​اعضای بدن شهروند ۵۰ ساله قمی اهدا شد

کارشناس مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای شهروند ۵۰ ساله قمی که به علت خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران نیازمند اهدا شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
​اعضای بدن شهروند ۵۰ ساله  قمی اهدا شد
شناسه : 48250 | انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، ولی اله صمدی اظهار داشت: اعضای بدن مرحوم حسین رضایی شهروند ۵۰ ساله قمی که به علت آنوریسم و خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده نوع‌دوستش به بیماران نیازمند اهدا شد و به چندین بیمار بدحال، زندگی مجدد بخشید.

وی با بیان این‌که این سیزدهمین اهدای عضو ماندگار سال جاری قم است که انجام شد، اضافه کرد: سال گذشته ١٧ بیمار مرگ مغزی از استان برای اهدای عضو به تهران اعزام شدند و قم سومین استان در کشور در افزایش شاخص PMP (تعداد اهدای عضو به یک‌میلیون نفر جمعیت تحت پوشش) شده‌است.

وی با بیان این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متأسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی خود را اهدا کند

صمدی ادامه داد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا کند.

وی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضای بدن از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

کارشناس مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی با بیان اینکه پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.