برگزاری دوره تخصصی آموزش رعایت اصول ایمنی ویژه پاکبانان قمی

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، از برگزاری دوره تخصصی آموزش ایمنی، بهداشت و سلامت برای بیش از ۱۶۵۰ نفر از پاکبانان، پیک بهداشت، رانندگان و نیروهای خدمات شهری شهرداری قم برای نخستین بار خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری دوره تخصصی آموزش رعایت اصول ایمنی ویژه پاکبانان قمی
شناسه : 61281 | انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید محسن میرهادی با اشاره به اینکه کارگران حوزه خدمات شهری وظایفی از قبیل تنظیف و رفت‌روب معابر، جمع‌آوری و انتقال پسماند، لایروبی انهار، شست‌وشو و … را به عهده دارند، اظهار داشت: هرساله شاهد حوادثی برای پاکبانان در حین کار هستیم که در این زمینه افزایش سطح آگاهی آنان ضروری است.

وی ادامه داد: می‌بایست تمامی مواردی که منجر به پیشگیری از بیماری و حادثه می‌گردد، به‌صورت علمی و عملی در غالب یک دوره منسجم به این آنان که حافظان محیط‌زیست شهرمان می‌باشند آموزش داده شود.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این دوره آموزشی افزایش سطح آگاهی آنان نسبت به رعایت اصول ایمنی، سلامت و بهداشت حین فعالیت است، ابراز کرد: در تلاش هستیم تا با برگزاری مستمر این‌گونه آموزش‌های تخصصی، گام‌های مؤثری در زمینه کاهش حوادث ناشی از کار، برای پاکبانان پرتلاش برداشته شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اصول در زمینه بهبود شرایط کاری، رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی بوده که در این راستا از حدود یک ماه قبل برای نخستین بار دوره آموزش تخصصی ویژه پاکبانان در سه بخش اصلی با موضوعات ایمنی، بهداشت و سلامت در حال برگزاری است که در این دوره هر پاکبان به‌طور میانگین بیش از ۳ ساعت آموزش دریافت می‌کند.

میرهادی خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم به پاکبانان در خصوص شیوه تنظیف در خیابان‌ها، نظیر حرکت و نظافت در خلاف جهت حرکت خودروها، توانایی برقراری ارتباط با شهروندان، حفظ بهداشت فردی، آماده‌سازی ابزار کار، رفت‌وروب، جمع‌آوری و انتقال پسماند، جمع‌آوری ضایعات و لایروبی انهار و کانال‌های روباز و سرپوشیده و همچنین ارائه گزارش اتفاقات به مسئول مافوق داده‌شده تا مخاطرات ممکن به حداقل برسد.

به گفته وی، با توجه به اینکه پاکبانان در محیط‌های پرخطر با دید کم، خصوصاً در شب برای تنظیف و یا سایر فعالیت‌های روزمره مشغول به کار هستند و همچنین عدم توجه برخی از رانندگان که با سرعت‌بالا در معابر سطح شهر تردد می‌کنند؛ در این دوره به پیمانکاران و کارگران الزام به رعایت نکاتی مانند استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی، لباس کار مناسب تمیز و شبرنگ دار، علائم هشداردهنده و چراغ چشمک‌زن و حرکت در مسیر خلاف جهت حرکت خودروها که از مهم‌ترین اصول در جهت حفظ سلامت و ایمنی پاکبانان، آموزش داده شد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری در راستای پیشگیری و حفظ ایمنی پاکبانان، استفاده و به‌کارگیری ۲۲ دستگاه خودروی جاروب و جدول شویی مکانیزه جهت تنظیف و شستشو در معابر پرتردد بوده که خصوصاً جهت نظافت رفیوژهای وسط در نوبت‌کاری شب پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: از همه شهروندان و رانندگان عزیز تقاضا می‌شود باتوجه به اینکه بیشتر تصادفات در شب‌ها گاه به علت عدم روشنایی مناسب و کاهش دید و همچنین اوایل صبح به علت خواب‌آلودگی اتفاق می‌افتد؛ هنگام رانندگی و تردد در شوارع و معابر شهری، با سرعت مطمئنه، توجه کامل به جلو و دقت کافی حرکت کنند تا از بروز حوادث ناگوار برای پاکبانان خدمات شهری جلوگیری شود.

میرهادی درباره طراحی لباس ایمن برای پاکبانان شهرداری گفت: در لباس کارگران از نوار شبرنگ استاندارد و مناسب برای پیشگیری از وقوع تصادفات خودروها با پاکبانان در حین انجام‌وظیفه و جلوگیری از تلفات انسانی در معابر پرخطر استفاده‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه این دوره آموزشی تخصصی با همکاری مرکز بهداشت استان و پلیس راهور، تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: تاکنون بیش از۱۵۰۰ نفر از پاکبانان مناطق هشتگانه در این دوره آموزشی و تخصصی شرکت کرده‌اند که خوشبختانه هم‌اکنون رعایت موارد بهداشت و ایمنی توسط کارگران افزایش و میزان مواجهه آنان با خطرات کاهش‌یافته که این امر موجب بهبود یافتن نحوه کار پاکبانان شده و بدین طریق ضمن ارج نهادن به جایگاه این کارگران زحمتکش، سلامت فرد و جامعه نیز ارتقاءیافته است.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.