مدیریت بافت فرسوده قم نیازمند وحدت‌رویه است

شهردار قم با تأکید بر اینکه تاکنون وحدت رویه‌ای در مدیریت بافت‌های فرسوده شهری وجود نداشته است، گفت: فقدان اعتبار مالی، نبود جذابیت سرمایه‌گذاری و عدم ارائه مشوق‌های حمایتی از دیگر چالش‌های مهم بافت فرسوده قم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مدیریت بافت فرسوده قم نیازمند وحدت‌رویه است
شناسه : 48857 | انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه ستاد بازآفرینی شهری طی سخنانی بیان کرد: اراضی ۳۲ و ۴۸ هکتاری پردیسان در سال‌های گذشته شاهد تصمیمات مختلفی بودند و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به قم قرار بر این شده که در اختیار ستاد بازآفرینی شهری قم قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون وحدت رویه‌ای در مدیریت بافت‌های فرسوده شهری وجود نداشته است، ادامه داد: همچنین فقدان اعتبارات، نبود جذابیت سرمایه‌گذاری وعدم ارائه مشوق‌های حمایتی از دیگر چالش‌های مهم بافت فرسوده قم است.

شهردار قم بیان داشت: در یک دوره‌ای با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بود تا هرسال ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهرها توسط وزارت راه و شهرسازی بازسازی شود که هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

سقائیان‌نژاد تأکید کرد: تمرکز اقدامات و فعالیت‌های مربوط به بازآفرینی شهری در تهران طی سال‌های اخیر سبب کندی اقدامات بومی در شهرهای دیگر شده بود که به همین منظور با پیشنهاد استان قم قرار شد تا ستادهای بازآفرینی استانی به‌صورت مستقل قدرت تصمیم‌گیری و اعمال‌نظر در بافت فرسوده و طرح‌های اطراف حرم مطهر داشته باشد که به دلیل تغییرات وزارتخانه این پیشنهاد نیز به سرانجام مطلوبی نرسید.

شهردار قم گفت: ستاد بازآفرینی شهری با تغییراتی که در مرکز در رابطه با آن انجام گرفت، عملاً از حدود سه سال گذشته تعطیل‌شده است و در دوره جدید لازم است تا تکلیف ستاد بازآفرینی استان در چارچوب اصلی خود مشخص شود تا امکان تدوین برنامه‌های مدیریت شهری و مدیریت استانی در سال ۱۴۰۱ فراهم شود.

سقائیان‌نژاد ابراز داشت: نکته مهم در خصوص ستاد بازآفرینی شهری این است که باید تفویض اختیار لازم از مرکز به این ستاد برای آغاز طرح‌ها و برنامه‌های موردنظر انجام بگیرد.

شهردار قم در ادامه با اشاره به پروژه محله دروازه ری، عنوان کرد: در خصوص این طرح در ابتدا باید اعتبارات لازم به‌صورت کامل احصا و مشخص شود و برخی تجربیات ناموفق شهرهای دیگر در بازآفرینی خاص آن موردتوجه قرار بگیرد و تا تصویب طرح بر اساس نگاهی عملیاتی باشد.

وی بیان داشت: شورای شهر در حال بررسی لکه‌های محرومیت شهر قم است و ۱۹ لکه محروم در این خصوص شناسایی‌شده در طرح توازن محله‌ای موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته است.

شهردار قم با اشاره به برخی معذوریت‌های مالی در اجرای طرح‌های و چشم‌اندازهای بلندمدت، بیان داشت: طی سال‌های اخیر تهران هفت برنامه پنج‌ساله و برخی کلان‌شهرهای دیگر نیز پنج برنامه اجرا کرده‌اند این در حالی است که قم تنها یک برنامه پنج‌ساله را به سرانجام رسانده و امسال در سال اول برنامه دوم قرار دارد.

سقائیان‌نژاد یادآور شد: اگر بخواهیم طرح‌های عمرانی که در حوزه بازآفرینی شهری تصویب می‌شود، به مرحله اجرا برسد باید نگاه عملیاتی بر آن حکم‌فرما بوده و منطبق با شرایط اعتباری و توان مالی شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول پیش‌بینی شود.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای تعیین تکلیف طرح‌های در حال اجرا در ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشکیل شود، همچنین کلیات طرح سند مشارکتی بازآفرینی محله دروازه ری قم در راستای طرح توسعه این محله مطرح شد و موردبررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.