسین پاینده» با حضور علی مهر نویسنده، مرضیه نفری منتقد ادبی، رضا کاظمی مدیر انتشارات مطاف عشق، سیده عذرا موسوی نویسنده و منتقد ادبی، مهدی توکلیان سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از دانش آموزان مقطع متوسطه مدرسه آینده‌سازان در کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

مرضیه نفری، نویسنده و منتقد ادبی در این نشست با اشاره به اهمیت نگارش کتاب دفاع مقدس ویژه گروه سنی نوجوان گفت: وضعیت مرزی دوران نوجوانی و معلق بودن بین کودکی و بزرگسالی، بزرگترین ویژگی این دوران است و ادبیات نوجوان باید مفاهیمی را پیگیری کند که با مخاطب در حال عبور همخوانی داشته باشد.

نویسنده کتاب «شب‌های بی‌ستاره» در ادامه افزود: در کتاب‌های نوجوان به مفاهیمی مانند ایثار، وطن دوستی، مقاومت، نوع‌دوستی، شکست دشمن، قهرمان‌پروری و … تا حد زیادی پرداخته شده اما در حوزه طنز دفاع مقدس کمبود جدی احساس می‌شود و این اثر یکی از آثاری است که با زبان طنز خود به پر کردن این خلأ کمک می‌کند.

نفری همچنین ابراز داشت: نگاه ساده و صمیمی حاصل از اتفاقات شیرینی که از دل تلخی‌های دفاع مقدس بیرون آمده، خلق صحنه‌های ناب و باورپذیر و شروع همراه با حادثه و توصیفات زیبا، کتاب را برای مخاطب نوجوان جذاب کرده است.

نویسنده کتاب «جامانده از پسر» با اشاره به روایت کتاب در فضای شهر قم گفت: از ابتدای داستان، اقلیم پررنگ است؛ مسجد نور، مسجد رسول اکرم(ص)، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، چهارمردان، گلزار شهدا، موتورسواری قمی‌ها، خیابان آذر، چهارراه نکویی، دسته چهل اختران از جمله فضاهایی است که اتفاقات کتاب به آن اشاره دارد؛ ضمن اینکه ما با یک کتاب کاملا تصویری مواجه هستیم و نویسنده با توصیفات خوب خود به خوبی توانسته است فضا را در ذهن مخاطب مجسم کند.

این نویسنده و منتقد ادبی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از نکاتی که می‌توانست در کتاب به آن توجه شود، عدم ورود نویسنده به درون شخصیت‌هاست؛ به گونه‌ای که ما صحنه‌ها را می‌بینیم اما به درون شخصیت نمی‌رویم و عدم مراجعه به درون شخصیت باعث شده تا شخصیت در ذهن ما ماندگار نشود، مثل یک عطر خوشبویی که زود می‌پرد و می‌رود.

 

در ادامه این نشست، علی مهر، نویسنده کتاب پیرامون انگیزه نوشتن کتاب گفت: با خواندن چند خاطره از حسین پاینده، احساس کردم که این خاطرات ظرفیت تبدیل‌شدن به یک رمان را دارد.

وی اضافه کرد: شاکله اصلی کتاب با ۱۵ خاطره حسین پاینده شکل گرفت اما بسیاری از شخصیت‌ها و برخی از موقعیت‌ها نیز براساس اطلاعات شخصی، پژوهش‌ها و مطالعات خودم نوشته شد و واقعی نبود.

برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

برگزاری نشست نقد «موقعیت سردار ملات» در قم +تصاویر

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.