«ماهیت نفس» به بازار نشر رسید

کتاب «ماهیت نفس» تألیف و تدوین علی اکبر علیزاده با موضوع حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«ماهیت نفس» به بازار نشر رسید
شناسه : 45763 | انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دومین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «ماهیت نفس» تألیف و تدوین علی اکبر علیزاده از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ۳۴۵ صفحه منتشر شد.

اعتقاد به تداوم زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ‌ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه‌های مختلفی تصور شده است. مسئله جاودانگی را با رویکردهای گوناگون (تأکید آموزه‌ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) می‌توان بررسی کرد.

در اثر پیشرو برخی از موضوعات و نظریات مهم درباره حرکت و تکامل نفس و مسئله مرگ نقد و بررسی شده است.

کتاب حاضر مجلد دوم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» به عنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است.

ساختار اثر

عناوین مقالات منتشر شده در این اثر عبارتند از: مروری انتقادی بر معناشناسی «تجرد» در مسئله تجرد نفس، دلایل عقلی و نقلی نفس از منظر علامه طباطبایی(ره)، بررسی ماهیت و مسائل نفس از دیدگاه عبدالرزاق فیاض لاهیجی(با مروری کلی بر دیدگاه های متکلمان)، دیدگاه مکتب تفکیک در تجرد یا مادیت نفس، نظریه جسمانیت نفس در تفکر اسلامی، معیار تعدد قوای نفس از منظر ابن سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا، بازشناسی قوه خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها، جایگاه قوه خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین، خیال به مثابه نفس حیوانی رویکرد وحدت گرایانه ملاصدرا به نظریه اتحاد عاقل و معقول بر مبنای بساطت نفس، اعتدال در قلمرو نفس،

برشی از اثر

* اثبات قوه خیال

برای اثبات وجود قوه خیال بالوجدان می‌ابیم که برخی از صور محسوسات در ذهن انسان حضور می‌یابند و این توانایی و قوه باطنی در ذهن بالبداهه وجود دارد اما امکان دارد که این توانایی به حس مشترک نسبت داده شود. چنان که دلیل سوم اثبات وجود حس مشترک بیان شد و تمام صوری که مأخذ خارجی ندارد و انسان آنها را درک می کند، چه صور ادراکی در رؤیا، چه صور ادراکی توسط پیامبران و یا صور حیرت انگیزی که انسان های ضعیف النفس می بینند، جایگاه آنها حس مشترک است، پس کافی نیست.

برای اثبات وجود قوه خیال، نخست باید تغایر آن با حس مشترک را اثبات کنیم. اگر تغایر حس مشترک و خیال را بپذیریم، این دلایل خود مثبت وجود قوه خیال است و اگر این دلایل تغایر را نپذیریم، دلایل اثبات حس مشترک به نحوی دلیل اثبات وجود قوه خیال نیز می باشد. صدرالمتألهین در اثبات تغایر حس مشترک و خیال سه دلیل ارائه می دهد.

علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

نوشته های مشابه
سفرنامه‌نویسی ساده نیست/ خط قرمزها را می‌شناسم/ فعلاً برنامه‌ای برای ساخت رادیو هفت ندارم
تفاوت‌های فرهنگی ایران و ژاپن/ ایرانی‌ها شادند ژاپنی‌ها پر کار!
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.