قم از شهرهای پیش‌قدم برای افزایش تاب‌آوری شهر

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم، برگزاری مانور دورمیزی را عامل حرکت به سمت هماهنگی واحد شهری در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دانست و گفت: شهرداری قم در قالب مطالعات پدافند غیرعامل شهر قم و مطالعات سیل و زلزله، عمده مخاطرات شهر را شناسایی کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم از شهرهای پیش‌قدم برای افزایش تاب‌آوری شهر
شناسه : 61288 | انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مهدی برزویی در حاشیه برگزاری مانور دورمیزی مواد خطرناک با اشاره به اهمیت افزایش تاب‌آوری شهرها، اظهار داشت: جهان از سال ۲۰۰۵ به‌صورت جدی و بر اساس دو برنامه جهانی و تأکید سازمان ملل، موضوعات مربوط به کاهش خطرپذیری را موردبررسی و توجه قرار داده است.

وی رویکرد جهان در دهه‌های گذشته را حول محور تاب‌آوری و کاهش خطرپذیری دانست و افزود: مفهوم تاب‌آوری شهری به‌طور ساده یعنی مجموعه اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام می‌شود تا در صورت وقوع رخداد، بازگشت به شرایط عادی در کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم با تأکید بر اهمیت و جایگاه شهر قم در کشور و جهان تصریح کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت شهر قم، رویکرد مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم نیز شناسایی و ارزیابی پتانسیل خطر شهر بوده و برنامه‌های جامعی در این خصوص دنبال می‌شود.

وی سیاست کلی حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهر قم را پیشگیری از ایجاد خطرات جدید و کاهش و یا حذف مخاطرات موجود دانست و ابراز کرد: روند توسعه شهرها در دهه‌های گذشته عمدتاً بدون توجه یا با توجه کم به اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شکل‌گرفته و لازم است سایر نهادهای حاکمیتی و سیاست‌گذاری، دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی در کنار شهرداری و در چارچوب وظایف قانونی همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

برزویی، هدف از برگزاری مانور دورمیزی مواد خطرناک را ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهر قم نسبت به گذشته مثبت بوده و با توجه به عدم اجرای مدیریت واحد شهری، لازم است در این حوزه به سمت هماهنگی واحد شهری حرکت کنیم.

وی در ادامه تاب‌آوری شهر قم را در مقابله با خطرات مورد ارزیابی قرار داد و مطرح کرد: شهرداری قم در قالب مطالعات پدافند غیرعامل شهر قم و مطالعات سیل و زلزله عمده مخاطرات شهر را شناسایی کرده و بر اساس همین شناسایی برگزاری مانورهای دورمیزی را برای افزایش و شناسایی توان ارگان‌ها و امکانات آن‌ها در مقابله با خطر برگزار می‌کند.

رئیس گروه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم در پایان تأکید کرد: امروز ما نیاز داریم در کنار توسعه شهر نسبت به ایمنی و تاب‌آوری شهر نیز برنامه‌های جامعی داشته باشیم و شهر قم یکی از معدود کلان‌شهرهایی است که در این حوزه پیش‌قدم بوده و با برنامه حرکت می‌کند.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.